• Anonym (Kluven)

Vaccin mot HPV-virus

Hej, 
    Min dotter går nu i femte klass och erbjuds vaccin mot HPV-virus. Hur tänker ni kring detta vaccin? Ska man vaccinera eller inte? Känner mig kluven. 

• Svar på tråden Vaccin mot HPV-virus
  • Anonym (S)

Finns det någon bra anledning att inte göra det?

• Anonym (Kluven)
    Anonym (S) skrev 2022-09-08 15:26:07 följande:

Finns det någon bra anledning att inte göra det?

Jag tänker att det bästa sättet att skydda sig mot viruset är genom att använda skydd när man väl är sexuellt aktiv. Sen vid 23 års ålder börjar man ju gå på kontroller för att hitta ev. cellförändringar. 
  • Anonym (Hjälper inte)

Tyvärr ger inte kondom skydd mot HPV. Om du läser hur mycket Hpv har minskat pga av Gardasil så tror jag inte du tvekar längre.

• mari123

Vår yngsta dotter (född -93) fick vaccinet gratis via skolan medan vår äldsta (född-87) inte ingick i programmet. Vi betalade för hennes vaccin ur egen ficka. Jag GILLAR vaccin! TÄNK om det T EX funnits ett vaccin mot spanska sjukan då när det begav sig eller mot "barnförlamning" innan 1954! ETC ETC

• Fjäril kär
    Anonym (Kluven) skrev 2022-09-08 15:35:29 följande:
    Jag tänker att det bästa sättet att skydda sig mot viruset är genom att använda skydd när man väl är sexuellt aktiv. Sen vid 23 års ålder börjar man ju gå på kontroller för att hitta ev. cellförändringar. 
    Precis som vid graviditet och andra könssjukdomar så räcker det med ett enda oskyddat  samlag för att bli smittad... Hur ofta använde du själv kondom i ungdomen? 
  • Anonym (Fetnej)

Absolut inte. Alldeles för mycket biverkningar och inte tillräckligt forskat på. Onödigt dessutom, lär ungen sexualmoral istället. Gissa varför det här vaccinet togs fram liksom.... Och nej, jag tog inte vaccinet själv heller. 

• Anonym (Fetnej)
    Fjäril kär skrev 2022-09-08 16:40:49 följande:
    Precis som vid graviditet och andra könssjukdomar så räcker det med ett enda oskyddat  samlag för att bli smittad... Hur ofta använde du själv kondom i ungdomen? 
    Du är ett bra exempel på varför vaccinet togs fram och hyr lätt det faktiskt är att skydda sig på naturligt vis. Jo, det är enkelt. 
  • Anonym (Blasfemi)
    Anonym (jenni) skrev 2022-09-08 16:02:27 följande:

Jag hade inte tagit det vaccinet. Det är ett vaccin med mycket biverkningar. Bättre att gå på regelbundna cellprovskontroller. Sätt dig in ordentligt så kommer du märka att vaccin inte alltid är vad man tror. Köp boken vaccinbiverkningar risker och skador. Då kommer få en ögonöppnare som heter duga.

www.baumhedlundlaw.com/blog/2022/august/judicial-panel-consolidates-gardasil-lawsuits-in/

Man hinner bli smittad många gånger innan man blir kallad till första cellprovet.... Det räcker trots allt med ett fumligt oskyddat ligg när man blir av med oskulden så är det möjligt att bli smittad..

Men den risken tycker kanske många föräldrar att deras tonåringar ska ta? 
  • Fjäril kär
    Anonym (Fetnej) skrev 2022-09-08 16:43:00 följande:
    Du är ett bra exempel på varför vaccinet togs fram och hyr lätt det faktiskt är att skydda sig på naturligt vis. Jo, det är enkelt. 
    Och du kan gå i god för att alla tonåringar tänker exakt samma sak som du? Du är bra naiv om du tror att det kan bli noll smittade bara för att folk lär sig sexualvett... Det finns trots allt en anledning till att det år 2022 fortfarande finns folk som på riktigt tror att man inte kan bli gravid under amning och säkra perioder och inte heller kan bära på könssjukdomar bara för att dom ägnar sig åt petting... Folk har liksom en egen fri vilja... 
Svar på tråden Vaccin mot HPV-virus