Hierarki på arbetsplatsen
Började ett nytt arbete för 3 veckor sedan, har arbetat där förut, var nästan 20 år sedan, på den tiden tyckte jag att det var en bra arbetsplats, den forma mig till den jag är idag, många av oss som arbeta där då startade sedan egna företag, vi hade en mycket stark samhörighet mellan oss alla var på samma nivå.
Innan anställningen förhandla jag till 1 vecka ledigt, har arbete kvar att avsluta inom mitt företag, detta kommer komma inom närmsta tiden, jag väntar gärna några veckor innan jag kan börja åt er, arbetsgivaren ringde upp, du får börja nästa vecka, vi har brist på personal, du får ta ledigt veckan du sedan behöver.
Nu kom denna vecka jag behövde redan veckan efter jag börjat på den nya arbetsplatsen, detta togs upp på möte, vi har lovat dig.
Veckan efter kommer jag tillbaka, märker av en förändring bland anställda o ledning, två chefer kommer fram till mig, berättar att andra anställda ställt frågor om min snabba ledighet, jag, men vi förhandla om detta innan jag blev anställd? hela ledningen satt med på anställnings intervju och godkände denna veckan.
Denna sista vecka börja med just dessa två chefer, enda jag tänkte var oj vad sura dom blev helt plötsligt, men det sluta inte där, under veckan börjar märka av att kolleger börjar komma fram, berätta hur jag ska arbeta, man ska tillägga att jag kan mitt arbete ut i fingerspetsarna, jag får order att ta andra arbetsuppgifter än vad jag blev anställd som, men jag kan även dessa uppdrag, gör bort det mesta av allt under dagen, frågar kolleger nu klarar ni er själva jag jobbar inte över , samt ingen har frågat mig att jag ska arbeta över, jag återgår till mina arbetsuppgifter under onsdagen, nu börjar det dyka upp undercover Boss, (personer som varit anställda länge av företaget) där dom berättar och skäller lite på mig att jag ska göra som dom ber mig att göra, hoppa i mellan olika uppdrag som egentligen inte är mina arbetsuppgifter, där dom tycker jag ska arbeta hårdare, jag nämner inget, under Torsdagen kommer ännu en äldre anställd fram, jag känner till han sedan tidigare anställning, han känner till mig sedan tidigare, vet att jag är mycket bra på det jag gör, där han hänvisar att du kan arbeta mycket snabbare, visst kan alla växla upp o köra på 3:ans växel men ingen orkar hålla det tempot hela tiden, det är därför jag är anställd, jag behöver inte gå på 3:ans växel hela tiden, han blir då fly förbannad, jag säger åt han att gå själv o jobba vad fan står du här o skriker för, mot eftermiddagen kommer han med en lägre chef, där dom tycker jag varit otrevlig mot han, jag fråga varför tycker ni det? han ville bara dela med sig av sina erfarenheter till dig, jag svara jag behöver inte hans erfarenhet, men han har rätt att berätta om dom för dig, visst kan han berätta som sin erfarenhet men han ska inte berätta för mig hur jag ska arbeta, arbetsledaren: ja han får berätta för dig hur du ska arbeta, där jag vänder på frågan berättar någon av dina kolleger för dig hur du ska arbeta? nej det gör dom inte, ja men då ser du, vi har liknande anställningsavtal, vi bägge tar order från ledningen och inte från kolleger.
Tänkte sedan på Hierarkin till timmen innan kväll, gick in till min chef bad om att få sluta samma dag, där han svara, jag vet inte? jag svara du vet att jag känner personalchefen sedan tidigare, han är även din chef, vaknar sedan Fre timmar före arbetsdagens börjar 8:00, kl 04:32 av ett sms, att jag kan komma in och skriva på uppsagd på egen begäran o sluta samma dag.
Oj så skönt, Är det fler som märkt av denna Hierarkin? Hur sjuk den verkligen kan vara på vissa arbetsplatser, där först varit en mycket bra arbetsmiljö, den har lärt en allt man kan och en otrolig samanhållning o vänskap mellan kolleger för att sedan förändras sig under åren, där jag nu med ny ledning insåg snabbt att här kan jag inte trivas och vill inte ens arbeta åt dom mer.
Där chefen frågar mig på Fredagen om jag snacka med personalchefen? jag svara nej, det behövs inte, jag har uppnått mitt mål, att få sluta på dagen, finns ingen behov av mig att förstora detta, jag ser bara om min egna rygg.