• Anonym (Hierarki)

Hierarki på arbetsplatsen

Började ett nytt arbete för 3 veckor sedan, har arbetat där förut, var nästan 20 år sedan, på den tiden tyckte jag att det var en bra arbetsplats, den forma mig till den jag är idag, många av oss som arbeta där då startade sedan egna företag, vi hade en mycket stark samhörighet mellan oss alla var på samma nivå.
    Innan anställningen förhandla jag till 1 vecka ledigt, har arbete kvar att avsluta inom mitt företag, detta kommer komma inom närmsta tiden, jag väntar gärna några veckor innan jag kan börja åt er, arbetsgivaren ringde upp, du får börja nästa vecka, vi har brist på personal, du får ta ledigt veckan du sedan behöver.

Nu kom denna vecka jag behövde redan veckan efter jag börjat på den nya arbetsplatsen, detta togs upp på möte, vi har lovat dig.

Veckan efter kommer jag tillbaka, märker av en förändring bland anställda o ledning, två chefer kommer fram till mig, berättar att andra anställda ställt frågor om min snabba ledighet, jag, men vi förhandla om detta innan jag blev anställd? hela ledningen satt med på anställnings intervju och godkände denna veckan.
    Denna sista vecka börja med just dessa två chefer, enda jag tänkte var oj vad sura dom blev helt plötsligt, men det sluta inte där, under veckan börjar märka av att kolleger börjar komma fram, berätta hur jag ska arbeta, man ska tillägga att jag kan mitt arbete ut i fingerspetsarna, jag får order att ta andra arbetsuppgifter än vad jag blev anställd som, men jag kan även dessa uppdrag, gör bort det mesta av allt under dagen, frågar kolleger nu klarar ni er själva jag jobbar inte över , samt ingen har frågat mig att jag ska arbeta över, jag återgår till mina arbetsuppgifter under onsdagen, nu börjar det dyka upp undercover Boss, (personer som varit anställda länge av företaget) där dom berättar och skäller lite på mig att jag ska göra som dom ber mig att göra, hoppa i mellan olika uppdrag som egentligen inte är mina arbetsuppgifter, där dom tycker jag ska arbeta hårdare, jag nämner inget, under Torsdagen kommer ännu en äldre anställd fram, jag känner till han sedan tidigare anställning, han känner till mig sedan tidigare, vet att jag är mycket bra på det jag gör, där han hänvisar att du kan arbeta mycket snabbare, visst kan alla växla upp o köra på 3:ans växel men ingen orkar hålla det tempot hela tiden, det är därför jag är anställd, jag behöver inte gå på 3:ans växel hela tiden, han blir då fly förbannad, jag säger åt han att gå själv o jobba vad fan står du här o skriker för, mot eftermiddagen kommer han med en lägre chef, där dom tycker jag varit otrevlig mot han, jag fråga varför tycker ni det? han ville bara dela med sig av sina erfarenheter till dig, jag svara jag behöver inte hans erfarenhet, men han har rätt att berätta om dom för dig, visst kan han berätta som sin erfarenhet men han ska inte berätta för mig hur jag ska arbeta, arbetsledaren: ja han får berätta för dig hur du ska arbeta, där jag vänder på frågan berättar någon av dina kolleger för dig hur du ska arbeta? nej det gör dom inte, ja men då ser du, vi har liknande anställningsavtal, vi bägge tar order från ledningen och inte från kolleger.

Tänkte sedan på Hierarkin till timmen innan kväll, gick in till min chef bad om att få sluta samma dag, där han svara, jag vet inte? jag svara du vet att jag känner personalchefen sedan tidigare, han är även din chef, vaknar sedan Fre timmar före arbetsdagens börjar 8:00, kl 04:32 av ett sms, att jag kan komma in och skriva på uppsagd på egen begäran o sluta samma dag.

Oj så skönt, Är det fler som märkt av denna Hierarkin?  Hur sjuk den verkligen kan vara på vissa arbetsplatser, där först varit en mycket bra arbetsmiljö, den har lärt en allt man kan och en otrolig samanhållning o vänskap mellan kolleger för att sedan förändras sig under åren, där jag nu med ny ledning insåg snabbt att här kan jag inte trivas och vill inte ens arbeta åt dom mer.
    Där chefen frågar mig på Fredagen om jag snacka med personalchefen? jag svara nej, det behövs inte, jag har uppnått mitt mål, att få sluta på dagen, finns ingen behov av mig att förstora detta, jag ser bara om min egna rygg.

• Svar på tråden Hierarki på arbetsplatsen
  • Anonym (....)

Jaha. Kan tycka att du borde vara lite mera ödmjuk på en ny arbetsplats och absolut inte betee dig så som du gjorde. 

• Anonym (Hierarki)
    Anonym (....) skrev 2022-09-10 10:50:11 följande:

Jaha. Kan tycka att du borde vara lite mera ödmjuk på en ny arbetsplats och absolut inte betee dig så som du gjorde. 

Var exakt dessa ord denna arbetsledare kom med, där jag nämner det är jag som är den nya medarbetaren, chefen jag hade och gick upptill har jag arbetat med förut, vi var på den tiden kolleger. varav jag förstår han kunde acceptera att jag sluta direkt, men var tvungen o höra med personalchefen som är hans chef.

Vi tidigare anställda som startat eget, är det ingen som vill gå tillbaka, vi känner varandra väl, även dom berättar att dom hört om den nya hierarkin som nu råder där, den uppkom efter att en annan stor chef starta eget, han tog arbete och 20-tal anställda från företaget, där han handplocka dom bästa och erbjöd bättre villkor.
    Företaget fick gå ner på knä och har ännu inte repat sig efter 9 år, men hävdar nu att dom fått en uppsving, kvar blev dessa rövslickare, jag fråga varför dom blev kvar, fick svar men vi har så lång anställningstid, risker gå över till det nya företaget gör att vi startar på samma anställningstid.

Självklart finns det en bitterhet hos dessa som är kvar, jag blev erbjuden 10000 kr per anställd jag lyckas förvärva som kan arbetet från grunden och tillhör dom flexibla, krav att dom arbetar minst 6 månader.
    Tar man min första anställning, var jag till en konkurrent till dom som 21 åring, av ren nyfikenhet fråga jag jobb hos dom, där besked var du är här i morgon, jag men jag har uppsägningstid? oroa dig inte för det, jag åkte tillbaka berätta för första företaget jag börjar åt dom i morgon, vilket liv det blev, fack möten osv, företaget stod bakom mig och jag behövde inte delta i mötena med fack o gamla företaget, var det bästa jag gjort i mitt hela liv, ledningen som då var gav oss alla utbildningar, nästan samtliga anställda blev helt självständiga, varav jag beskriver denna arbetsgivare som den bästa jag någonsin haft, ca 10 av oss startar sedan egna företag och driver dessa med framgång, det är bara egentligen av ren nyfikenhet o livs förändring där jag vill steppa ner lite som jag sökte anställningen och fick tjänsten. Men insåg snabbt hierarkin som uppstått, jag jobbar för att det är socialt o ev lära sig något nytt, jag är inte beroende av lön, varav jag berättat att jag inte jobbar övertid, jobbar för att det är trevligt o vill ha en bra arbetsmiljö.

Men det förändrades snabbt, kanske dom bittra anställda checka upp mig och insåg att, ja han har har gott ställt, ledig redan andra veckan, detta berätta de bägge chefer åt mig veckan jag kom tillbaka. där dom flesta förstår jag är en av det gamla gardet som lämna dom i sticket, efter vi drog förändrades företaget, ännu mer när stor chefen räknat in arbeten åt sig själv och tog med sig resterande bästa anställda till sitt företag.

Varav jag berättar man ska alltid bevaka sin egna rygg.
  • Anonym (....)
    Anonym (Hierarki) skrev 2022-09-10 11:38:34 följande:
    Var exakt dessa ord denna arbetsledare kom med, där jag nämner det är jag som är den nya medarbetaren, chefen jag hade och gick upptill har jag arbetat med förut, vi var på den tiden kolleger. varav jag förstår han kunde acceptera att jag sluta direkt, men var tvungen o höra med personalchefen som är hans chef.

Vi tidigare anställda som startat eget, är det ingen som vill gå tillbaka, vi känner varandra väl, även dom berättar att dom hört om den nya hierarkin som nu råder där, den uppkom efter att en annan stor chef starta eget, han tog arbete och 20-tal anställda från företaget, där han handplocka dom bästa och erbjöd bättre villkor.
    Företaget fick gå ner på knä och har ännu inte repat sig efter 9 år, men hävdar nu att dom fått en uppsving, kvar blev dessa rövslickare, jag fråga varför dom blev kvar, fick svar men vi har så lång anställningstid, risker gå över till det nya företaget gör att vi startar på samma anställningstid.

Självklart finns det en bitterhet hos dessa som är kvar, jag blev erbjuden 10000 kr per anställd jag lyckas förvärva som kan arbetet från grunden och tillhör dom flexibla, krav att dom arbetar minst 6 månader.
    Tar man min första anställning, var jag till en konkurrent till dom som 21 åring, av ren nyfikenhet fråga jag jobb hos dom, där besked var du är här i morgon, jag men jag har uppsägningstid? oroa dig inte för det, jag åkte tillbaka berätta för första företaget jag börjar åt dom i morgon, vilket liv det blev, fack möten osv, företaget stod bakom mig och jag behövde inte delta i mötena med fack o gamla företaget, var det bästa jag gjort i mitt hela liv, ledningen som då var gav oss alla utbildningar, nästan samtliga anställda blev helt självständiga, varav jag beskriver denna arbetsgivare som den bästa jag någonsin haft, ca 10 av oss startar sedan egna företag och driver dessa med framgång, det är bara egentligen av ren nyfikenhet o livs förändring där jag vill steppa ner lite som jag sökte anställningen och fick tjänsten. Men insåg snabbt hierarkin som uppstått, jag jobbar för att det är socialt o ev lära sig något nytt, jag är inte beroende av lön, varav jag berättat att jag inte jobbar övertid, jobbar för att det är trevligt o vill ha en bra arbetsmiljö.

Men det förändrades snabbt, kanske dom bittra anställda checka upp mig och insåg att, ja han har har gott ställt, ledig redan andra veckan, detta berätta de bägge chefer åt mig veckan jag kom tillbaka. där dom flesta förstår jag är en av det gamla gardet som lämna dom i sticket, efter vi drog förändrades företaget, ännu mer när stor chefen räknat in arbeten åt sig själv och tog med sig resterande bästa anställda till sitt företag.

Varav jag berättar man ska alltid bevaka sin egna rygg.
    Fortfarande, man är ödmjuk på en ny arbetsplats (även om man jobbat där 20 år tidigare) och man beter sig inte som du gjorde. 

Du kommer få svårt på framtida arbetsplatser med den attityden. 
  • Anonym (Hierarki)
    Anonym (....) skrev 2022-09-10 12:14:14 följande:
    Fortfarande, man är ödmjuk på en ny arbetsplats (även om man jobbat där 20 år tidigare) och man beter sig inte som du gjorde. 

Du kommer få svårt på framtida arbetsplatser med den attityden. 
    Du tänker helt fel, ta bara stafettsjuksköterskor, dom har bättre lön för dom vågade säga upp sig, dom kostar vården enorma pengar där man nu försöker få vården att bli en attraktiv arbetsplats för att vinna tillbaka dom till ordinarie personal.
    Liknande gjorde SAS nyligen, där Norrmännen visa sig vara starkast tillsammans, man sa rakt ut, låt SAS gå i konkurs om dom försöker försämra villkoren.

Det är dessa som tar upp kampen om våra arbetsvillkor, inte den ödmjuke som sitter tyst o låter sig styras av alla.

Jag är uppvuxen i Kiruna, pappa var en av dom som var med i den vilda gruvstrejken som inte ens facket vågade stödja, men dom förändra arbetsvillkoren för hela Sverige, vi hade Olof Palme som stadsminister, vår mest internationella kända politiker genom tiderna, som även arbeta för världsfreden, han mötte även Saddam Hussein, men Palme förfärades över att media hjälpte gruvarbetarna, Palme ville ta del av debatten som stadsminister, men hindrades av medarbetare som berätta åk för fan inte dit. Sverige hade just fått sin andra tv kanal, tv 2 där rapport börja sända med 25 st svt reportrar i Kiruna och fick med sig två tredjedelar av den Svenska befolkningen vilket även fick Palme att läsa på om upproret i norr.

Hursomhelst ser jag att denna samanhållning har försvunnit hos många, man viker ner sig för arbetsgivare och gör allt dom säger för att "ligga bra till själv" man går medvetet in och försämrar både för sig o andra. därför var jag glad att få uppleva detta live som anställd i tre veckor, valet att fortsätta som egen efter 20 som egen är inget svårt beslut, att få anställa själv blir lättare då vi oftast ger anställda mer frihet än vad detta stora företag ger sina anställda via Hierarkin. Varav jag tror detta kommer uppifrån, Sverige vinner på att ha fler företagare än att ha fler storföretag.
  • Anonym (Uyj)

Använd punkter i texten så orkar fler folk kanske läsa och ge respons. Du bör inte skriva meningar som är så långa och med 13 kommatecken, 0-3 kan funka.

• Anonym (Hierarki)
    Anonym (Uyj) skrev 2022-09-10 15:04:02 följande:

Använd punkter i texten så orkar fler folk kanske läsa och ge respons. Du bör inte skriva meningar som är så långa och med 13 kommatecken, 0-3 kan funka.

Ska tänka på punkter.

Men jag har min bror som sitter i ledningen för LKAB, vi har en ung pappa, han fick oss i 20 års ålder mitt under den vilda strejken.

Vad vi förundras över är att pappa är mycket lugn person, han har det norrländska lugnet, pratar inte mycket, en typisk norrlänning. men på stormöten som min bror deltar i via ledningen är det pappa som reser sig upp och tar ordet.

Tar man sedan att en av våra främsta stadsministrar som möter världens ledare i vardagen inte vågar möta pappa i en diskussion, när han var ung, dom får besked att det är ledningen i Stockholm som bestämmer, pappa är med när orden nämns i tv, skicka upp "herrarna från Stockholm" så ska vi snacka med dom, Palme får rekommendationer att inte möte dessa gubbar. Då är man ett sammansvetsat gäng när även en statsminister backar från en debatt.

Jag bor inte kvar där upp, har märkt av att folket är svagare bara från mitten av landet o nedåt.
  • Anonym (K)

Ts, jag håller med första inlägget. Du kommer och bröstar upp dig på arbetsplatsen mot dina kollegor, skryter om att du känner cheferna sedan tidigare och är rent allmänt rätt dryg. Det spelar ingen roll att du jobbat där förut, det är en "ny" plats jämfört med då, nya kollegor och allt möjligt. Och innan du gnäller om svaga sydbor så kan jag informera att jag är norrlänning själv och din stil funkar inte var du än jobbar.

• Anonym (Hierarki)
    Anonym (K) skrev 2022-09-10 15:51:34 följande:

Ts, jag håller med första inlägget. Du kommer och bröstar upp dig på arbetsplatsen mot dina kollegor, skryter om att du känner cheferna sedan tidigare och är rent allmänt rätt dryg. Det spelar ingen roll att du jobbat där förut, det är en "ny" plats jämfört med då, nya kollegor och allt möjligt. Och innan du gnäller om svaga sydbor så kan jag informera att jag är norrlänning själv och din stil funkar inte var du än jobbar.

Bröstar inte upp mig, jag har tydliga instruktioner vad jag ska jobba med, o vad jag är anställd för, men märker av att titel jag är anställd för täcker hela arbetsområdet, jag får inte en titel som nämner vad jag är utbildad till. jag får en titel som täcker allt, vilket är mycket ovanligt.
    Tänker inte så mycket på det utan följer det dom berättar är min huvudsakliga arbetsuppgift redan dag tre får jag nya arbetsuppgifter, dom är kort på folk, kan du hjälpa? vilket är en helt annan kategori av utbildning, A o B.

Jag nämner behöver en till för att hinna med allt detta, får en person som är utbildad i kategori C, för att utföra arbeten inom A o B, inget fel på min kollega han känner till allt om mig och vi fungerar bra ihop och löser allt.

Men det är här den så kallade under cover anställde kommer in, vi alla med erfarenhet vet om att det blir en lite lucka, ca 30 min till 1 timme, innan nästa moment.
    Här tycker under cover jag ska återgå till uppgift A under dessa 30 min-1 tim som min kollega klarar själv ska jag byta uppgift en kort stund.
    Detta behöver inte en som enbart är anställd för att utföra B, hen klarar inte av att utföra A.

Det är här jag biter ifrån, jag ska inte behöva utföra A-B-C , alla vet att jag fått utbildning o erfarenhet via tidigare anställningsår att utföra alla A-B-C. Det är få som bemästrar alla olika kategorier A-B-C, men jag har företaget att tacka för detta, dom har utbildat mig tidigare att bemästra allt detta, vilket även företager insett att det är fel gjort, vi som bemästrar allt driver idag egna företag, detta tycker övriga är fel, det blev tydligt när jag redan dag 3 beordras att utföra arbeten inom kategori B som är en helt annan utbildning än vad jag presentera mig som.

Företaget anställda vet att det är fel att vi fått gratis utbildning o erfarenhet samt godkända bevis att utföra allt, dom vet om att alla vi 10 blev oberoende av arbetsgivaren o blev egna företagare. Nu utbildas inte personalen på samma sätt, den under cover som blev sur har inte fått samma utbildning via företaget.
  • Anonym (Mupp)

Du verkar skitjobbig. De var säkert glada att bli av med dig.

Skulle du inte vara "ledig" ett år medan du mjölkade staten på pengar? Känner igen ditt forcerade sätt att skriva och höja dig själv till skyarna.

• Anonym (K)
    Anonym (Hierarki) skrev 2022-09-10 17:16:02 följande:
    Bröstar inte upp mig, jag har tydliga instruktioner vad jag ska jobba med, o vad jag är anställd för, men märker av att titel jag är anställd för täcker hela arbetsområdet, jag får inte en titel som nämner vad jag är utbildad till. jag får en titel som täcker allt, vilket är mycket ovanligt.
    Tänker inte så mycket på det utan följer det dom berättar är min huvudsakliga arbetsuppgift redan dag tre får jag nya arbetsuppgifter, dom är kort på folk, kan du hjälpa? vilket är en helt annan kategori av utbildning, A o B.

Jag nämner behöver en till för att hinna med allt detta, får en person som är utbildad i kategori C, för att utföra arbeten inom A o B, inget fel på min kollega han känner till allt om mig och vi fungerar bra ihop och löser allt.

Men det är här den så kallade under cover anställde kommer in, vi alla med erfarenhet vet om att det blir en lite lucka, ca 30 min till 1 timme, innan nästa moment.
    Här tycker under cover jag ska återgå till uppgift A under dessa 30 min-1 tim som min kollega klarar själv ska jag byta uppgift en kort stund.
    Detta behöver inte en som enbart är anställd för att utföra B, hen klarar inte av att utföra A.

Det är här jag biter ifrån, jag ska inte behöva utföra A-B-C , alla vet att jag fått utbildning o erfarenhet via tidigare anställningsår att utföra alla A-B-C. Det är få som bemästrar alla olika kategorier A-B-C, men jag har företaget att tacka för detta, dom har utbildat mig tidigare att bemästra allt detta, vilket även företager insett att det är fel gjort, vi som bemästrar allt driver idag egna företag, detta tycker övriga är fel, det blev tydligt när jag redan dag 3 beordras att utföra arbeten inom kategori B som är en helt annan utbildning än vad jag presentera mig som.

Företaget anställda vet att det är fel att vi fått gratis utbildning o erfarenhet samt godkända bevis att utföra allt, dom vet om att alla vi 10 blev oberoende av arbetsgivaren o blev egna företagare. Nu utbildas inte personalen på samma sätt, den under cover som blev sur har inte fått samma utbildning via företaget.
    Jo det gör du visst. Du verkar tycka att du är förmer än de andra, vägrar göra arbetsuppgifter och fast du får ett rakt besked från arbetsledaren så fortsätter du att svara emot. Det spelar ingen roll vad du har för utbildning, det är inte vad din arbetstitel ska spegla. Om din titel täcker in "allt" på platsen så ska du också göra "allt" som de säger till dig att göra. Det spelar inte heller någon roll vad du "presenterat" att du har för utbildning, de vet tydligen att du har kunskaper att utföra flera olika sysslor, och det är vad de ber dig göra, då gör man det. Man kan ha en huvudsaklig syssla, sedan tillkommer vanligen också andra uppgifter, i ditt fall rätt tydligt att du ska göra annat också, hoppa in där du behövs är en av de sakerna.

Du verkar ärligt talat väldigt besvärlig som anställd, du verkar sakna team-känsla och hänger fast dig vid vad du har för titel som inte motsvarar din utbildning. Din titel motsvarar din anställning och inget annat. Hade du inte sagt upp dig frivilligt hade de garanterat avslutat din anställning själva.
Svar på tråden Hierarki på arbetsplatsen