• Izza85

    Hur får jag honom att förstå att jag inte är intresserad

    Hej jag bo i ett flerfamiljshus sen 9 år tillbaka och det har flyttat in en man i huset som jag bara varit artig emot och sagt hej till. 
    Han la till mig som vän på facebook för någon månad sen och jag godkände inte det, sen började han skriva på Messenger till mig att jag var söt och sötnos till mig, svarar då att kalla inte mig det jag känner inte ens dig. Han skriver då att jo du är så söt. och att han skulle göra vad som helst för att jag ska må bra, jag tycker det känns obehagligt så jag svarar inte, han fortsätter och skriver massa hjärtan och förlåt. Dagen efter hänger det en påse utanför min dörr med blommor och choklad och en lapp där det står förlåt på. Hör då av mig till min granne och berättar vad som har hänt men svarar honom ej. En stund senare får jag ett mess som lyder: gillade du blommorna? Jag svarar att jag inte är intresserad och att jag dejtar någon redan. Får som svar att jag är intresserad av dig och jag väntar till du är redo. Sen blir det tyst några veckor tills igår då han skriver och frågar hur jag mår att han inte sett mig på ett tag. Svarar kort jo tack mår bra upptagen nu. Han svarar att han bott här i 8 år nu och jag inte behöver döma honom efter utsidan och att han vill ta promenad med mig. Sen skrev han igen att han väntar på mig att vi ska ta promenad och massa hjärtan. Jag känner mig väldigt obekväm av honom och att vi bor i samma hus och att han inte ger sig trotts att jag sagt att jag inte är intresserad. Han är i 30 års åldern från Syrien. Jag själv är 37 svensk och har en dotter på 15, har hund med så går ut och in från huset mycket, han bor på första plan mot dörren. Hur ska jag göra? Nu vill jag knappt gå ut för jag är rädd att stöta på honom. 
  • Svar på tråden Hur får jag honom att förstå att jag inte är intresserad
  • Anonym (Svar på tal)

    Nästa gång han skriver svarar du att om han inte slutar kontakta dig OMGÅNDE med meddelanden, lappar eller på annat sätt så kommer du att polisanmäla honom för sexuella trakasserier. Om han skriver något öht tillbaka så skriver du att detta är sista varningen och om han skriver så mycket som ETT enda meddelande till så är ditt nästa samtal till polisen. Jag tycker dessutom att det inte ska vara ett tomt hot utan att du faktiskt anmäler honom också. Han är riktigt obehaglig.

  • Anonym (aaa)

    Blocka så att hans meddelanden inte kommer fram är i alla fall ett steg. Men spara alla gamla om du behöver anmäla! 
    I värsta fall får du be nån man du känner, som är stor och stark, ringa på hans dörr och skälla ut honom för att han inte lämnar dig ifred. 

  • EnAnonumius
    Izza85 skrev 2022-09-10 10:59:22 följande:
    Hur får jag honom att förstå att jag inte är intresserad
    Hej jag bo i ett flerfamiljshus sen 9 år tillbaka och det har flyttat in en man i huset som jag bara varit artig emot och sagt hej till. 
    Han la till mig som vän på facebook för någon månad sen och jag godkände inte det, sen började han skriva på Messenger till mig att jag var söt och sötnos till mig, svarar då att kalla inte mig det jag känner inte ens dig. Han skriver då att jo du är så söt. och att han skulle göra vad som helst för att jag ska må bra, jag tycker det känns obehagligt så jag svarar inte, han fortsätter och skriver massa hjärtan och förlåt. Dagen efter hänger det en påse utanför min dörr med blommor och choklad och en lapp där det står förlåt på. Hör då av mig till min granne och berättar vad som har hänt men svarar honom ej. En stund senare får jag ett mess som lyder: gillade du blommorna? Jag svarar att jag inte är intresserad och att jag dejtar någon redan. Får som svar att jag är intresserad av dig och jag väntar till du är redo. Sen blir det tyst några veckor tills igår då han skriver och frågar hur jag mår att han inte sett mig på ett tag. Svarar kort jo tack mår bra upptagen nu. Han svarar att han bott här i 8 år nu och jag inte behöver döma honom efter utsidan och att han vill ta promenad med mig. Sen skrev han igen att han väntar på mig att vi ska ta promenad och massa hjärtan. Jag känner mig väldigt obekväm av honom och att vi bor i samma hus och att han inte ger sig trotts att jag sagt att jag inte är intresserad. Han är i 30 års åldern från Syrien. Jag själv är 37 svensk och har en dotter på 15, har hund med så går ut och in från huset mycket, han bor på första plan mot dörren. Hur ska jag göra? Nu vill jag knappt gå ut för jag är rädd att stöta på honom. 
    Enkelt..
    Spara konversationerna från historiken i messengern som bevis. Skriv i mesengern ett sista mess att du är inte intresserad av honom.. Inget mer, sedan så blockera du honom även på mesengern.

    Skulle han lämna blommor till dig, vid din dörr, så går du ner till hans dörr och ställer blommorna där.

    Fast det vettigaste du kan göra är att polisanmäla honom.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (hmm)

    Fattar inte ens varför du svarade på hur du mår ?


    Vad gjorde du med det som hängde på dörren ?


    Självklart hängde du tillbaka grejerna på hans dörr antar jag ? För du är väl inte så dum att du tog med det in i ditt hem? 


    Ärligt talat ts, du låter inte uppriktig mot dig själv. Du verkar ju helt klart smått intresserad annars så hade du ju inte svarat honom överhuvudtaget! Nu kommer du ju aldrig bli av med honom. O han ser ju att du inte kommer hem med någon snubbe varje dag. Så han skiter antagligen fullständigt i vad du säger.


    Tycker det var oansvarigt beteende utav dig då du är ändå 37 år!!! Och har en 15 årig dotter! 


    Jag vet inte vad du ska göra ärligt talat. Men det första svaret du fick kan du inte göra, anmäla honom för sexuella trakasserier. Det är nämligen inte förbjudet att uppvakta någon. Den personen som skrev det och den som gillade inlägget kan ju inte vara på riktigt ärligt talat!


    Du har redan gett honom mindre vinkar genom att svara på hans meddelanden. 


    Hade du inte haft en dotter på 15 så hade jag aldrig skrivit i tråden då du hade fått skylla dig själv, men nu har du ju hamnat i en jävla knipa. Det ända du kan göra är att ta makt över han i sängen o kräva få knulla han med den största strapon du kan hitta annars är både du o din dotter körda.


    O förmodligen så har du en sådan där liten "söt" hund som ingen man skulle vara rädd för. 


    Konstigt att du ens fick skaffa barn kan jag ju tycka med ett sådant oansvarigt beteende. Flytta eller sätt på han med strapon är dina egna möjlighetero se till att få bilder på det med och hota han lägga ut det i syrianska grupp chatten på facebook om han inte lägger ner.

  • Anonym (O)

    Om han hör av sig, svara att du inte vill ha kontakt. Berätta att det är olagligt att fortsätta kontakta någon som inte vill och att om han gör det igen kommer du att ringa polisen. 

  • Izza85

    Har skrivit till honom nu att jag inte är intresserad och att han ska sluta skriva, han svarade att han ville bara vara vänner, men vill som sagt Inte ha något att göra med honom. Känns väldigt efterhängsen och när jag skrev att jag redan har ett förhållande vilket jag inte har men skrev det ändå, så svarade han att han kunde vänta på mig tills jag var redo för att dejta honom 😱. När jag pratade med min granne så Frågade hon sin son som är i min ålder vad han tyckte om situationen då han är fastighetsskötare och kanske hade varit med om liknande situationer. Hennes son sa att det var en stor röd flagga att det var ett konstigt beteende och att han lämnat blommor och allt var creepy samt  att jag skulle vara försiktig. försiktig är jag men jag måste ju kunna få röra mig fritt till och från huset utan att va rädd.  Fick ett meddelande när jag kom in från promenaden idag med där han skrev: glad att jag fick se dig idag du ser ut som en 🌹 

  • molly50
    Izza85 skrev 2022-09-10 14:51:04 följande:

    Har skrivit till honom nu att jag inte är intresserad och att han ska sluta skriva, han svarade att han ville bara vara vänner, men vill som sagt Inte ha något att göra med honom. Känns väldigt efterhängsen och när jag skrev att jag redan har ett förhållande vilket jag inte har men skrev det ändå, så svarade han att han kunde vänta på mig tills jag var redo för att dejta honom 😱. När jag pratade med min granne så Frågade hon sin son som är i min ålder vad han tyckte om situationen då han är fastighetsskötare och kanske hade varit med om liknande situationer. Hennes son sa att det var en stor röd flagga att det var ett konstigt beteende och att han lämnat blommor och allt var creepy samt  att jag skulle vara försiktig. försiktig är jag men jag måste ju kunna få röra mig fritt till och från huset utan att va rädd.  Fick ett meddelande när jag kom in från promenaden idag med där han skrev: glad att jag fick se dig idag du ser ut som en 🌹 


    Jag tycker inte du behöver svara honom mer än för att berätta att du kommer att polisanmäla honom för ofredande om han fortsätter.
    Skriver han då igen så gör du en anmälan.
    Låt det inte bara stanna vid hot.
    Det här är ju verkligen riktigt creepy.

  • Anonym (P)
    Izza85 skrev 2022-09-10 14:51:04 följande:

    Har skrivit till honom nu att jag inte är intresserad och att han ska sluta skriva, han svarade att han ville bara vara vänner, men vill som sagt Inte ha något att göra med honom. Känns väldigt efterhängsen och när jag skrev att jag redan har ett förhållande vilket jag inte har men skrev det ändå, så svarade han att han kunde vänta på mig tills jag var redo för att dejta honom 😱. När jag pratade med min granne så Frågade hon sin son som är i min ålder vad han tyckte om situationen då han är fastighetsskötare och kanske hade varit med om liknande situationer. Hennes son sa att det var en stor röd flagga att det var ett konstigt beteende och att han lämnat blommor och allt var creepy samt  att jag skulle vara försiktig. försiktig är jag men jag måste ju kunna få röra mig fritt till och från huset utan att va rädd.  Fick ett meddelande när jag kom in från promenaden idag med där han skrev: glad att jag fick se dig idag du ser ut som en 🌹 


    Svara att om han kontaktar dig en enda gång till så polisanmäler du honom. Och om han kontaktar dig igen så anmäler du. Det han gör räknas som ofredande och är olagligt.
  • Jag är bara jag

    Blocka honom på alla medier och telefon, svara aldrig, kommer det mer gåvor från honom bär genast ner dom och sätt på hans dörr. Hjälper inget så anmäl honom.

Svar på tråden Hur får jag honom att förstå att jag inte är intresserad