• Anonym (T)

Du som kan ekonomi, vad skulle du göra med pengarna?

Min son har drygt 200 000 på banken och har precis blivit myndig. Han är en förnuftig person och är mer intresserad av hur han kan få pengarna att växa än att spendera dem.

Själv vet jag ingenting om ekonomi. Jag växte upp i en förmögen familj, lärde mig aldrig värdet av pengar och lyckades göra av med allt jag fick av mina föräldrar. Idag har jag medelinkomst, inte en krona på banken och är livrädd att sonen ska göra samma misstag.

Vi är nu i en situation där sonen har börjat läsa på om ekonomi och vill investera på ett bra sätt medan jag vill att han tar det lugnt. Han gör förstås vad han vill med sina pengar men vi diskuterar det ändå tillsammans. 

Jag vet att det är en förhållandevis liten summa men för oss, som lever enbart på min inkomst, är det mycket. 

Så hur skulle du som kan ekonomi göra, särskilt med tanke på inflationen? Hur placerar man pengar så riskfritt som möjligt?

Är det en bra idé för sonen att boka en tid på banken för råd eller är det bättre att vända sig någon annanstans? 

Sonen älskar att läsa så har du slutligen något tips på en bra bok om privatekonomi?

• Svar på tråden Du som kan ekonomi, vad skulle du göra med pengarna?
  • Anonym (Kr)

Ett, sätt ett sparmål. Vad ska pengarna vara till? Resa efter studenten, grundplåt till en bostad, finansiera studier? När ska pengarna användas?

Två, fundera på risk.  Vore det katastrof om pengarna minskar i värde? 

Tre, hur aktiv vill han vara? 

Kort tid, låg risk - bankkonto
    Lång tid, viss risk - aktiefonder
    Lång tid, hög risk, aktiv - köp och sälj aktier och andra värdepapper 
    Kort tid, hög risk - köp och sälj aktier

• Anonym (XX)
    Anonym (T) skrev 2022-09-10 11:01:05 följande:
    Du som kan ekonomi, vad skulle du göra med pengarna?

Min son har drygt 200 000 på banken och har precis blivit myndig. Han är en förnuftig person och är mer intresserad av hur han kan få pengarna att växa än att spendera dem.

Själv vet jag ingenting om ekonomi. Jag växte upp i en förmögen familj, lärde mig aldrig värdet av pengar och lyckades göra av med allt jag fick av mina föräldrar. Idag har jag medelinkomst, inte en krona på banken och är livrädd att sonen ska göra samma misstag.

Vi är nu i en situation där sonen har börjat läsa på om ekonomi och vill investera på ett bra sätt medan jag vill att han tar det lugnt. Han gör förstås vad han vill med sina pengar men vi diskuterar det ändå tillsammans. 

Jag vet att det är en förhållandevis liten summa men för oss, som lever enbart på min inkomst, är det mycket. 

Så hur skulle du som kan ekonomi göra, särskilt med tanke på inflationen? Hur placerar man pengar så riskfritt som möjligt?

Är det en bra idé för sonen att boka en tid på banken för råd eller är det bättre att vända sig någon annanstans? 

Sonen älskar att läsa så har du slutligen något tips på en bra bok om privatekonomi?

Det finns både böcker och hemsidor. Rika tillsammans är t ex en hemsida där allt om ekonomi diskuteras, och frågor likt dina kommer ofta upp.

Mitt tips, om han hade frågat mig, är att ta reda på han vill om några år. Vill han flytta hemifrån och köpa en lägenhet inom 5 år, då hade jag sparat pengarna på ett högräntekonto, och fyllt på varje månad. 

Annars hade jag sparat i en global indexfond. Just nu går börsen dåligt, så man kan se det som rea. 

Han kan även göra en kombination, en del investerar han, en del sparar han på räntekonto. 

• Elin pelin

Håller med föregående inlägg. Gå i. På rika tillsammans, satsa på indexfonder om han inte ska ha pengarna de närmsta åren.
    Ska han plugga, så är det bättre att han tar studielån och låter dessa pengar vara. Gå inte till banken, det ger väldigt lite är min erfarenhet!

• Anonym (Unna dig)

Jag skulle uppmana honom att spendera en stor del av pengarna på något som han vill ha. Vi lever en gång. Vi vet inte vad som kan hända i nästa ögonblick.

• Anonym (XX)
    Anonym (Unna dig) skrev 2022-09-10 12:52:22 följande:

Jag skulle uppmana honom att spendera en stor del av pengarna på något som han vill ha. Vi lever en gång. Vi vet inte vad som kan hända i nästa ögonblick.

Exakt, vi vet inte vad som kan hända i nästa ögonblick. Just därför är det bra att ha sparade pengar. För om du tänker efter, så är risken större att du blir arbetslös, sjuk, bilen går sönder, huset måste renoveras eller hunden blir sjuk än att du dör knall och fall imorgon. 
  • Anonym (Unna dig)
    Anonym (XX) skrev 2022-09-10 12:59:12 följande:
    Exakt, vi vet inte vad som kan hända i nästa ögonblick. Just därför är det bra att ha sparade pengar. För om du tänker efter, så är risken större att du blir arbetslös, sjuk, bilen går sönder, huset måste renoveras eller hunden blir sjuk än att du dör knall och fall imorgon. 
    Om man tänker efter så kan man inte veta om dom riskerna är större.
  • Anonym (XX)
    Anonym (Unna dig) skrev 2022-09-10 13:01:47 följande:
    Om man tänker efter så kan man inte veta om dom riskerna är större.

Inte på individnivå, men se dig omkring i samhället. Hur många är arbetslösa, sjuka, måste renovera hus, har sjuka djur osv .Så jämför den siffran med hur många som dör i hyfsad ung ålder. 
    Och att idag, när vi är på väg in i en lågkonjuktur, sitta och säga att man inte behöver spara pengar, för man kan ju dö imorgon, är ganska verklighetsfrånvarande. 

Nu verkar, som tur är, TS son vara ansvarsfull, så det kommer säkert att bli bra.

• Anonym (XX)

TS, en kille som kallar sig Miljonär innan 30, har gett ut ett par böcker. Han är lite extrem, men han har många bra tips samt bra inställning till sparande och investeringar. Han har en blogg också. 

• Anonym (SS)

Mitt råd skulle vara att köpa "lite" mjölk för pengarna och dricka en hel del

• PH76

Jag skulle vänta lite, tills att räntan gått upp mer (1.5-2% till). Då skulle jag köpa stabila utdelningsaktier så som Investor, EQT, osv...

Jag förutsätter att han vill investera på lång sikt?

Svar på tråden Du som kan ekonomi, vad skulle du göra med pengarna?