• Anonym (kvinnlig håravfall)

Håravfall

Hej!
    Jag har alltid tappat hår men plötsligt förra året tappade jag mer än normalt och det har inte växt tillbaka sen dess. Det här liksom blivit kala fläckar och mittbena väldigt bred/ hårbotten lyser igenom. (bild). Det har bara blivit mer och mer. Jag vågar inte träffa folk. Läkare bryr sig ej. Jag får ångest av det. Vet ju inte vad det beror på. Tänk iaf det är permanent behöver ju hjälp men läkare 😡😫.  Har någon haft liknande? Fick ni en lösning?
    Inte växt tillbaka sen förra året mars.
    Fakta om mig:
    19 år
    TSH 7.2 (senast jag kollade) t3 och t4 normala. Ingen TPOak
    Kronisk stress + ångest 
    Bmi 17.1 
    D-vitamin brist (ligger på 24) 

• Svar på tråden Håravfall

Snälla någon svara jag blir tokig. Är rädd och ledsen.

• Anonym (Byte)

Beror nog på en kombination av undervikt, stress och vitaminbrist. Dessutom är ditt TSH för högt och du borde medicineras med Levaxin. Gå till en annan läkare för hjälp eller rent av en annan Vårdcentral. När du får ordning på allt kommer håret tillbaka.

Anonym (Byte) skrev 2022-09-10 16:41:05 följande:

Beror nog på en kombination av undervikt, stress och vitaminbrist. Dessutom är ditt TSH för högt och du borde medicineras med Levaxin. Gå till en annan läkare för hjälp eller rent av en annan Vårdcentral. När du får ordning på allt kommer håret tillbaka.

Tack för att du ger mig hopp. 

Har alltid underviktig men haft friskt hår. Förmodligen också haft vitaminbrist sedan innan men inte påverkat. 

Har bytt läkare 2 gånger de vill inte skriva ut medicin till mig. Bytte vc med hjälpte ej. De säger att jag har normala t3 och t4 värden. De tjatar på mig att ta antidepressiva. De har inte förklarat till mig varför jag tappar hår. Att ha så som bilden visar år väl inte normalt? 
  • Anonym (Också håravfall)

Det är såklart svårt att svara på vad det beror på. Har en husläkare tittat på det?
    Jag har haft håravfall i perioder sedan jag var 20. Men nu har jag tappat i nästan 18 månader och det blir ständigt tunnare. Två läkare har sagt olika saker om det. Tyvärr är det nog stor risk att det för min del aldrig blir bra igen. Har någon av dina föräldrar tappat hår? 

• Anonym (Också håravfall)
    Anonym (Också håravfall) skrev 2022-09-10 17:14:35 följande:

Det är såklart svårt att svara på vad det beror på. Har en husläkare tittat på det?
    Jag har haft håravfall i perioder sedan jag var 20. Men nu har jag tappat i nästan 18 månader och det blir ständigt tunnare. Två läkare har sagt olika saker om det. Tyvärr är det nog stor risk att det för min del aldrig blir bra igen. Har någon av dina föräldrar tappat hår? 

Menar hudläkare och inte husläkare

Anonym (också håravfall):
    Nej för de läkarna jag har haft särskilt den första var en sådan jävla dryg person och började prata om att jag har ADHD bara för jag sa att jag har stress. Hon brydde sig inte ett piss om det här som ger mig ångest min frisör reagerat och i skolan har jag fått konstiga blickar och det i kombination med att jag är väldigt smal jag ser ju liksom sjuk ut. Kan ju inte träffa någon hudläkare eller dermatolog om jag inte får remiss och hår tar inte allmänläkare ansvar! 

Ingen av mina föräldrar har håravfall. Jag hade super friskt hår. Pappa har tätt och tjock hår. Mamma något tunnare men hälsosamt. 

Vet du vad ditt håravfall beror på? 

Jag önskar att dy får tillbaka ditt hår och hoppas att du kommer mår bra. Jag förstår dig och lider dig. 

Kram

Anonym (också håravfall):
    Hur vet du att det inte kommer att bli bra igen? 

Vad har lökarna sagt om det?

Har du tagit prover? 

Jag lider verkligen med dig

Anonym (Också håravfall) skrev 2022-09-10 17:15:16 följande:
    Menar hudläkare och inte husläkare
    Har du också kala fläckar?
  • Anonym (Byte)
    Anonym (kvinnlig håravfall) skrev 2022-09-10 17:04:17 följande:
    Tack för att du ger mig hopp. 

Har alltid underviktig men haft friskt hår. Förmodligen också haft vitaminbrist sedan innan men inte påverkat. 

Har bytt läkare 2 gånger de vill inte skriva ut medicin till mig. Bytte vc med hjälpte ej. De säger att jag har normala t3 och t4 värden. De tjatar på mig att ta antidepressiva. De har inte förklarat till mig varför jag tappar hår. Att ha så som bilden visar år väl inte normalt? 
    Kroppen kan ju klarar av undervikt och vitaminbrist ett tag, men till slut påverkas kroppen såklart negativt. Och nu syns det på ditt hår. Jag vet att det är svårt att få hjälp inom vården idag och nåde om man råkar säga att man inte mår riktigt bra psykiskt! Då skylls precis allt på det och de vill inte utreda vidare.
    Ditt TSH är klart för högt- det kvittar om de andra värdena är bra. TSH bör ligga på max 3,5. Det du själv kan göra i väntan på hjälp är att äta d-vitamin och b-vitaminer. En kombination av b-vitaminer alltså. Men du måste söka vård nån annanstans hur som helst och innebär det privat eller längre bort så får det bli så.
Svar på tråden Håravfall