• Anonym (Kaffedraken)

    Hon kommer hit utan att fråga

    Gift sedan 3 år. Vi har båda barn sedan tidigare. 

    Hans ex har inte varit välkommen hem till oss i ca. 2 år pga att hon betett sig obehagligt inför alla barnen. Dels har hon låtsats som att mina barn inte finns
    Inte hälsat, inte svarat, sagt saker som att hennes barn inte får umgås med mina. Hon har också skrikit, kastat saker i vår bostad med mera just vid hämtning. Mina barn är rädda för henne och gömmer sig när hon kommer. 

    Senaste året har vi träffats några gånger i samband med barnens fritidsaktiviteter, matcher och uppvisningar. Vid dessa tillfällen har det fungerat bra. Hon har varit trevlig mot både vuxna och barn vid dessa (2? 3 kanske?) tillfällena.

    Efter detta har hon helt plötsligt börjat dyka upp hos oss flera gånger när vi inte är hemma. Om mitt och mannens äldsta barn är hemma till exempel, så kan hon helt plötsligt dyka upp med sina andra barn för att de var kissnödiga eller något annat. Hon kan lämna över papper eller hämta grejer eller vad som helst till barnen istället för att lägga det i brevlådan till exempel. 

    Grejen är att hon frågar ALDRIG före om det är okej. Barnen bor ju där så då får hon väl komma och gå som hon vill typ. Ibland meddelar hon att hon tittade förbi, ibland inte. Vill poängtera att barnen inte får lov att bjuda hem kompisar eller andra släktingar utan att dubbelkolla med oss heller. Och att säga nej till sin mamma som står utanför dörren med ett syskon som vill låna toaletten känns kanske inte så schysst.

    Överreagerar jag som tycker det är fel? Själv skulle jag ju aldrig åka hem till mitt ex om han inte var där och låna toan...  Absolut att barnen bor där. Men ändå. 

  • Svar på tråden Hon kommer hit utan att fråga
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hon har ett gränslöst beteende. Släpp inte in henne i ditt hem nästa gång hon dyker upp. Fattar hon inte var gränserna går så får hon lära sig. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Inte ok alls. Min man har ett ex som varit lite besvärligt, men inte i den där graden. Han har dock sagt åt henne. Hon blev sur, men det hjälpte ändå lite. Sen blev det mycket bättre när vi köpte hus i en annan stadsdel, då kunde hon inte bara gå förbi.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Förstår barnens dilemma när hon ringer på men ge dem en enkel grundregel: om ingen vuxen är hemma så öppnar de inte dörren, de ska inte ens gå dit och titta vem som står utanför.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Eh?) skrev 2022-09-11 18:39:16 följande:

    Hon har ett gränslöst beteende. Släpp inte in henne i ditt hem nästa gång hon dyker upp. Fattar hon inte var gränserna går så får hon lära sig. 


    Problemet är att jag är ju inte hemma när det händer. Hon kommer bara när vi är på jobbet. Hon passar på när deras gemensamma är hos oss. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2022-09-11 19:16:06 följande:

    Förstår barnens dilemma när hon ringer på men ge dem en enkel grundregel: om ingen vuxen är hemma så öppnar de inte dörren, de ska inte ens gå dit och titta vem som står utanför.


    Då ringer hon till tösabiten. Har dock sagt till dem att hon faktiskt inte får komma om de inte kollat med oss först, det har dock inte hjälpt. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    MajsansVärld skrev 2022-09-11 19:19:53 följande:

    Hon låter inte normal eller frisk och borde definitivt inte ansvara för barn. Tycker ni borde be henne dra åt helvetet eller anmäla henne till socialen, ni kan tex filma när hon får utbrott och använda det som bevis. 


    Att ignorera barn och låtsas som de inte finns är SJUKT vem gör så? Bort med människan från ert liv 


    Hon är lite märklig. Men ibland kan hon vara trevlig. Oklart om hon faktiskt är trevlig då eller har en dold agenda. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (TS) skrev 2022-09-11 20:33:24 följande:
    Då ringer hon till tösabiten. Har dock sagt till dem att hon faktiskt inte får komma om de inte kollat med oss först, det har dock inte hjälpt. 
    Och då säger hon att de inte får släppa in någon när det inte är någon vuxen hemma. Mamman kommer ju bli paff och börja ifrågasätta men då får barnet benhårt skylla på er, att det är de reglerna som gäller. Tjatas det om toabesök t ex så är svaret detsamma, tyvärr, vi får inte släppa in någon när vi är ensamma hemma, inte ens en enda minut, inte ens för toabesök. BENHÅRT. Ge barnen en lapp med ett mantra de kan upprepa i telefonen. Tyvärr, vi får inte släppa in någon när det inte finns någon vuxen hemma. Nej, vi får inte. Nej.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2022-09-11 20:44:29 följande:
    Och då säger hon att de inte får släppa in någon när det inte är någon vuxen hemma. Mamman kommer ju bli paff och börja ifrågasätta men då får barnet benhårt skylla på er, att det är de reglerna som gäller. Tjatas det om toabesök t ex så är svaret detsamma, tyvärr, vi får inte släppa in någon när vi är ensamma hemma, inte ens en enda minut, inte ens för toabesök. BENHÅRT. Ge barnen en lapp med ett mantra de kan upprepa i telefonen. Tyvärr, vi får inte släppa in någon när det inte finns någon vuxen hemma. Nej, vi får inte. Nej.
    Will do!

    Om man säger igen att exet faktiskt inte är välkommen, och hon kommer ändå. Kan man anmäla henne för något då? Eller det är bara soc? 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (TS) skrev 2022-09-11 20:46:57 följande:
    Will do!

    Om man säger igen att exet faktiskt inte är välkommen, och hon kommer ändå. Kan man anmäla henne för något då? Eller det är bara soc? 
    Soc har inte med det att göra. Hemfridsbrott och trakasserier anmäler man till polisen. Men ni behöver inte uttryckligen säga att hon inte är välkommen, det beror på hur mycket ni vill sätta ner foten. Sedan kan det bli väldigt jobbigt för barnen med en anmälan.
Svar på tråden Hon kommer hit utan att fråga