• Anonym (Ofta?)

Hur ofta tvättar ni barnens sängkläder på förskolan?

Vi fick precis veta från förskolan att vi ska ta hem barnens sängkläder varje fredag, tvätta dem och återkomma med dem till måndagen igen. Känns inte det väldigt ofta, för sängkläder som används knappt fem timmar i veckan? Inte ens våra vanliga sängkläder tvättar jag varje vecka. 

Hur ofta behöver ni ta hem sängkläderna och tvätta dem?

• Svar på tråden Hur ofta tvättar ni barnens sängkläder på förskolan?
  • Friger

När de ligger på barnets hylla. Är inte varje vecka. Händer då och då.

• Anonym (Va?)

Det gjorde vi inte en enda gång för två barn under 8 års tid.

• Anonym (säng)
    Anonym (Ofta?) skrev 2022-09-12 10:49:22 följande:
    Hur ofta tvättar ni barnens sängkläder på förskolan?

Vi fick precis veta från förskolan att vi ska ta hem barnens sängkläder varje fredag, tvätta dem och återkomma med dem till måndagen igen. Känns inte det väldigt ofta, för sängkläder som används knappt fem timmar i veckan? Inte ens våra vanliga sängkläder tvättar jag varje vecka. 

Hur ofta behöver ni ta hem sängkläderna och tvätta dem?

Sängkläder på förskolan? Kan inte minnas att barnen ens hade sängkläder på förskolan. Eller typ en kudde med fodral kanske, resten om det var nån madrass typ var förskolans saker. 

Men om man vill försöka minska smitta så kanske det är rimligt att tvätta saker på förskolan oftare än det man har hemma. 
  • Anonym (Ofta?)
    Anonym (säng) skrev 2022-09-12 11:02:41 följande:
    Sängkläder på förskolan? Kan inte minnas att barnen ens hade sängkläder på förskolan. Eller typ en kudde med fodral kanske, resten om det var nån madrass typ var förskolans saker. 

Men om man vill försöka minska smitta så kanske det är rimligt att tvätta saker på förskolan oftare än det man har hemma. 
    Vi har fått ta med oss täcke och kudde, med kuddvar och påslakan, som nu ska tvättas varje helg. Om man har gosedjur, ska dessa också tvättas varje vecka.

Ska man minska smittan, ska barnen sannolikt inte ligga tätt intill varandra och sova heller, men det är ju lite granna något man får köpa in när man har barn på förskola.
    Anonym (Va?) skrev 2022-09-12 10:57:20 följande:

Det gjorde vi inte en enda gång för två barn under 8 års tid.

Vi har bett att få hem våra någon gång i månaden för tvätt, men har i princip fått jaga personalen för att få hem sakerna. Nu har de istället vänt tvärt.
  • Anonym (Mamma)

Aldrig. Förskolan sköter så klart tvätten av lakan, filtar mm. Det är förskolans utrustning. De kan inte kräva att familjen ska ta dit sängkläder åt sitt barn, förskolan får inte kosta på det sättet.

• violis
    Anonym (Mamma) skrev 2022-09-12 11:24:10 följande:
    Aldrig. Förskolan sköter så klart tvätten av lakan, filtar mm. Det är förskolans utrustning. De kan inte kräva att familjen ska ta dit sängkläder åt sitt barn, förskolan får inte kosta på det sättet.
    Förskolan får begära att föräldrarna skickar med kuddar o täcken…det är barnens utrustning  som barnet behöver när det ska sova = föräldrarnas ansvar…

Sedan brukar de flesta förskolor inte göra det..inte för barn som sover inne på madrass…då har förskolan frotté överdrag till madrasserna och filtar av frotté ( som dubblerar som badlakan då barnen har vattenlek ) ..dock brukar många begära att man har med en egen kudde .

Till skillnad mot skolan så får förskolan kosta på det sättet  sängkläder som man ändå har hemma och ändå behöver ha hör till  som är rimligt  , något som majoriteten av alla har i flera uppsättningar hemma och som  inte innebär en större extra kostnad för föräldrarna  

ta hem o tvätta varje vecka är dock inte så vanligt att de begär.. ett par gånger / termin är mer normalt att man begär…men det kan så klart finnas en orsak till varför de begär detta..  tex ett barn / pedagog i gruppen som har dåligt immunförsvar…..något de inte får berätta för övriga föräldrar ..
  • Anonym (Vansinne)

Det skulle jag vägra. Var skulle jag tvätta det? Jag bor i lägenheten och måste boka tvättstuga. 

• Anonym (Vansinne)
    violis skrev 2022-09-12 22:28:58 följande:
    Förskolan får begära att föräldrarna skickar med kuddar o täcken?det är barnens utrustning  som barnet behöver när det ska sova = föräldrarnas ansvar?

Sedan brukar de flesta förskolor inte göra det..inte för barn som sover inne på madrass?då har förskolan frotté överdrag till madrasserna och filtar av frotté ( som dubblerar som badlakan då barnen har vattenlek ) ..dock brukar många begära att man har med en egen kudde .

Till skillnad mot skolan så får förskolan kosta på det sättet  sängkläder som man ändå har hemma och ändå behöver ha hör till  som är rimligt  , något som majoriteten av alla har i flera uppsättningar hemma och som  inte innebär en större extra kostnad för föräldrarna  

ta hem o tvätta varje vecka är dock inte så vanligt att de begär.. ett par gånger / termin är mer normalt att man begär?men det kan så klart finnas en orsak till varför de begär detta..  tex ett barn / pedagog i gruppen som har dåligt immunförsvar?..något de inte får berätta för övriga föräldrar ..
    Nej det kan inte vara så att de kan begära kuddar och täcken. På 4 barn har jag inte stött på det. 
    De hade inte täcken på vilan heller. Kuddar och filtar som tillhörde stället. Egen kudde om man ville. 
  • Anonym (Varannan vecka)

När vi hade barn på förskolan som sov där fick vi tvätta varannan vecka ibland oftare. De lades på barnets hylla när det var dags. Det var våra egna sängkläder samt gosedjur. 

• Anonym (Ofta?)
    Anonym (Vansinne) skrev 2022-09-12 23:38:13 följande:

Det skulle jag vägra. Var skulle jag tvätta det? Jag bor i lägenheten och måste boka tvättstuga. 

Det är precis vårt problem. Det går sällan att tvätta på helgerna här. 
Svar på tråden Hur ofta tvättar ni barnens sängkläder på förskolan?