• Anonym (Smask Smask)

Ska jag ta stelkrampssprutan eller inte ??

1177 Tyckte att jag ska ta den definitivt samt omedelbart inom 24 timmar.

Läkare på vårdcentral sa tvärtom och jag fick gå därifrån utan någon spruta.

Bakrunds historia;

För ca 1-2 v sen blev jag huggen av en annan hund. Ringde då in till 1177.

Dom tyckte att då jag inte fick 1 eller 2 sprutor i skolan (okänt vilka exakt) så skulle jag åka in och ta en stelkrampsspruta. Om jag inte kunde åka in under vanlig tid till vårdcentralen så skulle jag ringa jour eller t om åka till akutenheten i grannstaden för att få mig en spruta.

Jag tog nog en stelkrampsspruta för ca 8-12 år sedan.

Denna gång blev det i vilket fall som helst ingen spruta då jag var för trött helt enkelt.

Men sen Igår spelade jag boll med min hund barfota och tån började blöda rejält. Hon hade då varit ute på åker precis innan och grävt en grop och även hittat ett ben som hon sedan låg o smaskade på.

O detta gör att jag faktiskt vill ta sprutan nu då hon hade jord i både mun, öron o ögon o nos, O det är ju just ifrån jord som man kan få i sig dessa bakterier eller vad det nu är om jag har förstått det rätt.

Men blev som sagt hemskickad ifrån vårdcentralen. Även att jag sa att jag var osäker på om det var för 8 år sedan utan att det kunde ha varit längre än så.

Hon sa själv att man brukar fylla på den vaccinationen med en 10 års period. Men brydde sig inte om att det kan ha varit längre än för 10 år sedan som jag fick sprutan.

Så jag undrar, ska jag åka till grannstadens akutenhet för att få nig sprutan eller inte ? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-13 10:31
    Var precis nyss nu idag på vårdcentralen.
  • Svar på tråden Ska jag ta stelkrampssprutan eller inte ??
  • Anonym (Gg)

Blev du huggen av en annan hund? Vad betyder det?

• Anonym (B)
    Anonym (Smask Smask) skrev 2022-09-13 10:28:39 följande:
    Ska jag ta stelkrampssprutan eller inte ??

1177 Tyckte att jag ska ta den definitivt samt omedelbart inom 24 timmar.

Läkare på vårdcentral sa tvärtom och jag fick gå därifrån utan någon spruta.

Bakrunds historia;

För ca 1-2 v sen blev jag huggen av en annan hund. Ringde då in till 1177.

Dom tyckte att då jag inte fick 1 eller 2 sprutor i skolan (okänt vilka exakt) så skulle jag åka in och ta en stelkrampsspruta. Om jag inte kunde åka in under vanlig tid till vårdcentralen så skulle jag ringa jour eller t om åka till akutenheten i grannstaden för att få mig en spruta.

Jag tog nog en stelkrampsspruta för ca 8-12 år sedan.

Denna gång blev det i vilket fall som helst ingen spruta då jag var för trött helt enkelt.

Men sen Igår spelade jag boll med min hund barfota och tån började blöda rejält. Hon hade då varit ute på åker precis innan och grävt en grop och även hittat ett ben som hon sedan låg o smaskade på.

O detta gör att jag faktiskt vill ta sprutan nu då hon hade jord i både mun, öron o ögon o nos, O det är ju just ifrån jord som man kan få i sig dessa bakterier eller vad det nu är om jag har förstått det rätt.

Men blev som sagt hemskickad ifrån vårdcentralen. Även att jag sa att jag var osäker på om det var för 8 år sedan utan att det kunde ha varit längre än så.

Hon sa själv att man brukar fylla på den vaccinationen med en 10 års period. Men brydde sig inte om att det kan ha varit längre än för 10 år sedan som jag fick sprutan.

Så jag undrar, ska jag åka till grannstadens akutenhet för att få nig sprutan eller inte ? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-13 10:31
    Var precis nyss nu idag på vårdcentralen.
    Märkligt, trodde man alltid fick en spruta vid hundbett även om man vaccinerat sig tidigare.  Och är du osäker på när du fick senast så borde du definitivt ta en.
  • Anonym (Smask Smask)
    Anonym (Gg) skrev 2022-09-13 10:46:17 följande:

Blev du huggen av en annan hund? Vad betyder det?

Det betyder att jag blev huggen av en annan hund än min egna som jag skrivit om längre ner i texten.
  • Anonym (Smask Smask)
    Anonym (B) skrev 2022-09-13 10:52:39 följande:
    Märkligt, trodde man alltid fick en spruta vid hundbett även om man vaccinerat sig tidigare.  Och är du osäker på när du fick senast så borde du definitivt ta en.

Mm, fattar inte varför dom skickade hem mig på vårdcentralen.

Jag brukar inte bry mig så mycket när min hund råkar bita hål på mig i lek då jag vet vad hon äter och gör. Men denna gång gången så anser jag att hon var smutsig i munnen då p ga jorden samt att hon tuggade på ben som legat i jorden.

Därav som jag reagerat på det. Men många gånger som man har blött efter lek. Men det har varit lika kul ändå. 

Betyder alltså att jag måste åka till grannstadens akutenhet då. Men vill inte åka dit om jag ändå inte får någon spruta.. :/ 

• Anonym (Teddy)

Numera anser man att en stelkrampsvaccination håller i iaf 30 år. Om du blev vaccinerad som du skulle i skolan (och det blev du säkert, varför skulle du inte ha blivit det?) Och du sen blev vaccinerad igen för 8-10 år sedan så behöver du ingen påfyllning nu. 

• Anonym (Smask Smask)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-09-13 15:01:49 följande:

Numera anser man att en stelkrampsvaccination håller i iaf 30 år. Om du blev vaccinerad som du skulle i skolan (och det blev du säkert, varför skulle du inte ha blivit det?) Och du sen blev vaccinerad igen för 8-10 år sedan så behöver du ingen påfyllning nu. 

Det där är olika. Första gången jag googlade på det såvar det som du säger, 30 år. Sen har jag för mig att 1177 sa 20 år. Inte 30 iallafall. 

Men då jag inte fick alla sprutor i skolan som jag redan har uppgett (oavsett vad du anser eller tror) så tyckte dom att jag ändå skulle ta en ny nu igen även att jag tog sprutan för 8-12 år sen i o med att jag inte fick alla sprutor i skolan. 

O på vårdcentralen så sa man 10 år. 
  • Citronella

Till mig sa VC att det beror på vart man blir biten. Var det inte i en led så är det tydligen lugnt. 

• Anonym (Smask Smask)
    Citronella skrev 2022-09-13 16:40:29 följande:

Till mig sa VC att det beror på vart man blir biten. Var det inte i en led så är det tydligen lugnt. 

Ja, det sa faktiskt 1177 med. 

Förra gången jag blev biten så var det baksida axel. Så 1177 tyckte att det var för nära lederna i axeln. O denna gång är det precis över leden på stortån :p
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Smask Smask) skrev 2022-09-13 16:21:05 följande:
    Det där är olika. Första gången jag googlade på det såvar det som du säger, 30 år. Sen har jag för mig att 1177 sa 20 år. Inte 30 iallafall. 

Men då jag inte fick alla sprutor i skolan som jag redan har uppgett (oavsett vad du anser eller tror) så tyckte dom att jag ändå skulle ta en ny nu igen även att jag tog sprutan för 8-12 år sen i o med att jag inte fick alla sprutor i skolan. 

O på vårdcentralen så sa man 10 år. 
    Varför blev du inte fullt vaccinerad i skolan?
  • Anonym (ss)

Att få spruta iom ett bett hjälper inte. Du kan ta 1 spruta nu för kommande bett spikar osv. Men sprutan nu skulle inte hjälpa dig nu iom detta bett

• Anonym (Ja)

Personligen prioriterar jag att överleva så ja, jag skulle ha åkt till akuten men först försökt med lokalvården mer så klart.

• Anonym (Smask Smask)

Så.. efter 6 timmar, 2 olika städer och 3 enheter så har jag äntligen fått min stelkrampsspruta!

• Anonym (Smask Smask)
    Anonym (ss) skrev 2022-09-13 17:13:26 följande:

Att få spruta iom ett bett hjälper inte. Du kan ta 1 spruta nu för kommande bett spikar osv. Men sprutan nu skulle inte hjälpa dig nu iom detta bett

1177 sa att dom ville att jag skulle ta det inom 24 timmar ifrån att jag blev biten iallafall.
Svar på tråden Ska jag ta stelkrampssprutan eller inte ??