Ska jag ta stelkrampssprutan eller inte ??
1177 Tyckte att jag ska ta den definitivt samt omedelbart inom 24 timmar.
Läkare på vårdcentral sa tvärtom och jag fick gå därifrån utan någon spruta.
Bakrunds historia;
För ca 1-2 v sen blev jag huggen av en annan hund. Ringde då in till 1177.
Dom tyckte att då jag inte fick 1 eller 2 sprutor i skolan (okänt vilka exakt) så skulle jag åka in och ta en stelkrampsspruta. Om jag inte kunde åka in under vanlig tid till vårdcentralen så skulle jag ringa jour eller t om åka till akutenheten i grannstaden för att få mig en spruta.
Jag tog nog en stelkrampsspruta för ca 8-12 år sedan.
Denna gång blev det i vilket fall som helst ingen spruta då jag var för trött helt enkelt.
Men sen Igår spelade jag boll med min hund barfota och tån började blöda rejält. Hon hade då varit ute på åker precis innan och grävt en grop och även hittat ett ben som hon sedan låg o smaskade på.
O detta gör att jag faktiskt vill ta sprutan nu då hon hade jord i både mun, öron o ögon o nos, O det är ju just ifrån jord som man kan få i sig dessa bakterier eller vad det nu är om jag har förstått det rätt.
Men blev som sagt hemskickad ifrån vårdcentralen. Även att jag sa att jag var osäker på om det var för 8 år sedan utan att det kunde ha varit längre än så.
Hon sa själv att man brukar fylla på den vaccinationen med en 10 års period. Men brydde sig inte om att det kan ha varit längre än för 10 år sedan som jag fick sprutan.
Så jag undrar, ska jag åka till grannstadens akutenhet för att få nig sprutan eller inte ?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-13 10:31
Var precis nyss nu idag på vårdcentralen.