• Kaga

Sparar ni alla grattis och jul- kort?

Har en hel hög med grattiskort från släktingar till barnen från att de var 1 år.
    Samt alla julkort man fått. 
    Borde man spara alla kort, hur gör ni?

Tycker det känns betungande att spara allting. Men samtidigt är ju mycket adresserat barnen

• Svar på tråden Sparar ni alla grattis och jul- kort?
  • Anonym (x2)
    Kaga skrev 2022-09-13 14:04:14 följande:

Har en hel hög med grattiskort från släktingar till barnen från att de var 1 år.

Tycker det känns betungande att spara allting. Men samtidigt är ju mycket adresserat barnen

Nej, verkligen inte. Mina barn har aldrig efterfrågat dom. Vet att dottern i en viss ålder sparade några som extra fina, med glitter. Men de slängde hon några år senare vid en storstädning. 
  • Anonym

Verkligen inte. Är det något riktigt speciellt (barn-bilder wller ngt) så kan de sitta på kylen i några månader, tills någon av oss tycker att ?Asså den här ?.??

Är det något ultra-one-of-a-kind-motherfucke-en-gång-unikt så kan det hamna i en låda för resten av sin existens, men det är såklart mkt sällsynt.

• Anonym (Sparare)

Jag sparar allt. Det har jag gjort hela mitt liv med egna grejer och nu med barnens grejer. Jag är nämligen väldigt nostalgisk av mig och vill inte slänga. När jag dött och barnen ärver allt gör dom som dom vill.

• Embla twopointoh

Jag har satt in grattis- och julkort i barnens fotoalbum, fram till dess att de börjat skolan, ungefär.

Förutom det sparar jag bara kort som det är något speciellt med, såsom att de är handgjorda eller innehåller en personlig hälsning (alltså mer än "Grattis på födelsedagen" eller "God Jul från").

Det är likadant med barnens teckningar och andra alster, de mesta slänger jag efter ett tag. Jag sparar guldkornen, och en del fotar jag av innan jag slänger.

• Anonym (...)

Min mamma sparade allt när jag var barn och det är kul att ha. Men det var en annan tid utan internet, utan digitala foton - allt var liksom lite mer "värt" att spara på.
    Jag sparade allt mina barn fick upp till 10-årsåldern kanske, men sen fick de bestämma själva. De har inte sparat. 
  • Anonym (nej)

Nej, vi spar absolut inte alla kort och sånt. Julkort med foton kan vara lite kul att spara, eller andra foton som tackkort från student, bröllop och liknande. Men andra kort slängs efter en lagom tid. Vi har också sparat en del grattiskort vi fick när barnen föddes, första korten liksom. 

Men nu när jag tänker på det, så hade det kunnat vara kul att ha alla de där korten från alla ens födelsedagar och jular som barn. Så om du har plats och möjlighet så tycker jag att du kan fortsätta att spara korten och ge till barnet när det blir äldre. Fast om det känns betungande, så gör inte det.
  • Anonym (Ibland)

Fast hur roligt är det sen att ha kvar. Grattis på födelsedagen från farmor, grattis på födelsedagen från familjen Svensson, grattis på födelsedagen från moster Sigrid. På massa köpes kort? När ska man titta på dessa

• Anonym (Ibland)

Risken då man sparar något länge är väl att de med tiden blir mer vemodigt att kasta.

Att få en bunt med grattis- kort då man är lite äldre kanske känns vemodigt att börja kasta då?
    Samma sak med annat man sparat till dina barn då ska de måste ta det beslutet. 

Svar på tråden Sparar ni alla grattis och jul- kort?