• Anonym (Signerat anonym)

    Att prata fritt om sexlivet i ett förhållande

    Det här är ju något som ofta återkommer i diskussionstrådarna där diverse sexrelaterade problem i förhållanden dryftas. Att man måste prata om det. Att man måste vara tydlig med att berätta vad man vill. Vad man saknar. Vad man önskar osv. 

    Och det låter ju rationellt och logiskt. Men är det så enkelt? Är det så självklart i alla era förhållanden?

    Kan ni alla prata okonstlagt om sex? Utan hämningar och utan att trigga negativa känslor, tankar och reaktioner?

    Vi brukar kunna prata om allt. Vi har även kunnat prata om sex. Ja...rätt fritt i alla fall. Men med åren och livet som vi har navigerat har på något sätt fått oss att stelna till vad gäller det sexuella. Det finns en massa gamla diskussioner som ligger ivägen för ett fritt och ärligt sexsnack idag. Jag vet att det här låter konstigt iom att vårt förhållande ändå i stora delar är bra. Med närhet och ärlighet. Värme och ömhet. Men när det gäller sex har jag själv numera svårt att ta intitiativ till en okomplicerad och bekväm disussion.

    Hur är det med er?

  • Svar på tråden Att prata fritt om sexlivet i ett förhållande
  • Anonym (lll)

    Ja vi kan prata om sex. Vi är 50+. Tror vi har tränat oss till det. Nu är det inte så att vi pratar om sexlivet hela tiden, utan mest checkar av lite då och då att den andra är nöjd. 

  • Anonym (Signatur)

    Jag och min sambo kan prata fritt och ohämmat om sex. Vi vågar säga vad vi uppskattar, vill, inte vill, frågor som dyker upp etc.. Båda är rätt så intresserade av ämnet generellt.

    MEN vi är också barnlösa och har inte heller gått igenom svåra upp och nedgångar eller haft diskusioner/bråk som har ärrat och satt sina spår (ännu!) 

    Givetvis kan sånt sätta spår oavsett hur bra relationen är i dagsläget och att ni är ömma och kärleksfulla. Kanske leder många bäckar små till någon mental spärr helt enkelt?

  • Anders 386

    Intressanta tankar. Och vissa pratar tydligen väldigt öppet om sex. Men vi är ganska begränsade - man måste ju liksom hela tiden hålla sig till ramarna och man kan inte heller vara helt öppen. Det är ju alltid känsligt att beröra områden där man vet att partnern har svagheter. Jag vet ju vad min partner inte gillar, därför är det ganska lönlöst att ta upp diskussioner som jag vet alltid får ett negativt avslut. Och vissa saker vågar jag inte ta upp. Det är ju ganska lönlöst att berätta för min partner att jag fantiserar om att runka en kuk (annan än min egen förstås.) eftersom hon inte har någon. Skäms Och om min fru tycker att min kuk är för liten är det bara kontraproduktivt om hon berättade det för mig.

    Visst kan vi prata om direkta fysiska problem som kommit med åldern. Och diskutera vårt sexliv. Men allvarligt talat tror jag vi båda har massor av känslor och åsikter som aldrig kommer fram - beroende på att det är meningslöst att framföra dom, det leder ingen vart.

    Jag är nog mer av åsikten att visst kan man diskutera när det blir problem - men att "öppna sig" helt för sin partner är bara dumt. Jag tror att dom flesta vill ha en privat sfär där man får leka med sig själv och med sina fantasier.

    Att berätta allt för sin partner är alltså inget för mig.

  • Anonym (en till)
    Anonym (lll) skrev 2022-09-13 15:12:35 följande:

    Ja vi kan prata om sex. Vi är 50+. Tror vi har tränat oss till det. Nu är det inte så att vi pratar om sexlivet hela tiden, utan mest checkar av lite då och då att den andra är nöjd. 


    kunde varit jag som skrivit ts

    hur har ni tränat er till det?
    var någon av er missnöjda eller varför började ni
  • Fabian1965

    Nej, det fungerar tyvärr inte.
    Jag kommer från en släkt där vi visar känslor och pratar om allt möjligt. 
    Hustruns är den motsatta och hon är inte van att visa och prata om sina inre känslor och tankar.
    Att prata om sex och vårt sexliv har alltid varit en svårhet för henne.

  • Anonym (Man 53 år make)
    Fabian1965 skrev 2022-09-13 15:44:18 följande:

    Nej, det fungerar tyvärr inte.
    Jag kommer från en släkt där vi visar känslor och pratar om allt möjligt. 
    Hustruns är den motsatta och hon är inte van att visa och prata om sina inre känslor och tankar.
    Att prata om sex och vårt sexliv har alltid varit en svårhet för henne.


    Jag känner igen mig till 100 procent på det du skriver, åtminstone avseende min fru...

    Har du hittat några knep för att få henne att vilja öppna sig?
    När du försöker vad leder det till?

    Kanske nån annan har några tips till oss.

    När jag försöker få min fru att prata är tendensen mest att det skämtas bort och att hon ser till att komma in på annat ämne!
    Jag skulle så gärna få henne att vilja gå lite lite utanför sin invanda mönster och våga testa nåt annat ibland. Kunna prata om vad hon vill och inte vill. Lyssna på vad jag vill och inte vill. Hur vi underhåller relationen osv...

    Enda knepen som jag märker funkar är att se till att bjuda på alkohol faktiskt. Vi är ytterst försiktig med alkohol båda två, särskilt jag gillar det inte så mycket. Men bara ett halft glas vin sätter igång direkt och få frun att bli mer intresserad av sex. Det är ju fantastiskt trevligt men hon blir inte mer intresserad av att prata om sexlivet och relationer då, utan bara lättare kåt. Och det är ju bra i och för sig tycker då jag men det pratas inte mer av det...
  • Fjäril kär

    Japp här pratas det friskt ur hjärtat om allehanda sexuella ämnen. Det är dock inget som utesluter ett eget privat sexliv med tankar som partnern inte har tillgång till.
    Man behöver ju hålla pratet igång för att hålla attraktionen färsk och låta sänghalmen bli en plats för både lek och förtroende. 

    Och så är det viktigt att eventuella frågor/hinder faktiskt blir lösta och inte bara sopas undan. För då tystnar snart pratet och man sluter sig. 

  • Tecum

    Jag har inga problem med att prata om sex på alla tänkbara sätt. Min fru är tvärtom, för henne är sex något man gör, inte pratar om. Jag har tränat upp henne så vi har en viss kommunikation i ämnet men inte på den nivå jag föredrar.

  • Anonym (Nejicke)

    Nej, det jag kan inte, kan inte säga vad jag vill eller önskar. 
    Det blir sura miner som om man inte är nöjd och tycker ens partner är dålig i sängen och att man inte är tillfredsställd. 

  • Anonym (snus)

    Jag o maken kan prata om allt. Vi försöker hålla vårt sexliv spännande och passionerat så vi brukar varje säsong prata igenom om det finns något nytt vi blivit nyfikna på och vill testa. Vi är "periodare", vissa perioder har vi fullt fokus på analt, sen kan vi ha en period med utomhussex, eller vadsomhelst. 


    Just nu är jag gravid och tänder otroligt mycket på att bli bröstknullad som förspel. Det hade ju inte maken kunnat räkna ut om jag inte pratat om det. 

Svar på tråden Att prata fritt om sexlivet i ett förhållande