• Tue 13 Sep 2022 18:37
    2733 visningar
    9 svar
    9
    2733

    Vad ska jag välja...flytta eller stanna

    Hjärtat säger flytta tillbaka till hemorten
    Hjärnan säger att de är dumt att säga upp sig från ett bra jobb


    Plus stanna
    Fast ekonomi, med bra chef som även är nära vän
    Minus stanna
    Vantrivs på fritiden, känslan att bara jobba eller vara mamma. Tappat sig själv
    Långt till familj och barnvakts möjligheter (20 mil enkel väg)
    Plus flytta
    Nära till familjen, barn får växa upp med mormor, morfar, morbror och kusin
    Billigare boende
    Och större möjlighet till husdrömmen 
    Minus flytt
    Osäkrare ekonomi
    Hjälp med råd, tips och hur jag kan bestämma vad jag ska göra
  • Svar på tråden Vad ska jag välja...flytta eller stanna
  • Tue 13 Sep 2022 18:42
    #1
    +1

    Det är väldigt enkelt. Det som är viktigast i livet är relationer, dvs familj och vänner. Kan du krama ditt kontoutdrag? Bra jobb räcker inte för att vara lycklig.

  • Tue 13 Sep 2022 19:14
    #2

    Var är poappan?

  • Tue 13 Sep 2022 19:16
    #3

    Pappan är med i vilket val de än blir, för han så upplevs det ingen skillnad i sitt liv om vi är i nuvarande eller min hemort om man bortser ekonomin

  • Tue 13 Sep 2022 19:21
    #4

    Jag går med typ exakt samma tankar som dig ts. trivs med jobbet men fritiden känns tom och meningslös. Min sambo är öppen för att flytta till min hemort men jag är orolig för att han ska vantrivas! Men vi har pratat om att flytta dit på test, och sen flytta tillbaka om vi inte trivs. Tror beslutet blir lättare om man resonerar kring det som en provperiod, så behöver det inte kännas så definitivt. 


    jag tror Vardagen kommer kännas mer meningsfull med närheten till anhöriga, särskilt eftersom vi ska få barn snart. Umgås ibland med vänner här men det känns inte samma för mig. känner Att jag saknar ett annat umgänge och en annan trygghet Här. 

  • Tue 13 Sep 2022 20:31
    #5
    Mortiscia80 skrev 2022-09-13 18:42:08 följande:

    Det är väldigt enkelt. Det som är viktigast i livet är relationer, dvs familj och vänner. Kan du krama ditt kontoutdrag? Bra jobb räcker inte för att vara lycklig.


    Bra skrivet, precis så är det.
    Ingen kommer tacka dig för du ställde upp på jobbet. Dina barn, familj och vänner kommer däremot fylla vardagarna och helgerna med positiv energi. 

    Ingen kommer ihåg arbetsmyran när den dör, alla kommer ihåg föräldern, familjemedlemmen eller vännen dör. Välj vilken du vill bli saknad av, jobbet eller familjen.
  • Tue 13 Sep 2022 20:40
    #6

    Har du kvar vänner på hemorten som du känner att du kommer att börja umgås med? Det kanske inte är kul att bara hänga med familjen.

    Hur gamla är barnen? Varför har ni inga vänner där ni bor nu?

    Jag tycker du ska fundera på varför du inte har några vänner där du bor nu, vad är det som gjort att du inte lyckats skaffa dig ett kontaktnät. Kan det vars så att det blir lite lika om ni flyttar till din hemort? 

  • Tue 13 Sep 2022 21:23
    #7
    Räkan77 skrev 2022-09-13 20:40:24 följande:

    Har du kvar vänner på hemorten som du känner att du kommer att börja umgås med? Det kanske inte är kul att bara hänga med familjen.

    Hur gamla är barnen? Varför har ni inga vänner där ni bor nu?

    Jag tycker du ska fundera på varför du inte har några vänner där du bor nu, vad är det som gjort att du inte lyckats skaffa dig ett kontaktnät. Kan det vars så att det blir lite lika om ni flyttar till din hemort? 


    Ett barn som blir 4 år vid årsskiftet.

    Vänner är inte desamma efter "distansen" som vart under pandemin och att vi vart småbarnsföräldrar. Så vänfronten ser lika oavsett vart vi bor. 

    Ytterligare ett minus att stanna är nog att jag och min man (pappan till barn) går om varandra. Jag jobbar dagtid och han kvällar. Samt att bägge jobbar även helger och även där så går vi om varandra. Är den ena ledig så jobbar den andra. Vi har en dag i veckan bägge är ledig samma dag.
  • Pilsne­r
    Tue 13 Sep 2022 21:30
    #8

    "Vantrivs på fritiden, känslan att bara jobba eller vara mamma." gäller för många, trots att de bor på hemorten.

  • Wed 14 Sep 2022 13:09
    #9
    +1

    Får pappan lätt nytt jobb om ni flyttar?
    Kanske läge att söka jobb först och flytta när du fått ett erbjudande?

Svar på tråden Vad ska jag välja...flytta eller stanna