• blondareänblondast

    MF?..MS?.. normalgravidtet? inte normal graviditet??

    Hej! Jag är gravid med min första i v 6+5 enligt SM (kan ev vara tidigare), för 2v sen blödde jag till litegran, inte alls mycket men blev orolig och åkte in för kontroll. Blödningen upphörde, har ej blödigt mer sen dess. Har där emot varit på 2 vul samt tagit hcg prover som visar att det stiger, dock långsamt. Första vulet såg man bara en hinnsäck, behövde inte betyda ngt sa gynläkaren då jag förmodligen var i en tidigare vecka än trott. Var där i måndags igen och då såg man samma status som sist, bara en tom hinnsäck i samma storlek.. gynläk frågar om jag blödigt nå mer eller om jag överhuvud taget känner mig gravid? vilket jag gör men inte lika mycket symtom som tidigare. Enligt henne inte en normal graviditet men kan också vara det, kan ej svara på om det är missfall eller inte. Ska åter dit nästa v på måndag för att ge det en ny chans.....

    Har någon varit med om liknande, och isf vad har hänt? Det gör så ont i hela kroppen av nervositet och oro. Jag bara väntar på att blödningen ska komma så det ska vara överstökat...men inget händer. Det verkligen tar på mig psykiskt.. och väntan på den dagen känns så himla långt bort...

  • Svar på tråden MF?..MS?.. normalgravidtet? inte normal graviditet??
  • Missone

    Gissar på att det är utomkvedshavandeskap. Har själv de. Och blödde inte jätte mycket men bara lite. Har inte heller haft ont osv och på mig såg dom också att de var tomt.
    Jag fick några grav symtom men sen efter ett tag gick de över. Gjorde vul 2 gånger och hcg prover för att se ifall de skulle stiga snabbare än vad dom gjorde. Skulle ha varit i v8 när detta upptäcktes. 

    Går nu in i förhoppningsvis sista veckan med normalt (under 5) hcg värde på torsdag! Då dom andra gångerna så har det sjunkit otroligt fort. 

  • Maymom

    Med tanke på att de såg hinnsäcken tror jag inte du behöver vara rädd för utomkveds som skrevs ovan.

    Jag upptäckte tom hinnsäck i v11, så då var det ju tydligt att det var fel, avstannat i 6+4, så ma. Hade haft lite lätt blödning/blodiga flytningar nästan en vecka då. Nån dag efter vul kom missfallet igång ordentlig. tror dock inte allt kom ut förrän 2-3 mån senare när jag fick en liknande störtblödning helt plötsligt.
    en vän hade tom hinnsäck i v9, den var borta 2 veckor senare när de skulle kika igen, vet inte om hon blödde nåt.

  • Happy80
    Maymom skrev 2022-09-21 00:22:46 följande:

    Med tanke på att de såg hinnsäcken tror jag inte du behöver vara rädd för utomkveds som skrevs ovan.

    Jag upptäckte tom hinnsäck i v11, så då var det ju tydligt att det var fel, avstannat i 6+4, så ma. Hade haft lite lätt blödning/blodiga flytningar nästan en vecka då. Nån dag efter vul kom missfallet igång ordentlig. tror dock inte allt kom ut förrän 2-3 mån senare när jag fick en liknande störtblödning helt plötsligt.
    en vän hade tom hinnsäck i v9, den var borta 2 veckor senare när de skulle kika igen, vet inte om hon blödde nåt.

    Man kan ha hinnsäck (utan foster då) även vid utomkveds, även om det är mindre vanligt.


    ?Pseudohinnsäck ses i 10-20 % av ektopisk graviditet. Till skillnad mot en normal hinnsäck ligger pseudohinnsäcken centralt i uterus och saknar dubbelkontur (ljus halo).?


  • Maymom

    Så av de 3% som är utomkvedshavandeskap så är det så hos under 20%. 
    dvs extremt ovanligt och lite onödigt att skrämma upp någon med.

  • blondareänblondast

    Det var ma. Ofostrig graviditet. Det hann aldrig utvecklas något sa läkaren. Gjorde ett ?avbrytande? hemma men blödde mindre än en mens i ca 2v. 


    Men minns att innan jag fick beskedet åkte jag vid ngt tillfälle in akut pga magsmärtor, det kändes där mensvärken ska kännas men likt en brännande smärta? Har ngn av er känt så ni som gått igenom mf? Som att det sved/brändes blandat med mensmärta. Jätte konstigt förklaring säkert.

  • svansmamman
    blondareänblondast skrev 2023-01-10 20:03:44 följande:

    Det var ma. Ofostrig graviditet. Det hann aldrig utvecklas något sa läkaren. Gjorde ett ?avbrytande? hemma men blödde mindre än en mens i ca 2v. 


    Men minns att innan jag fick beskedet åkte jag vid ngt tillfälle in akut pga magsmärtor, det kändes där mensvärken ska kännas men likt en brännande smärta? Har ngn av er känt så ni som gått igenom mf? Som att det sved/brändes blandat med mensmärta. Jätte konstigt förklaring säkert.


    Jag har haft tre missfall som gjort ondare för varje missfall (troligtvis för att jag gått längre och längre för varje gång). Första hade jag lite ?mensvärk? någon timme, började blöda och allt kom ut direkt. Andra gången gjorde det lite ondare, blödde kanske två dagar. Tredje gången (som var ett MA) kom det lite blodblandat första dagen som ökade under en veckas tid. Sjunde dagen gjorde det otroligt ont och kort därefter kom allt ut, smärtan försvann direkt allt var ute. Jag har inte haft någon brännande känsla likt den du beskriver, men missfall kan te sig så himla olika så det är nog inget konstigt. 


    Hoppas du mår bättre idag! ❤️

Svar på tråden MF?..MS?.. normalgravidtet? inte normal graviditet??