• Amaaanda00

    Tidiga graviditetstest

    Hej! Jag undrar när man tidigast kan ta clearblues ultratidiga graviditetstest. det står ju 6 dagar innan utebliven mens? Jag har BIM 21/9 (alltså onsdag nästa vecka). Men förstår inte riktigt hur jag ska räkna, blir det på torsdag 15/9 eller fredag 16/9 denna vecka som jag som tidigast kan ta ett test?

  • Svar på tråden Tidiga graviditetstest
  • Anonym (Anonym)

    Utebliven mens är ju en dag efter bim så jag skulle säga att 6 dagar innan är fredag 16/9. Det kan hända att det fortfarande är för tidigt att testa vid 6 dagar innan utebliven mens. Procenten för att testet stämmer och visar rätt resultat är 79% om man testar så tidigt med just de testen.

  • Anonym (Annie)

    Utebliven mens betyder den dag mensen skulle ha kommit, alltså BIM (beräknad icke mens). Alltså kan du ta testet 6 dagar innan dagen då din mens ska komma, dvs på torsdag.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Annie) skrev 2022-09-14 13:42:01 följande:

    Utebliven mens betyder den dag mensen skulle ha kommit, alltså BIM (beräknad icke mens). Alltså kan du ta testet 6 dagar innan dagen då din mens ska komma, dvs på torsdag.


    Utebliven mens är en dag efter beräknad mens alltså en dag efter bim. Det står klart och tydligt på CB hemsida och bruksanvisningar. 6 dagar innan utebliven mens är då 5 dagar innan beräknad mens.
  • Amaaanda00
    Anonym (Annie) skrev 2022-09-14 13:42:01 följande:

    Utebliven mens betyder den dag mensen skulle ha kommit, alltså BIM (beräknad icke mens). Alltså kan du ta testet 6 dagar innan dagen då din mens ska komma, dvs på torsdag.


    Nu har jag fått två helt olika svar så är fortfarande lika förvirrad. det är inte så lätt att förstå sig på det där..
  • Anonym (S)

    Beror även på hur lång lutealfas du har. Alla test räknar med att du har en lutealfas på 14 dagar. Lättare att utgå från när du hade ÄL om du vet det. Det är sällan man får ett tydligt resultat innan ÄL+11 ändå så bättre att vänta några dagar till. 

  • Amaaanda00
    Anonym (S) skrev 2022-09-14 13:55:53 följande:

    Beror även på hur lång lutealfas du har. Alla test räknar med att du har en lutealfas på 14 dagar. Lättare att utgå från när du hade ÄL om du vet det. Det är sällan man får ett tydligt resultat innan ÄL+11 ändå så bättre att vänta några dagar till. 


    Hade ÄL i söndags 11/9 och ÄL+11 skulle då bli på min BIM dag. För väl försöka att hålla mig till början på nästa vecka då iallafall. 
  • Anonym (Anonym)
    Amaaanda00 skrev 2022-09-14 14:03:23 följande:
    Hade ÄL i söndags 11/9 och ÄL+11 skulle då bli på min BIM dag. För väl försöka att hålla mig till början på nästa vecka då iallafall. 
    Jag har fått svagt positivt på testa tidigt på äl+10 så det är lite olika. Men då du har en lite kortare lutealfas så tycker jag du gör rätt i att vänta till efter bim.
  • Happy80

    Hej, 

    Det står väldigt tydligt på bruksanvisningen när man kan testa:

    ?Resultat från 6 dagar innan utebliven mens (vilket är 5 dagar före väntad mens).?

  • Anonym (Testade)

    Jag testade plus ganska exakt 6 dagar innan beräknad mens med tidigt test. 

Svar på tråden Tidiga graviditetstest