• Wed 14 Sep 2022 12:56
    10797 visningar
    5 svar
    5
    10797

    Ohyra?

    Hej,

    Jag har en Dracaena här hemma som inte mår så bra, tappar välddigt mycket blad. Såg idag att det är lite vitt på några av stammarna. Kan det vara någon ohyra? Har försökt googla men tycker inte jag hittar något som passar. Är bara vitt och inget rör på sig. Se bild.

  • Svar på tråden Ohyra?
  • sextio­talist
    Wed 14 Sep 2022 13:44
    #1
    ESemlan84 skrev 2022-09-14 12:56:31 följande:
    Ohyra?

    Hej,

    Jag har en Dracaena här hemma som inte mår så bra, tappar välddigt mycket blad. Såg idag att det är lite vitt på några av stammarna. Kan det vara någon ohyra? Har försökt googla men tycker inte jag hittar något som passar. Är bara vitt och inget rör på sig. Se bild.


    Ulllöss, väldigt svårt att få bort, men kan gå.
    Sätt växten i karantän. Städa ordentligt där växten stod (även textilier). 
    Peta bort alla synliga med (jag hade tops doppat i en lösning av t-sprit, yes och vatten) 
    Duscha växten, spreja med en blandning av t-sprut, vatten och yes. 
    Du måste upprepa behandlingen länge.  Du kan även pensla stammen, för det verkar vara mycket där.
    Ta bort alla angripna blad.
    Dessa små odjur kan komma med frukt (bananer bla), växter man köper eller med kläderna
  • Wed 14 Sep 2022 21:04
    #2

    Skulle kunna vara ullöss. Svåra att bli av med men det går. Lössen kan sitta fast så du får pilla bort dem, Tvätta hela växten med t ex såpvatten, bladen också. Som sextitalisten skrev, ställ den i karantän och sanera platsen där den stått. Alla medel är tillåtna för att bli av med lössen. 

  • Thu 15 Sep 2022 08:14
    #3

    Hej, tack så  mycket för hjälpen! Växten har stått helt själv med inga andra växter i närheten men ska se till att tvätta av alla ytor runtomkring.

  • sextio­talist
    Thu 15 Sep 2022 08:23
    #4
    Ensam hemma skrev 2022-09-14 21:04:39 följande:

    Skulle kunna vara ullöss. Svåra att bli av med men det går. Lössen kan sitta fast så du får pilla bort dem, Tvätta hela växten med t ex såpvatten, bladen också. Som sextitalisten skrev, ställ den i karantän och sanera platsen där den stått. Alla medel är tillåtna för att bli av med lössen. 


    Läst på växtforum att vodkan har fått ryka, gin går tydligen också bra, så alla medel är tillåtna Demon
  • Jonnyn­ilsson
    Thu 15 Sep 2022 09:00
    #5

    Köp hem några nyckelpigor så käkar de upp ullössen. Det funkar utmärkt.

    chililovers.nu/produkt/ullus-nyckelpigor-25-st/

Svar på tråden Ohyra?