• Kklljj

    Bonusbarn? Låtsasbarn? Vad säger ni?

    Hej,


    Vad kallar ni partnerns barn som hen har sedan tidigare förhållande? Bonusbarn? Om det inte upplevs som en bonus då? Styvbarn? Låtsasbarn? Extrabarn? Besvärbarn? 
    Mitt bonusbarn kallar ju inte mig bonusmamma, utan låtsasmamma. Det låter så fattigt. Vad kallar era bonusbarn er? 
  • Svar på tråden Bonusbarn? Låtsasbarn? Vad säger ni?
  • Dexter dot com

    Jag kallade mina mans barn för just det eller deras namn och dom använde mitt namn. Dom var inte mina barn och jag var inte deras mamma.

  • sextiotalist

    Sambons barn, de har använt mitt namn och benämns pappas sambo 

  • Anonym (,,,)

    Bonusbarn, men oftast deras namn bara. 

    Blir lite olika beroende på vem man pratar med. Folk som vet att jag är omgift och har bonusbarn, då kanske jag säger "vår Lotta" (dvs inte så viktigt om det är hans eller mitt barn, om jag bara ska berätta en kul anekdot). 
    Däremot har ett av mina barn nyss flyttat hemifrån och då säger jag "min son har flyttat hemifrån". 

    Om jag pratar med en ny bekantskap blir det ofta att man först måste förklara att man är omgift, eller lever i bonusfamilj, innan man går in på det man ska berätta. 

    Jag har nästan aldrig hört barnen här säga bonusmamma om mig, jo någon enstaka gång, annars bara mitt namn. 

  • Anonym (Bonusdotter eller styvdotter)

    Oftast hennes namn. Men eftersom det provocerar för att jag bara är 3 år äldre än henne så använder jag styvdotter/bonusdotter på familjeliv. Hon säger ibland styvmamma själv fast det märks att hon tycker det är lite fel. Om hon presenterar mig blir det "*mitt namn*, min pappas flickvän så min styvmamma kan man säga" vilket är en rätt lång titel :)

  • Anonym (Hej)

    Kallar dem för " Kalles barn" typ. Bonusbarn känns främmande för mig eftersom de inte är mina barn. De har ju två föräldrar. De kallar inte mig för bonusmamma heller (tonåringar) utan mitt namn eller pappas tjej helt enkelt. Hade känts konstigt om de skulle kalla mig bonusmamma. När de var yngre frågade den yngsta vad jag var för jag kändes som en mamma men jag sa bara att du har en fin mamma jag är din Ebba (inte mitt riktiga namn men du förstår). 
    Jag tycker d känns påtvingat att göra det till annat än vad det är. Jag är en vuxen människa som finns i deras liv och de är hans barn. Tycker inte sämre om dem för det! 

  • Anonym (Hmm)

    Min särbo har alltid sagt bonus om min son Jag säger "plast" ibåde fallet mamma och son.
    Min dotter är mycket äldre och hennas alla barn likaså.
    Skulle aldrig kalla mig varken plast, bonus eller extraförälder till dem. De var vuxna när vi träffades, liksom min dotter. 
    Sonen var bara 9 så han har verkligen fått en extra morsa, hahaha
    Kunde inte ha funkat bättre faktiskt.

  • Anonym (L)

    Bonusbarn.
    plastbarn/plastmamma låter så fult.

    säger styvdotter ibland när vi skämtar lite.

    Har fått en ny respekt och förståelse för askungens styvmor sedan jag blev bonusförälder, tror inte hon var elak utan bara missförstådd. Hon ville ju bara att den där bortskämda skitungen skulle lära sig att städa upp efter sig och visa lite tacksamhet för allt hon får.... Flört

  • Anonym (Hmm)

    Kallar de vad som ...plast, bonus, extra men aldrig styv- föräder.
    Min nya är fan mer morsa åt min son än hans riktiga mamma. 
    De klickar hur bra som helst och med åren (vi har varit tillsammans typ 8 år) har det bara blivit bättre.
    Min vuxna dotter gillar henne också. Man kan faktiskt träffa rätt.

Svar på tråden Bonusbarn? Låtsasbarn? Vad säger ni?