• Katie Cassidy

    Tonåring som manipulerar och ljuger

    Jag undrar om det är ngn som har liknande erfarenheter som jag.

    Jag har en dotter som är 14 år nu. Hon har "från början" varit ett lite extra krävande barn men det har successivt blivit värre. Redan när hon började förskoleklass reagerade pedagogerna på att hon hade svårt med sociala spelet och hon har haft svårt med kompisar genom hela skolåldern. I mellanstadiet började hon bli rejält mobbad av ett gäng killar men även innan dess var hon "utanför" gruppen. Hon har alltid haft svårt med det sociala som sagt, svårt att sätta sig in i andras känslor och svårt med de sociala koderna. Jag har ägnat mkt tid på att försöka förklara konsekvenser och att förklara sådant där andra barn klarar att generalisera. Vi har haft problem med att hon ljuger och stjäl till och från under uppväxten också. Det kanske inte är nåt ovanligt att barn "testar" detta nån gång men detta har varit lite utanför det normala. Hon har också alltid varit mkt bra på att ljuga så vi vuxna i hennes omgivning inte vet om hon gör det eller ej (ibland vet man inte om hon tror själv på det hon säger). Senaste året har situationen eskalerat. Dels är hon störig för de andra eleverna på lektioner och går ut och in ur klassrummet, hon klarar inte koncentrera sig osv. Hon började ny klass och fick nya kompisar vilket vi var glada för men det har visat sig att de kompisar hon fått tyvärr har sina egna problem. Det har förekommit stora mängder alkohol (trots att kompis förälder varit närvarande), det finns droger i närheten av dessa ungdomar och rykten om att de använder lustgas och cannabis. Skadegörelse (hon säger att hon själv inte varit aktiv utan bara sett på), kompisarna ska ha plågat djur. Ja, ni förstår nog mig när jag säger att detta inte är en bekantskap man önskar för sitt barn. Sen höstterminen började har de skolkat ihop och min dotter har i stort sett inte varit alls i skolan.
    Vi har haft mkt kontakt med skola, BUP, soc... You name it... Ngn hjälp har vi inte fått än skulle jag vilja påstå, utan bara väntan och möten... 

    Själv har jag goda möjligheter att hjälpa henne, jag arbetar halvtid och har haft en dialog med skolan så hon har fått jobba in det hon inte kan tillgodogöra sig under skoltid hemma. Jag har även tid att hjälpa henne med aktiviteter, att prata om saker osv. Hennes pappa har inte samma möjligheter, han har fler barn och arbetar heltid. Hon har tidigare valt att bo heltid hos mig då det funkar bäst av praktiska skäl men har varit hos pappan regelbundet efter överenskommelse. 

    Eftersom hon skolkat nästan 100% sen skolan började igen och eftersom jag är väldigt oroad för umgänget och hennes attityd har jag satt upp vissa regler, vill hon träffa kompisarna får de vara hemma hos mig eller på fritidsgården (men inte hemma hos dem där det varit mycket problem) ingen mobil vid väldigt (för mig överskridande) beteende (dvs väldigt mkt skolk, att hon kallar mig jävla kärring eller att hon stänger av spårningsappen). Jag förstår att det är ett hårt straff att ta ifrån henne mobilen, men det verkar vara det enda som "biter" och det handlar om en begränsad tid. 

    Problemet är att hon nu anklagar mig för att ha slagit henne så soc har rekommenderat oss att hon ska bo hos sin pappa, Eftersom jag inte har slagit henne kan jag bara tro att det är för att hon helt enkelt tänker att det är lättare att få pappan att gå med på att hon umgås med sina "kompisar" och att han inte kommer vara lika krävande att hon gör sina läxor samt att det inte blir några negativa konsekvenser. 

    Jag känner mig rätt maktlös i rollen som förälder, att resonera med henne har jag gjort till tusen, konsekvenstänket är verkligen noll. Belöningar är meningslösa, det enda hon bryr sig om är umgänget med de dåliga kompisarna. Vi väntar på utredning om NPF men vi får inget besked när det drar igång. Hon ljuger konstant och hon är manipulativ. Hon hamnar i slagsmål, hon är elak mot sina småsyskon... Jag har som sagt kontakt med diverse instanser som borde kunna hjälpa oss men får bara höra att det inte är deras bord eller att jag gör fel (men inget om hur jag BÖR göra). Kan tillägga att både jag och pappan är stabila, skötsamma, god ekonomi, inga droger... Alltså ingen dålig uppväxt förutom skilsmässan (när hon var fem). 

    Kan nån snälla komma med lite input? Vart kan man vända sig? Var kan man få tag på information? Jag börjar misstänka att det är nåt mer än ADHD, vill inte sätta hobbydiagnoser men tycker att mkt av hennes beteende är jätteoroande och ju mer tiden går desto mer förstör hon för sig själv. 

  • Svar på tråden Tonåring som manipulerar och ljuger
  • Fröken Allvar

    Det här är ju större än vad Familjeliv kan hjälpa till med, vilket jag tror att du är klok nog att inse själv, men beteendeproblem kan leda till insatser via socialtjänsten, frivilliga i första hand. Det känns bara som att du vet om det redan? 

    Kanske att du kan kontakta någon anhörigorganisation eller få anhörigstöd via kommunen. Men det vet du säkert också.

    Varmt lycka till. Kanske finns fler med egen erfarenhet här på Familjeliv som stöd. 

  • RenLuft
    Katie Cassidy skrev 2022-09-14 22:13:33 följande:
    Tonåring som manipulerar och ljuger

    Jag undrar om det är ngn som har liknande erfarenheter som jag.

    Jag har en dotter som är 14 år nu. Hon har "från början" varit ett lite extra krävande barn men det har successivt blivit värre. Redan när hon började förskoleklass reagerade pedagogerna på att hon hade svårt med sociala spelet och hon har haft svårt med kompisar genom hela skolåldern. I mellanstadiet började hon bli rejält mobbad av ett gäng killar men även innan dess var hon "utanför" gruppen. Hon har alltid haft svårt med det sociala som sagt, svårt att sätta sig in i andras känslor och svårt med de sociala koderna. Jag har ägnat mkt tid på att försöka förklara konsekvenser och att förklara sådant där andra barn klarar att generalisera. Vi har haft problem med att hon ljuger och stjäl till och från under uppväxten också. Det kanske inte är nåt ovanligt att barn "testar" detta nån gång men detta har varit lite utanför det normala. Hon har också alltid varit mkt bra på att ljuga så vi vuxna i hennes omgivning inte vet om hon gör det eller ej (ibland vet man inte om hon tror själv på det hon säger). Senaste året har situationen eskalerat. Dels är hon störig för de andra eleverna på lektioner och går ut och in ur klassrummet, hon klarar inte koncentrera sig osv. Hon började ny klass och fick nya kompisar vilket vi var glada för men det har visat sig att de kompisar hon fått tyvärr har sina egna problem. Det har förekommit stora mängder alkohol (trots att kompis förälder varit närvarande), det finns droger i närheten av dessa ungdomar och rykten om att de använder lustgas och cannabis. Skadegörelse (hon säger att hon själv inte varit aktiv utan bara sett på), kompisarna ska ha plågat djur. Ja, ni förstår nog mig när jag säger att detta inte är en bekantskap man önskar för sitt barn. Sen höstterminen började har de skolkat ihop och min dotter har i stort sett inte varit alls i skolan.
    Vi har haft mkt kontakt med skola, BUP, soc... You name it... Ngn hjälp har vi inte fått än skulle jag vilja påstå, utan bara väntan och möten... 

    Själv har jag goda möjligheter att hjälpa henne, jag arbetar halvtid och har haft en dialog med skolan så hon har fått jobba in det hon inte kan tillgodogöra sig under skoltid hemma. Jag har även tid att hjälpa henne med aktiviteter, att prata om saker osv. Hennes pappa har inte samma möjligheter, han har fler barn och arbetar heltid. Hon har tidigare valt att bo heltid hos mig då det funkar bäst av praktiska skäl men har varit hos pappan regelbundet efter överenskommelse. 

    Eftersom hon skolkat nästan 100% sen skolan började igen och eftersom jag är väldigt oroad för umgänget och hennes attityd har jag satt upp vissa regler, vill hon träffa kompisarna får de vara hemma hos mig eller på fritidsgården (men inte hemma hos dem där det varit mycket problem) ingen mobil vid väldigt (för mig överskridande) beteende (dvs väldigt mkt skolk, att hon kallar mig jävla kärring eller att hon stänger av spårningsappen). Jag förstår att det är ett hårt straff att ta ifrån henne mobilen, men det verkar vara det enda som "biter" och det handlar om en begränsad tid. 

    Problemet är att hon nu anklagar mig för att ha slagit henne så soc har rekommenderat oss att hon ska bo hos sin pappa, Eftersom jag inte har slagit henne kan jag bara tro att det är för att hon helt enkelt tänker att det är lättare att få pappan att gå med på att hon umgås med sina "kompisar" och att han inte kommer vara lika krävande att hon gör sina läxor samt att det inte blir några negativa konsekvenser. 

    Jag känner mig rätt maktlös i rollen som förälder, att resonera med henne har jag gjort till tusen, konsekvenstänket är verkligen noll. Belöningar är meningslösa, det enda hon bryr sig om är umgänget med de dåliga kompisarna. Vi väntar på utredning om NPF men vi får inget besked när det drar igång. Hon ljuger konstant och hon är manipulativ. Hon hamnar i slagsmål, hon är elak mot sina småsyskon... Jag har som sagt kontakt med diverse instanser som borde kunna hjälpa oss men får bara höra att det inte är deras bord eller att jag gör fel (men inget om hur jag BÖR göra). Kan tillägga att både jag och pappan är stabila, skötsamma, god ekonomi, inga droger... Alltså ingen dålig uppväxt förutom skilsmässan (när hon var fem). 

    Kan nån snälla komma med lite input? Vart kan man vända sig? Var kan man få tag på information? Jag börjar misstänka att det är nåt mer än ADHD, vill inte sätta hobbydiagnoser men tycker att mkt av hennes beteende är jätteoroande och ju mer tiden går desto mer förstör hon för sig själv. 


    Jag har tyvärr inget bra inlägg, utan jag vill bara skriva till dig om att jag hoppas att du kommer hitta någon härifrån som antingen jobbar med dessa barn och ungdomar, med denna problematik och/eller någon som har haft liknade erfarenhet.


    Ja, det kanske låter som om det är något större än ADHD.


    Eftersom du inte begärde en hobbydiagnoser, så skall jag inte skriva något. Jag vill bara skriva att jag hoppas att allt skall bli bra för både dig och din dotter!


    En grej som jag kom på: Jag vet inte om jag är ute och cyklar. Men vad är HBV-Hem för något? Är det inte en liknade som ungdomsvård, fast tonåringar kan gå och bo där, utan att begått brott och blivit dömd. D.vs ungdomsvård, är ett vårdhem för ungdomar, som har begått blivit brott och Tingsrätten begärt om en sådan vård.


    Och HBV-Hem är ett hem för ungdomar som inte mår bra och/eller föräldrar som fått hjälp via socialen att komma dit, så dessa kan må bra, lära sig om empati och dylikt.
     Eller denna:


     


    ''SiS särskilda ungdomshem tar emot ungdomar med psykosociala problem, till exempel missbruk och kriminalitet. På våra ungdomshem får ungdomarna vård enligt LVU (lag med särskilda bestämmelser om vård unga).''


     


    https://www.stat-inst.se/var-verksamhet/

  • Katie Cassidy

    Hej 

    Tack för era svar. Anhörigstöd hade behövts. Jag vet dock inte riktigt vart man kan vända sig? Det jag känner är att jag skulle vilja ha stöd från ngn som förstår sig på det här med barn som "inte är snälla". Känner att de kontakter jag har är naiva. De vill att jag ska prata med henne och ösa på med kärlek. Känns hemskt att säga det men det är vad jag gjort i 14 år. Att prata med nån som helt struntar i vad man säger är svårt och har noll konsekvenstänk är svårt. När hon dessutom gång på gång närmast hånar mig så blir det ännu svårare. Hån är fel ord på det men vet inget bättre. Detta är ännu värre. Det roar henne närmast skulle jag säg. Hån innefattar ändå nån slags känsla. De pratar om positiv förstärkning men det skiter hon totalt i. Jag kan tycka att vi har bra samtal och att hon lyssnar osv men sen visar hon både i ord och i handling att det inte spelar nån roll alls för henne utan att det är bara manipulation. När det gäller att ösa på med kärlek så känns det mer görligt att försöka fylla upp grand canyon med en vattenpistol för där finns det iaf en botten. 

    Hvb hem eller liknande har jag inte kollat upp. Det som spontant oroar mig är att hon där kommer få mer kontakt med ungdomar som beter sig illa och "hårda till sig" ännu mer. Fördelen är nog att hon där kan få rejäl utredning och terapi osv. 

    Ska ta kontakt med soc igen imorgon och prata med bup på måndag.

    Just nu vet jag inte hur jag ska orka. Känns som att jag försökt så jäkla länge men att det skulle vara lättare att bara sluta bry sig. Låter ju fruktansvärt men det känns som att det inte spelar nån roll vad jag än gör utan att det jag gör bara bemöts med ännu mer elakheter från hennes sida. Hon kan t ex säga i helt normala samtal att hon inte älskar mig eller tycker om när vi gör saker rillsammans, och att när hon har sagt det så säger hon det bara för att det är det jag vill höra. Det känns så himla sjukt och jag vet inte vad jag ska tro. Känns som att hon är psykopat eller liknande men om jag skulle säga nåt om det till soc eller bup så är det jag som skulle få skit för det men det känns som att jag måste säga det rätt ut för att hon ska kunna få hjälp, eller iaf att jag ska kunna ha ro i själen med att jag har gjort vad jag kunnat

  • Fröken Allvar

    Jag blir så berörd av det du skriver. Du verkar ha sådan insikt i situationen och möter andra som inte vill se det eller dig. Kanske kan du berätta att du har gett kärlek och att detta ändå händer för soc/bup. Orsakerna till din dotters beteende finns säkert att hitta, men just nu känns det viktigast att hon får hjälp av någon annan än dig, för du når henne inte och det är inte ditt fel.

    En sak jag tänker på: vem lärde henne att manipulera? Du verkar kunna mycket om manipulation, finns någon annan i familjen som är skicklig på det? Det medför stora vinster för den som kan manipulera, men priset är högt eftersom den som är manipulativ blir väldigt emotionellt ensam. Hon skulle behöva bli mött i sin skörhet av någon hon kan respektera. Mamma är inte alltid den person man respekterar högst tyvärr, särskilt inte om man lärt sig att man kan få kärlek hur illa man än behandlar henne. 

  • Katie Cassidy

    Tack för ditt svar Fröken Allvar. Känns väldigt skönt att få lite sympatiHjärta
    Vet ärligt talat inte var hon fått det ifrån. Till och från har hon väl haft viss framgång att spela ut mig och pappan mot varandra (vad jag förstår är detta inget ovanligt vid skilda föräldrar). Så där kan det ha börjat. Hon är också väldigt smart och hon har alltid analyserat människors beteenden väldigt mycket, skulle tro att det hänger ihop med att hon brister vad det gäller intuitiv förståelse. Hon kan säga väldigt insiktsfulla saker om människors beteende men hon verkar inte ha empati för hur människor känner. Människor i hennes släkt är på både min och pappans sida väldigt snälla människor. Eftersom vi bor allihopa på pappans ort så har hon mest kontakt med dem på pappans sida och det enda negativa jag kan säga är att de kanske är FÖR snälla.

    Du gav mig en idé där, ska definitivt kolla upp möjligheten att hon kan få ngn form av "extra-vuxen" i sitt liv. Hon har nära kontakt med sin farmor och farfar men de börjar bli till åren och tror det skulle vara toppen för henne om man kunde hitta nån som har lite utbildning och erfarenhet med "besvärliga barn" som kan vara en positiv förebild. 

  • elsa198

    Hej, jag sympatiserar också mycket med vad du skriver. Fruktansvärt att du bara fått höra att du gör fel. Vården vad gäller mental ohälsa är en skamfläck (en av många...) i detta land.
    När jag började läsa kände jag igen allt från min 15åriga bonusdotter. Vi reagerar ofta på att hon så lätt ljuger, manipulerar, är elak mot sin bror, har svårt att behålla vänner (väldigt dömande), har extremt svårt att erkänna fel och be om ursäkt osv. Dock handlar det "bara" om relationsproblem, funkar med skolan osv. Men vad du skriver är exakt vad vi varit rädda för, att det kan skapa större problem om man inte tar itu med det! Men hur gör man? Hur lär man någon sympati, som har svårt för det? Den yngre brodern är helt annorlunda, så kan inte se att det bara är miljön, utan också personlighet. Gillar inte hobbydiagnoser heller men det närmsta jag sett beskrivet är någon typ av narcissistiskt drag. Som säkert kan hanteras med rätt stöd, men som din berättelse visar.. sådant verkar inte finnas.

    Kan därmed inte heller erbjuda mer än medkännande, hoppas att ni hittar rätt hjälp.

Svar på tråden Tonåring som manipulerar och ljuger