• Thu 15 Sep 2022 20:45
    3841 visningar
    2 svar
    2
    3841

    Föräldraledig förskolepedagog

    Hej,

    Min sambo och jag bestämde för länge sen att vi framöver skulle vara lediga 2 respektive 3 dagar i veckan när lillen blev 1 år.

    Nu när det börjar närma sig så påstår min sambo som är förskolepedagog att det inte är möjligt att vara ledig två hela dagar i veckan för att det kommer gå ut över kollegor, för hon tror inte att hon kommer ersättas med en varaktig vikarie på 40% och att det då kommer gå ut över henne och hennes kollegor. 

    Själv tycker jag att det är helt sjukt att det inte ska gå och lösa i en så stor verksamhet,  och att det är chefens ansvar att lösa. Ska man då nödvändigtvis rikta sin ilska någonstans så borde det vara mot chefen.

    Så min fråga. Alla förskolepedagoger där ute. Har ni erfarenhet av liknande situation?

  • Svar på tråden Föräldraledig förskolepedagog
  • Anonym (F)
    Thu 15 Sep 2022 21:55
    #1

    Klart att det går, men det är som sagt chefens problem att lösa, inte din sambos. Chefen kan dessutom inte säga nej till föräldraledighet. Du kan ju hälsa din sambo att ingen tackar henne för att hon offrar sitt barns viktiga uppväxtår. Den dagen hon slutar kommer de inte ens att nämna hennes namn efter en vecka.

  • Anonym (Ellen­)
    Fri 16 Sep 2022 08:22
    #2

    Det spelar egentligen ingen roll vad chefen tycker. Föräldraledighetslagen är stark och schemat skall ligga såsom arbetstagaren önskar om det inte innebär påtaglig störning som lagen uttrycker det. Och att få igenom påtaglig störning är svårt, jag kan inte tänka mig att man skulle kunna hävda det som arbetsgivare på en förskola.
    Om din partner vill vara ledig 40% = 2 hela dagar per vecka så skulle jag som chef söka vikarie på minst 50%. Det vore inte helt lätt att få in en varaktig vikarie på 40% men jag skulle kallt räkna med minskade kostnader till följd av vab och annat så att jag hade täckning för 50%. Kanske till och med 75% efter en analys av tidigare år?

    Sjukfrånvaro bland personalen ska ju bekostas med sjuklön så det är en kostnad även om inte min personal är där. Om någon väljer att gå ner i tid eller vab'ar så innebär inte det någon större kostnad (annat än pensionsavsättning + försäkring men ej lön). Så jag skulle resonera så. Och jag skulle aldrig lägga det på individen! Det är ett arbetsgivaransvar.

Svar på tråden Föräldraledig förskolepedagog