• Ragges morsa

    Tummen är invikt i handen

    Min söta son är tio veckor gammal. Tummen på hans vänsterhand hamnar ofta (läs: 9 fall av 10) infälld under de andra fingrarna, inuti handflatan. Ibland hamnar den som att han ?tagit någons näsa?, mellan pek- och långfingret. Hans högerhand är för det mesta avslappnad och tummen hamnar oftast på utsidan av fingrarna.

    Vi korrigerar tummen på vänster hand, stretchar och masserar handen för att mjuka upp musklerna men är inte säkra på om det ens ger effekt. 



    Finns det någon med erfarenhet av detta? Vad var hänt er? Rehab? Gick det över? När? Operation? Vet ni vad det berodde på? 


    PS. Vi ska prata med BVC på tremånaderskontrollen. 

  • Svar på tråden Tummen är invikt i handen
  • mammatill6

    Men det är väl väldigt vanligt och är en del av utvecklingen. nu är mina barn stora men så hade mina barn också

  • Ragges morsa
    mammatill6 skrev 2022-09-15 21:46:36 följande:

    Men det är väl väldigt vanligt och är en del av utvecklingen. nu är mina barn stora men så hade mina barn också


     


    Ja, mitt första hade det också ett tag men överallt jag läser så ska tummen successivt släppas upp och hamna utanför de andra fingrarna när barnet har handen knuten. Undrar varför min sons hand inte gör så? 

  • Anonym (Tråd 2)

    Finns en till tråd om detta, kallas i den för trigger finger och kan opereras fråm 1 års ålder. Din son är 10 v, slappna av och se vad som händer ...

Svar på tråden Tummen är invikt i handen