• Anonym (nyfiken)

Kollega som pratar dålig svenska

Jag funderar lite på hur det fungerar/upplevs att ha en person i arbetsgruppen som pratar ganska knackig svenska. Förståelsen är ok, kanske inte på nivån av någon med svenska som modersmål men ändå helt ok. Hen hänger med både i arbetsrelaterade diskussioner och när man pratar fritid men har svårt att uttrycka några svårare tankar själv på svenska (men har inga problem med att göra det på engelska)

Arbetet utförs till största delen på engelska mot internationella kunder så alla pratar bra engelska och personen har inga problem att utföra sitt arbete.

Anledningen till varför jag frågar är att jag är intresserad av ett jobb där jag skulle vara den personen förutom att "svenska" skulle bytas ut mot ett annat språk. Självklart skulle det talade bli bättre när jag fick en chans att öva men utgångsläget skulle vara enligt ovan.

• Svar på tråden Kollega som pratar dålig svenska
  • Anonym (CNN)

Fattar inget av ditt inlägg. 

Kan du svenska tillräckligt bra för att uttrycka dig? 

• Anonym (vvv)

Det låter inte som att det skulle vara problem, om man ändå använder engelska på arbetet. Det är väl bara att söka jobbet och hoppas på det bästa. 

• Anonym (Beror på)

Jag skulle säga att det beror helt på vilket land och vilken kultur. Vissa tycker det är roligt och intressant när man försöker prata på
    deras språk. Andra blir bara irriterade. 

• Anonym (nyfiken)
    Anonym (CNN) skrev 2022-09-17 07:44:14 följande:

Jag har svenska som modersmål och pratar mycket bra engelska men är intresserad av att söka jobb i ett annat land där jag visserligen förstår språket men inte pratar det särskilt bra.

Frågan gäller hur det upplevs att ha en sån person i sin arbetsgrupp under förutsättning att det inte ställer till det med utförandet av arbetsuppgifterna.
  • Spucks

Ser inte att det skulle bli något problem, när det ändå är ett språk du pratar utan problem som används i arbetet. Det andra språket är ju enbart som ni kollegor kanske(!) pratar emellan, och då kan du lika väl byta till engelska om du vill uttrycka något och har svårt att göra det på språket i fråga.

• Spucks
    Anonym (CNN) skrev 2022-09-17 07:44:14 följande:

Då bör du träna din svenska, om du inte förstår vad TS menar.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (vvv) skrev 2022-09-17 07:47:22 följande:

Det låter inte som att det skulle vara problem, om man ändå använder engelska på arbetet. Det är väl bara att söka jobbet och hoppas på det bästa. 

Själva arbetet mot kund sker på engelska men arbetsspråket är landets egna. Säg att jag har problem med X hos en kund och ber en kollega om hjälp, den diskussionen sker idag på landets språk och det är den biten jag funderar på hur det upplevs.
  • Anonym (Stream)
    Anonym (nyfiken) skrev 2022-09-17 07:51:04 följande:
    Jag har svenska som modersmål och pratar mycket bra engelska men är intresserad av att söka jobb i ett annat land där jag visserligen förstår språket men inte pratar det särskilt bra.

Frågan gäller hur det upplevs att ha en sån person i sin arbetsgrupp under förutsättning att det inte ställer till det med utförandet av arbetsuppgifterna.
    Vi upplevde det som jobbigt att ha kollegor som inte kunde prata bra svenska. Det tyckte dom boende också. Och anhöriga tyckte att det kändes otryggt (med mediciner och liknande)
  • Anonym (Kollegan)

En kollega till mig pratade ingen svenska när han började (men har lärt sig med åren). Vi pratade engelska vid behov innan svenskan blev tillräckligt bra. 

Vi behöver kollegans kompetens och han har alltid varit omtyckt på arbetsplatsen. (Däremot tycker sig kollegan bli behandlad somhan vore lite korkad ibland av andra sominte känner honom, typ butikspersonal mfl. Som om han vore dum bara för att svenskan inte är perfekt.)

Man blir ju bättre och bättre på ett språk man använder dagligen, i synnerhet om man även tränar medvetet genom tex läsning hemma eller kurser. Så den nivå du är på nu kommer att kunna förbättras. 

• Spucks
    Anonym (nyfiken) skrev 2022-09-17 07:57:06 följande:
    Själva arbetet mot kund sker på engelska men arbetsspråket är landets egna. Säg att jag har problem med X hos en kund och ber en kollega om hjälp, den diskussionen sker idag på landets språk och det är den biten jag funderar på hur det upplevs.
    I detta fallet beror det väl helt på de olika personerna och arbetsplatsen. Det är väldig individuellt om man blir irriterad på detta eller inte. Men eftersom arbetet mot kunder sker på engelska borde det väl inte vara ett problem för kellegorna att prata engelska även med dig, om det behövs.
    Bara sök tjänsten, om det är det du vill göra!

Men jag är nyfiken: vilket land gäller det?
Svar på tråden Kollega som pratar dålig svenska