• Anonym (Lina)

Atarax

Någon som har erfarenhet av atatax? Jag äter vid oro o åt senast i torsdagskväll. Kan jag ta lite vin ikväll då? 
    Hur långt ska det gå emellan eller ska man undvika det helt? Är det farligt för levern?
    Läkarn sa att den var ofarlig men när jag läser om den finns den på listan över medicin som påskyndar åldrande bla

• Svar på tråden Atarax
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Lina) skrev 2022-09-17 18:16:39 följande:
    Atarax

Någon som har erfarenhet av atatax? Jag äter vid oro o åt senast i torsdagskväll. Kan jag ta lite vin ikväll då? 
    Hur långt ska det gå emellan eller ska man undvika det helt? Är det farligt för levern?
    Läkarn sa att den var ofarlig men när jag läser om den finns den på listan över medicin som påskyndar åldrande bla

Ja, du kan definitivt dricka vin i kväll även om du tog Atarax i torsdags. Man brukar väl säga att effekten på oro sitter i ca 12 timmar, och effekten på klåda sitter i i 24 timmar; oavsett vilket har dess påverkan på din kropp för länge sen tagit slut. Sen kan du iofs dricka vin även när du precis tagit Atarax; det värsta som kan hända är att du blir sjukt trött. 

Om Atarax påskyndar åldrandet är inget jag har koll på, men ja - som medicin betraktat är den synnerligen harmlös. Med detta följer ju dock även att den är synnerligen ineffektiv, så om du inte upplever att den gör just nån skillnad är det ju bättre att inte ta den överhuvudtaget - men jag fattar det som att du ändå tycker att den hjälper? 
  • Anonym (Lina)

Den hjälper mig att bli trött vissa nätter med grubblande men visst den ger mest trötthet;)

• Anonym (Stina)

Jag blev sjukt trött dagen efter också, därför la jag ner det efter två försök.

Men som tidigare skribent sa, så ja, du kan njuta av ditt glas vin idag Glad

• ElaineBenes

Har svårt att tro att det skulle vara farligt, även om du skulle kunna bli trött av det. 

Min erfarenhet av atarax är att jag märkte inte alls att jag tagit det, hade lika gärna kunnat käka Läkerol. 

• Anonym (Lina)

Blev två glas med vänner. Om jag skulle behöva atarax imon kväll skulle de vara ok då? Försöker utan men om jag skulle behöva?

• Anonym (Lergigan)

Trevligt med vin!

Åt atarax tidigare ibland mot sömnen och det funkade bra men så sa en läkare att den inte fick ihop med min andra medicin så fick byta till lergigan. Gillar faktiskt den bättre.

• Anonym (Lergigan)

Lergigan är bättre menade jag 😀

• Anonym (Lina)

Ok lergigan är nog lite bätte men lite starkare. Denna va mildast enl min läkare. Vilken medicin fick du inte blanda den med??

• Anonym (Lergigan)

Nej den är inte starkare. Ssri som jag också äter.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Lina) skrev 2022-09-17 21:22:16 följande:

Blev två glas med vänner. Om jag skulle behöva atarax imon kväll skulle de vara ok då? Försöker utan men om jag skulle behöva?

Trevligt! Och ja, det är helt ofarligt att ta Atarax imorgon kväll.
    Anonym (Lina) skrev 2022-09-17 21:33:20 följande:

Ok lergigan är nog lite bätte men lite starkare. Denna va mildast enl min läkare. Vilken medicin fick du inte blanda den med??

Ja, lergigan är snäppet starkare än Atarax, men ff väldigt "snäll". Vad gäller andra läkemedel i kombo med Atarax är det bara att kolla FASS:

Ta inte Atarax om du tar läkemedel för att behandla:

bakterieinfektioner (t ex antibiotika; erytromycin, moxifloxacin, levofloxacin)

svampinfektioner (t ex pentamidin)

hjärtproblem eller högt blodtryck (t ex amiodaronkinidindisopyramid, sotalol)

psykoser (t ex haloperidol)

depression (t ex citalopram, escitalopram)

magtarmbesvär (t ex prukaloprid)

allergi

malaria (t ex meflokin, hydroxiklorokin)

cancer (t ex toremifen, vandetanib)

drogmissbruk eller kraftig smärta (metadon)

Glad{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Atarax