• Anonym (T)

Matkostnad per månad

Hej
    Är kvinna, bor ensam

Hur mycket är normalt att lägga på matkostnader per månad?

jag gillar mat och snacks så det brukar bli strax över 2000/mån. Är det vanligt eller över det normala? 

• Svar på tråden Matkostnad per månad
  • Anonym (Alma)

Kolla på Konsumentverket

• Anonym (T)
    Anonym (Alma) skrev 2022-09-18 17:47:13 följande:

Kolla på Konsumentverket

Där står det 1650 . Och det låter extremt lite

Har hittat nu på Swedbanks mall, där står det 2860.

Så det är väldigt stor skillnad. Kanske är Konsumentverkets väldigt gammalt?
  • Anonym (R)

2000 låter helt normalt för en person, kanske lite mer till o med kan gå åt.

• Anonym (Utan lunch)
    Anonym (T) skrev 2022-09-18 17:49:06 följande:
    Där står det 1650 . Och det låter extremt lite

Har hittat nu på Swedbanks mall, där står det 2860.

Så det är väldigt stor skillnad. Kanske är Konsumentverkets väldigt gammalt?
    Den är en gammal summa du hittat, och förmodligen även utan lunchen. Den summan passar in på årets 10-13-åringar, nästan. Årets summa hos Konsumentverket för 30-64-åringar är 2800 om man lagar lunch hemma/tar med matlåda till jobbet, eller 2200 om man har separat lunchbudget/får lunch.

Själv har jag en dagsbudget på 100 kr. Om jag inte handlar för 100 kr betalar jag extra på mina skulder. Så jag vet inte exakt hur mycket jag lägger i mataffären men gissningsvis mellan typ 2100 och 3000 i månaden. Det har ökat och blivit svårare på senare tid och jag måste nog ändra mina regler, jag kan inte längre köpa köttfärs.
  • Aniiee
    Sanna43 skrev 2022-09-18 18:28:03 följande:

Enligt konsumentverket ska en ensamboende vuxen äta för runt 3000kr

https://www.konsumentverket.se/contentassets/8990adec6ec54eba8930154d52c071bd/matkostnader-2022.pdf

Inte ska. Finns inget ska. Det är en uträkning på vad Konsumentverkets månadsmatsedel kostar I snitt i slutet av året varje år. Menyn uppdateras med jämna mellanrum, ca 4 gånger på 10 år de senaste 3 decennierna.
    Menyn hittas i slutet av det här dokumentet om någon är nyfiken:

www.konsumentverket.se/globalassets/artikel/kostnadsberakningar/matsedel-normalkost-2020-konsumentverket.pdf.pdf
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden Matkostnad per månad