• Anonymamänniskan

    Ingen mens på 9 månader

    Jag har inte haft mens på 9 månader (och nej, är inte gravid) Jag väger 49 kg och är 163 cm. Jag är smal och det får jag höra ofta. Jag äter så mycket jag kan, 3 måltider per dag 2 Mackor med smör, ost, tomater och gurka och ett glas juic, vid lunch och middag en potion. Jag fikar alltid efter lunch och ibland på kvälle. En av mina föräldrar var också väldigt smal i min ålder så det verkar vara ärftlig. Mensen har alltid varit väldigt oregelbunden, sedan jag fick den när jag var 14 kom den 1-3 gånger per år. Jag sökte hjälp för 1,5 år sedan och blev skickad till bup där jag inte fick hjälp, mer än att de sa att jag skulle dricka saft istället för vatten. De sa att det berodde på att jag var underviktig men jag känner folk som har samma vikt och längd som mig men får den varje månad och jag klarar inte av att äta mer än jag orka. Jag blir illamående då. Dessutom tycker jag att jag äter lika mycket som andra. Jag äter mer än mina systrar och de är lika långa som mig och får sina mens varje måna. Jag vet inte vad jag ska göra. Är det farligt att inte få mens på 9 månader? Jag kan omöjligt äta mer än jag redan gör.

  • Svar på tråden Ingen mens på 9 månader
  • Anonym (Anonym)

    Jag undrar ock om det kommer påverka fertilitete, kommer jag att ha så svårt att få barn?

  • Jag är bara jag

    Utan en ordentlig utredning går det inte säga varför du inte har mens öht. Uppenbarligen funkar inte hormonerna som ger äl och sen mens, men frågan är ju varför det systemet inte funkar. Du är knappt underviktig så bara skylla på det tycker jag är att göra det lätt för sig.
    Jag tycker du ska söka hjälp hos en privat gynekolog och kolla upp alla hormoner och göra VUL. Då får du säkert en förklaring.

  • Jag är bara jag
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-19 12:58:29 följande:
    Jag undrar ock om det kommer påverka fertilitete, kommer jag att ha så svårt att få barn?
    Ja, har man ingen mens har man ingen ägglossning och då blir det omöjligt. Men kommer man åt orsaken till den uteblivna mensen så ägglossningen kommer igång igen så är problemet löst.
Svar på tråden Ingen mens på 9 månader