• Anonymamänniskan

Vad ska jag plugga?

Jag har hittat ett väldigt intressant utbildning som är en kemist utbildning med inriktning på forensik. Men nackdelen är att det knappt finns forensiker jobb, och då vill de helst att man t.ex pluggat vidare med master eller liknande och har erfarenhet. Jag vill verkligen inte bli arbetslö, därför har jag siktet inställt på att läsa till sjuksköterska då jag tycker att även det är intressan (dock inte lika intressant som kemiprogramme jag nämnde). Men det är ändå något jag kan tänka mig jobba med och det råder enormt brist på sjuksköterskor, så jag är säker på att arbetsmarknaden är säkra. Men jag kan inte komma över att jag vill testa på kemiprogramme, men man tappar motivationen av att veta att man kanske blir arbetslös. Vad tycker ni att jag ska göra och vad hade ni gjort? 

• Svar på tråden Vad ska jag plugga?
  • Anonym (Jobb)

Jag har gått en "ovanlig" utbildning och fått jobb. Men eftersom det finns så få arbetsplatser blir man fast på samma ställe och har inte så stora möjligheter. Du bör även fundera på om jobbet som forensiker verkligen är så spännande i längden... 

• Anonym (Jobb)

Annars kanske biomedicinsk analytiker kunde vara något för dig?

• Anonym (biologen)

Jag hade pluggat till antingen

-kemist med inriktning analytisk kemi och jobbat med analyser och att utveckla analyser.

-molekylärbiolog och sökt labjobb inom forskningsenheter eller biomedicin.

Att kunna metodutveckla är en väg in på mer avancerade lab, ger en hygglig lön och möjlighet att jobba inom flera olika branscher.

Sen jobbar man också dagtid då, vilket många ssk inte gör.

BMA (biomedicinsk analytiker) är en 3-årig utbildning som främst ger jobb på lab inom vården men tyvärr har den inte "lyft" riktigt, har ingen vidare löneutveckling och många lämnar de jobben/utbildningen. Man kan bygga på den till en master och kanske blir man mer värd då, det vet jag inte.

• BuoBä

Kemist och sjuksköterska är väldigt olika utbildningar och yrken... Om det är kemi du är intresserad av, varför inte se på närliggande utbildningar och yrken med bättre arbetsmarknad? Andra typer av kemist, labassistent, biokemist, kemiingenjör, biomedicinsk analytiker etc. Eller gå drömutbildningen, men komplettera med några kurser inom ett mindre konkurrensutsatt område som backup.

• Anonym (m ln jv hgyucfgy)

Farmaceut kanske vore nåt för dig? Det är ett bristyrke. 

• Embla twopointoh

Jag är också kemist (analytisk) och älskar mitt yrkesval. Jag stortrivdes under min utbildning och även efteråt, kemi är vansinnigt roligt, spännande och utmanande.

Är det Örebro universitet programmet finns på? Jag kollade igenom kurserna på programmet lite snabbt, och det ser ut som om studenterna får en ganska bra bas med kemikurser, så har man en examen därifrån kan man säkert jobba med annat än just forensik, till exempel miljökemist på något företag/kommun/myndighet, analytisk kemist på läkemedelsföretag, sjukhuskemist etc.

Det finns ett program i närliggande Karlstad också, som är mer åt analytisk kemi-hållet och mot läkemedel (men där kräver de Matte 4, i Örebro bara Matte 3, men kemi innebär en hel del matte och ju mer man läst när man börjar plugga desto bättre, enligt min åsikt) och analytiska kemister har inga problem att få jobb.

Det är brist på kemister, så du lär inte gå arbetslös bara för att du inte får jobb inom just forensik.

Svar på tråden Vad ska jag plugga?