• Anonym (TS)

Kvinnor som ska vara bestämda

Min chef samtal precis med mig om att jag behöver bli tydligare i mitt ledarskap när jag i min lägre position talar med medarbetarna. 

Jag informerar precis om vad som gäller. Jag skickar ut mail på vad jag förväntar mig och när. Jag frågar om det är någon som behöver hjälp med sina arbetsuppgifter och trots detta så gör inte personalen det jag säger. 

Jag får höra att jag behöver bli hårdare. Vid dom tillfällena när jag varit ?hård? så får jag sitta på chefens kontor dagen efter att jag ifrågasatt vad en kollega gjort under en hel vecka för den har inte kunnat svara på vad den gjort eller levererat vad den ska. 

Min chef är en man i 55 års åldern och jag är en kvinna på 157 och 28 fast alla säger att jag ser ut som 16?. 

Jag vet inte hur man ska vara bestämd. Jag är tydlig, inte osäker och om jag är för hård har t o m en tidigare medarbetare frågat om jag har mens?. En konsult fråga en gång även om jag låg för lite och därför va så bitter och garva åt mig när jag informera om vad som gällde. Jag röt ifrån då och sen gick han till dom andra på kontoret och garva åt att jag är lättkränkt. 

Vad gör jag för fel? 

• Svar på tråden Kvinnor som ska vara bestämda
  • Räkan77

Verkar som att du skulle behöva kompetensutveckling. Finns massor av kurser för chefer och ledare, ta upp detta med din chef för att höra vilka möjligheter som finns. 

• Anonym (TS)
    Räkan77 skrev 2022-09-22 16:14:11 följande:

Verkar som att du skulle behöva kompetensutveckling. Finns massor av kurser för chefer och ledare, ta upp detta med din chef för att höra vilka möjligheter som finns. 

I hur jag ska leda just män? 
  • Anonym (K)
    Anonym (TS) skrev 2022-09-22 16:15:07 följande:
    I hur jag ska leda just män? 
    Hur du ska leda personal oavsett ålder eller kön.
  • Anonym (TS)
    Anonym (K) skrev 2022-09-22 16:26:16 följande:
    Hur du ska leda personal oavsett ålder eller kön.
    Så du menar att det handlar om mig? 
  • Anonym (K)
    Anonym (TS) skrev 2022-09-22 16:27:56 följande:
    Om det är brister i ledarskapet , ja.  Och ledarskap är det inte bara en kurs som behövs, det är något man måste utveckla hela tiden men relevanta kurser ger en bra grund. Det borde din chef supportera dig med.
  • Anonym (TS)
    Anonym (K) skrev 2022-09-22 16:31:10 följande:
    Om det är brister i ledarskapet , ja.  Och ledarskap är det inte bara en kurs som behövs, det är något man måste utveckla hela tiden men relevanta kurser ger en bra grund. Det borde din chef supportera dig med.
    Varför lyssnar alla kvinnor på mig då och inte männen? 
  • Postman

Vet inte varför men jag får en konstig känsla när jag läser ditt inlägg. Som att du läser andra trådar och utifrån det skapar nya problemställningar. Märkligt men nåja jag kan förstås känna helt fel. :) Jag tycker att du behöver kompetensutveckling. Finns många utbildningar du kan gå. Finns utbildningar via facket med.

• Aduma
    Anonym (TS) skrev 2022-09-22 16:09:50 följande:

Min chef samtal precis med mig om att jag behöver bli tydligare i mitt ledarskap när jag i min lägre position talar med medarbetarna. 

Jag informerar precis om vad som gäller. Jag skickar ut mail på vad jag förväntar mig och när. Jag frågar om det är någon som behöver hjälp med sina arbetsuppgifter och trots detta så gör inte personalen det jag säger. 

Jag får höra att jag behöver bli hårdare. Vid dom tillfällena när jag varit ?hård? så får jag sitta på chefens kontor dagen efter att jag ifrågasatt vad en kollega gjort under en hel vecka för den har inte kunnat svara på vad den gjort eller levererat vad den ska. 

Min chef är en man i 55 års åldern och jag är en kvinna på 157 och 28 fast alla säger att jag ser ut som 16?. 

Jag vet inte hur man ska vara bestämd. Jag är tydlig, inte osäker och om jag är för hård har t o m en tidigare medarbetare frågat om jag har mens?. En konsult fråga en gång även om jag låg för lite och därför va så bitter och garva åt mig när jag informera om vad som gällde. Jag röt ifrån då och sen gick han till dom andra på kontoret och garva åt att jag är lättkränkt. 

Vad gör jag för fel? 

Förlåt, men har du kontaktat skyddsombud för de sexistiska kommentarerna? Oavsett om du behöver utveckla ditt ledarskap eller inte så är det inte kommentarer man ens yttrar på en arbetsplats och det kan man få repressalier för. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (TS) skrev 2022-09-22 16:09:50 följande:

Vad gör jag för fel? 

Hur ser dina mejl ut? Alltså hur formulerar du dig. Exempel?

Vad hände för med medarbetare som fällde sexistiska kommentarer? Vad händer med de som inte gör som du säger?
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (TS) skrev 2022-09-22 16:27:56 följande:
    Ja det verkar göra det. Det är faktiskt inte ok att ifrågasätta sina undersåtar med att undra vad de har gjort hela veckan när de inte svarat på mail eller levererat.

Sedan har du problem med att få respekt, det får man om man är självsäker men iom att de uppfattar dig som lättkränkt och kommer med sina sjukt opassande och nedtryckande kommentarer är det väldigt tydligt att de skiter i vad du säger. Du kanske behöver gå kurser men jag skulle säga att du borde gå ner från din position till vanlig arbetare för du är inte mogen för en ledande roll i nuläget.
  • Anonym (Oj)

Fast att bli tydligare i sitt ledarskap innebär ju inte att "ryta till" eller att vara hård. Tycker också att det låter som att du behöver lämna chefstjänsten till någon annan, tills du utbildat dig och är redo. 

• Anonym (-)

Hur ser din och medarbetarnas relation ut till vardags? Har ni en bra kontakt och ett gott samarbete eller utgör ni två "grupperingar"? En stor del av ledarskapet handlar om att finnas där för de anställda samt att bygga en gemenskap.

Sen ska man vanligtvis inte behöva ryta ifrån utan det brukar räcka att vara konsekvent, bestämd och lugn. Undantag finns förstås alltid.

Det är möjligt att du behöver någon form av kompetensutveckling men ingen kan veta exakt var problemet ligger efter att ha läst endast några rader om situationen på familjeliv. Att utifrån detta bestämma sig för att det här ligger på dig eller att du inte är lämplig som chef är väldigt oseriöst. Jag skulle bortse från dylika inlägg om jag var du. 

• Anonym (Vänster är ett skällsord)

Ingen som inte ens är fyllda 30 har något som helst i någon form av chefsposition att göra.

TS, du har inte ens 10års arbetslivserfarenhet och undrar varför de under dig inte respekterar dig som chef? Är det verkligen så konstigt?

Jag kan ge dig perspektivet från en 40+ man som är en vanlig skitig arbetare med ett halvt yrkesliv bakom sig på samma firma...
    Chefer och arbetsledare av olika slag har kommit och gått under årens lopp.
    Enligt mig kan de alla delas in i 3 kategorier.

1. De som jobbat sig upp från golvet inom samma bolag och framåt slutet av arbetslivet finner sig i en chefsposition eller arbetsledarroll, de har otvivelaktigt alla arbetare under sig med sig, de blir naturligt respekterade pga sin kompetens och erfarenhet.
    De är i mina ögon naturliga ledare.

2. De som kommer in utifrån fast har med sig kompetens och erfarenheter ifrån liknande tjänster. Här blir det avgörande deras förmåga att vara lyhörda och respektfulla mot de äldre arbetarna de får under sig som besitter stor yrkeskompetens och praktisk erfarenhet. Lyckas de med detta på ett sätt som får de erfarna arbetarna de är satta att leda att känna sig sedda, lyssnande på och respekterade så kommer allt fungera....

3. De som kommer utifrån, unga, relativt nyutbildade och fulla av energi att omsätta allt de nyss lärt sig i skolbänken i praktiken... Det är ofta full gas från dag 1, nu skall det minsann ut med allt gammalt och in med att nytt och modernt. Skit samma i att allt fungerar mycket bra, arbetssätten är inte kompatibla med vad h*n lärt sig i skolan... De som ifrågasätter blir tillsagda att de är bakåtsträvare och inte förstår hur bra allt detta nya är...
    Det utmärkande här är att denna typ av chef tvingas alltid arbeta i uppförsbacke, allting måste ständigt tvingas igenom med järnhand eftersom chefen inte lyckats förankra sina idéer med folket under sig.
    Resultatet är alltid detsamma, avdelningen presterar mycket dåligt och alla inblandade mår skit...
    Inte sällan slutar det med att den nyss så entusiastiska nyanställda chefen antingen slutar efter bara 2-3år, eller sjukskriver sig pga något i stil med "utbrändhet"....

Svar på tråden Kvinnor som ska vara bestämda