• Anonym (TS)

Bonus 10 år kan inte läsa eller skriva

Är bonusmamma till en tioårig kille som har stora svårigheter i skolan. Han har dyslexi och kan fortfarande inte läsa och skriva. Utredningen gjordes av en logoped tror jag det heter och va inte en stor utredning liksom. Min fundering är om det verkligen bara är dyslexi? Han har ändå gått 4 år i skolan om man räknar in förskoleklass. 

• Svar på tråden Bonus 10 år kan inte läsa eller skriva
  • Anonym (...)
    Anonym (TS) skrev 2022-09-23 18:59:14 följande:
    Bonus 10 år kan inte läsa eller skriva

Är bonusmamma till en tioårig kille som har stora svårigheter i skolan. Han har dyslexi och kan fortfarande inte läsa och skriva. Utredningen gjordes av en logoped tror jag det heter och va inte en stor utredning liksom. Min fundering är om det verkligen bara är dyslexi? Han har ändå gått 4 år i skolan om man räknar in förskoleklass. 

Om det inte var en stor utredning så var det nog inte hos logoped. Riktiga dyslexiutredningar är ganska omfattande. Men om det var en riktig utredning så står det ju på de papper föräldrarna fick vid tillfället. 

Vad säger din partner, barnets pappa? 
    Vad gör skolan för att fortsätta lära honom läsa/skriva? 
  • Anonym (Q)

Hur länge sedan var det som den här utredningen gjordes? Har du fått läsa den? Vet du vilka insatser och vilken typ av hjälp killen får i skolan? Finns det någon utvärdering av hur det går för honom?

Dyslexi kan vara jäkligt kämpigt för barnet och mycket av den hjälp och det stöd man kan få innebär ofta en massa slit och jobb för barnet. Hemma kan ni stötta med att bygga hans självkänsla. Uppmuntra hans nyfikenhet och låt honom utforska sina andra intressen och färdigheter. Läs högt för honom eller hitta andra sätt att ta till sig information (dokumentärer, besök på museer, lyssna på poddar, spela musik) så att han kan utveckla sitt intellekt och få tillgång till information. Och framför allt, uppmuntra och stötta honom och älska honom för den han är.

• Anonym (Elma)

Men hur klarar han skolan? när min äldsta gick i 4:an så hade han historiaprov på 40-60 sidor. Vad får han för stöd både i skolan, hemmet och läkare (bup)? 

jag har en son som fyllde 8 år i somras och lärde sig läsa i somras. Inte pga dyslexi utan fonologisk språkstörning. vi går på en bra skola där skolan är på oss att han behöver stöd. I somras tog jag tag i det när jag hade ork och var ledig. Jag bestämde mig att han skulle läsa 6 sidor i lätt att läsa bok varje dag. då han även har Adhd så skrek han i 2 timmar varje dag i 3 veckor. Efter sommaren så har jag fortsatt med läsningen då han förfarande inte är ikapp sina klasskamrater men nu läser han på en gång utan tjafs. Jag vill inte låta anklagand
    men vad gör föräldrarna. Skolan har ett stort ansvar  men har man ett barn som ligger så mycket efter så måste man göra en insats hemma och även söka hjälp.

• Anonym (Hjälpmedel)

Dyslexi finns i olika grader, jag har träffat två vuxna dyslektiker som inte kan läsa och skriva alls. De kan alltså inte ens läsa gatuskyltar. Det är ovanligt men alla verkar inte kunna lära sig. Idag finns det tack och lov en massa hjälpmedel så man inte behöver komma efter i skolan, t.ex inlästa läromedel och få göra prov och läxförhör muntligt. Om han inte har några hjälpmedel eller anpassningar skulle jag börja där han ska inte komma efter i alla ämnen för att han inte kan läsa.

Svar på tråden Bonus 10 år kan inte läsa eller skriva