• Anonym (Materialist med ångest)

Materialist

Hej!
    Jag är en materialist. Jag vill köpa så mycket saker. Kläder, produkter, skor, accessoarer såååå mycket.

Tankarna finns hela tiden. 

Har ångest. Spenderar så mycket tid på pinterest, sociala medier, internet butiker, google, serier för att just se så mycket som möjligt och vilja att köpa. Börjar få ångest för kan inte spara ner allt finns oändligt mycket utbud och framför allt har jag inte råd. Kan inte sluta med detta. Mår så bra när jag väl köper. Jag har ångest. Hur ska man göra? Känns omöjligt för mig att inte vara materialistiska sitter genetiskt. Känns det som. 

Vill även köpa till andra. Så fast än jag är tjej så tittar jag och sparar ner kläder och trendigt för kille. Inte möjligtvis att köpa men just det där spara ner bilder.... 

• Svar på tråden Materialist

Kan också nämna att jag vill ha typ 100 skor. 20 klockor asså mycket av samma "kategori". Och kläder finns sååå mycket som jag vill ha 

asså jag måste sluta. Men saken är den om jg inte har det så blir jag deppig. 

• Anonym (Abc)

Kolla filmen the minimalist på Netflix.

• Kockobello

I och med alla prishöjningar framöver kanske det blir konkurs och då har du inga pengar att spendera. Hoppas att du inte tar lån åtminstone. Sök hjälp annars hos någon som kan KBT.

• Anonym (Värdelöst)

Du mår bra för stunden när du köper nåt, men det ger ingen långvarig lycka. Just för att sakerna i sig egentligen inte har nåt värde utan de fyller ett annat behov hos dig. Och det är först når du får det behovet fyllt du kommer slippa ångesten. Att köpa och kolla runt har blivit ett beroende hos dig. Ja, än mer ett missbruk faktiskt. Och alla missbruk är istället för att ta itu med det som egentligen får en att må dåligt. Så det du borde göra är att sluta helt- både med att kolla, tänka, längta, fantisera och köpa saker. Och istället fundera på vad du egentligen vill med livet. 

• Anonym (C)

Det blir som ett beroende. Du blir glad för stunden. Precis som när en sockerberoende äter godis. Du behöver vänja dig av vid detta och hitta något annat mer lämpligt som gör dig glad

• Anonym (X)

Det kommer nog att lösa sig av sig själv i framtiden. När du gått i konkurs och inte får låna mer. I Lyxfällan kommer de att sälja alla dina prylar.

Eller så söker du hjälp med ditt missbruk. 

Anonym (C) skrev 2022-09-24 17:08:26 följande:

Det blir som ett beroende. Du blir glad för stunden. Precis som när en sockerberoende äter godis. Du behöver vänja dig av vid detta och hitta något annat mer lämpligt som gör dig glad

Ja, det är sant.

Men just nu känns det som att det hår är det enda som får mig glad.

Just nu har jag fastnat för stickat. Allt som kan vara stickat alla olika typer av pullover meb även tunika, klänning, koftor, tröjor, polo. Sparar sönder i pinterest. Mönster, enfärgat, knappar, dragkedja, randigt, juligt, blodfärger 

vill spara ner allt o ha typ allt

Vintage kläder. 

Kläder från 70talet omg 

asså det finns så oändligt mycket utbud av kläder för tjejer 

inte så där mycket för killar 

Det var som ett intresse från början. Som blivit lite överstyrt. Men inte farligt en så länge då det just nu handlar mer om att spara ner bilder. 

Jag blir glad. Det är min lycka i livet. 

Kläder. Mönstrade stickade kläder och vintage från 70talet är något jag fastnat för just nu. Jag blir så glad. 

Omg jag vill bli designer 

Sen så lägger jag inte ned pengar på nattklubb+alkohol och bil då jag inte har en bil. 

Jag kanske ska försöka köpa second hand. 

• Kockobello
    Anonym (SS) skrev 2022-09-24 20:36:12 följande:

Jag läste tråden för ett tag sedan och vill bara säga att jag inte kan hålla mig från att skriva

Ojojoj alltså. Vilken brud alltså!
    Ja, du kan ju ta och försörja henne.

Löl 
    Kockobello skrev 2022-09-24 20:38:43 följande:
    Ja, du kan ju ta och försörja henne.

Löl 
    Kan ni sluta skämta om mig?

I alla fall är jag bättre än er som aldrig kännt att jag behöver vara i en nattklubb för att ha kul. :) Ni vet jag är inte dum och slösa pengar för supa sönder min lever o hjärna. 

OCH 

Jag har egen stil när det kommer till kläder. Jag gillar saker som de flesta inre gillar som Broderi på kläder och lite mer tidigare 2000 tal o nu 70talet Bryr mig inte om trender. Kläder är mitt intresse. 

Ja alla brudar är inte som mig. De är likadana tråkiga led deras kläder.

Jag letar efter tröjor med utsvängda ärmar men hittar inte. Hade en perfekt rosa tröja med utsvängda armar när jag var liten men det finns inte sådana 
  • Kockobello
    Anonym (Materialist med ångest) skrev 2022-09-24 21:34:13 följande:
    Kan ni sluta skämta om mig?

I alla fall är jag bättre än er som aldrig kännt att jag behöver vara i en nattklubb för att ha kul. :) Ni vet jag är inte dum och slösa pengar för supa sönder min lever o hjärna. 

OCH 

Jag har egen stil när det kommer till kläder. Jag gillar saker som de flesta inre gillar som Broderi på kläder och lite mer tidigare 2000 tal o nu 70talet Bryr mig inte om trender. Kläder är mitt intresse. 

Ja alla brudar är inte som mig. De är likadana tråkiga led deras kläder.

Jag letar efter tröjor med utsvängda ärmar men hittar inte. Hade en perfekt rosa tröja med utsvängda armar när jag var liten men det finns inte sådana 
    Absolut, ursäkta. Nej men det är väl bara positivt med folk som har sin egna stil och att du inte dricker alkohol är ju också jättebra. Det är bättre att köpa kläder än att supa och knarka, givetvis. Vad gäller konsumtion är jag nog din motsats, köper väldigt sällan någonting och när jag väl köper väljer jag oftast second hand. Kanske du kan byta ut ditt handlande mot någonting? Kanske yoga? Simning? Ridning?
  • Anonym (sgjjr)

Det kommer nog ändra sig med åren. När du blir vuxen och skaffar familj kommer du undra hur du kunde lägga alla dessa pengar på skit. 

Kockobello skrev 2022-09-24 22:25:15 följande:
    Absolut, ursäkta. Nej men det är väl bara positivt med folk som har sin egna stil och att du inte dricker alkohol är ju också jättebra. Det är bättre att köpa kläder än att supa och knarka, givetvis. Vad gäller konsumtion är jag nog din motsats, köper väldigt sällan någonting och när jag väl köper väljer jag oftast second hand. Kanske du kan byta ut ditt handlande mot någonting? Kanske yoga? Simning? Ridning?
    Jag tycker också om idrott. Men kläder är som idrott, det är mitt intresse. Jag blir glad av det. Det är bara att det är dyrare än diverse sporter man kan gå på. 
Svar på tråden Materialist