• Anonym (.)

Hur många har drabbats på grund av pris höjningarna?

Snart kommer inkl hyror höjas och många pratar om att folk kommer nog flytta från hus till lägenheter. Är det så pass allvarligt?

Hur många här har drabbats hårt? Hur många kan komma att drabbas hårt?

Kommer många bli hemlösa inom snar framtid?

Kan Sverige bli lik andra fattiga länder, så som Afghanistan eller liknade land som har det svårt med ekonomin? Det blir slut med bidrag, försörjningsstöd, försäkringskassan, m.m, p.g.a att det inte kommer finnas bra ekonomi i landet?

Kan kriminaliteten höjas?

Kan det hända att medborgare får mer rätt att jobba utan att betala skatt i vissa vilkor. Det kanske inte hjälper landet, men det kan kanske hjälpa individen och folk som möjligtvis anställde individen för att jobba svart?

• Svar på tråden Hur många har drabbats på grund av pris höjningarna?
  • Anonym (.)

Hur mycket katastrofalt kommer det ske i landet?

• Anonym (.)

När jag ser på Facebook på människor som är ute och har kul, festar och lyxar till med mat m.m. Så blir jag fundersam exakt hur många som egentligen drabbats av denna pris höjning. Jag själv är en av dem drabbade. Men det beror på att jag haft det svårt med jobb redan för halvår sedan + kommit in i ett arbete inom en restaurang som krånglar till det med lönen och hört rykten av kollegor att lönen brukar dem ''krångla'' med flit.

Så jag har inte haft en stabil ekonomi. Men jag tänker andra medborgare som haft ett jobb för två år sedan. Kanske inte så konstigt då att köpa sig kyckling, ost och annat som blivit tok dyrt ur mitt perspektiv.

Jag kanske är egentligen bara en av få som blivit och kommer bli drabbad egentligen? HAR man jobb och arbetsgivare som inte försöker fuska med att ge lön, så kanske allt bara känns som ''vanligt'' bara att några saker höjts, precis som det brukar göra....?

• Kockobello

Ungefär 500 000 människor kommer behöva flytta om räntan fördubblas, så många har uppenbarligen inte en buffer som räcker. Räntan skulle egentligen behöva vara högre än inflationen, det vill säga runt 10% för att häva densamma. 

Hyror kommer gå upp med ca 10%.

• Kockobello

Basindustrin kan komma att drabbas av konkurser alternativt flytta från landet. Arbetslösheten kommer att öka. Det kommer att bli oerhört tufft för många.

• Anonym (Teddy)

Nu får du nog ta det lite lugnt med katastroftankarna. Nej, vi kommer inte att bli som Afghanistan. Nej, bidragen kommer inte att "ta slut". Vi är på väg in i en tuff lågkonjunktur. Vi har haft lågkonjunkturer förr i landet, det måste du väl veta. Och vi blev inte som Afghanistan för det. Konjunkturer brukar komma och gå i åttaårs-perioder. Ungefär vart åttonde år inträffar en lågkonjunktur. Hur djup den blir varierar. En del spår att denna lågkonjunkturen kan komma att bli lika svår som den vi hade på nittiotalet. Efter dess har vi inte haft särskilt djupa konjunkturer. 
    De som drabbas hårdast är låginkomsttagare och de som är överbelånade. Hemlösheten kan komma att öka. Kriminaliteten brukar inte ha så mycket med konjunkturen att göra. Arbetslösheten kommer att öka. Och sen vänder det och blir högkonjunktur igen. 

• Anonym (Skogen)

Alla som öht köper eller äger eller hyr nåt drabbas av ökade priser. Vi också. Inte så det är nån kris och mest troligt inte kommer bli, men vi har blivit mycket mer medvetna om vad vi äter. Det är där vi kan spara just nu. Vi lever ett väldigt enkelt och lyxfritt liv så i övrigt ser jag inget vi kan spara på. 

Och håller förstås med ovan.

• Anonym (Moss)

Vi lever på en inkomst eftersom jag börjat studera. Det påverkar oss extremt mycket. Om partnern blir av med jobbet vet jag inte vad vi gör. En  mardröm. Och då är vi inga som överkonsumerar utan bara köper det nödvändiga plus lite mer. Inget överdrivet med kläder, bilar eller inredning. Snarare i underkant!

Jag tror att självmorden kommer att öka drastiskt.

• Anonym (E)

Vi har haft lågkonjuktur förr, och inte blev vi ett fattigt u-land för det. Det är tragiskt att folk är så historielösa. 

Sverige är ett rikt land. Men risken är stor att den nya regeringen kommer att ändra på det, såsom Kristersson misslyckades med Strängnäs kommun. Men vi kommer inte att bli ett u-land, så mkt skit hinner Kristersson inte med på 4 år.

• Anonym (Vänster är ett skällsord)

Alla som vant sig att leva utan ekonomisk marginal, oavsett inkomst , kommer "drabbas av " den skenande inflationen och kommande lågkonjunktur.

De som har resonerat klokt kring val av arbete och har en privatekonomi i balans kommer klara sig fint.
    Har du ett yrke som det i alla lägen kommer vara efterfrågan på, du är hårt arbetande, har lång anställningstid och har en bra dialog med din arbetsgivare så kommer livet mest rulla på som vanligt...
    När det kommer till det ekonomiska så blir det helt enkelt så att man får minska ner på sparandet och onödig lyx man unnat sig för att istället använda dessa pengar till sina levnadskostnader.

• Anonym (F)
    Kockobello skrev 2022-09-24 21:21:03 följande:

Basindustrin kan komma att drabbas av konkurser alternativt flytta från landet. Arbetslösheten kommer att öka. Det kommer att bli oerhört tufft för många.

Nää säger du det? Som om ingen visste det..
Svar på tråden Hur många har drabbats på grund av pris höjningarna?