• Myten7891

    Jag orkar inte..

    Pappa till barn med funktionsvaroationer, levt i hop i 10 år.. jag orkar inte..han/hon tar 95 % av vår tid.. inget sex. Ingen närhet För oss. Mesta dels skilda soveum.. hon sover med barnet.. ingen av oss orkar.. hon har blivit riktigt stor/kraftlg..och attraherar inte det minsta..jag vill egentligen bara stänga, lämna.. börja om.. känns som livet rinner iväg..är nu i 34 årsåldern.. men jag har sådana  fruktansvärda skuldkänslor som ens tänker så här.. inget blev som det skulle.. men jag vill inte mer.. normala mansgrisar hade dragit för 8 år sedan.. men nu börjar även jag få nog.. hur gör ja.. denna vintern är inget jag ser fram emot.. prata med mej..?


    Han
  • Svar på tråden Jag orkar inte..
  • Anonya

    Tufft. Här är lite saker, hoppas ni hittar något som kunde passar er. Tipsen handlar om att få avlastning, för kan ni få mer avlastning, mer ork och tid för er själva, då har ni möjlighet att kunna ta hand om er själva, varandra och er relation.


    Samhället: Får ni hjälp?
    - Beroende på funktionsvariationen: assistans, korttidsboende, kontaktfamilj, kontaktperson, hemhjälp
    - Rådgivning
    - Kurser
    - Träffa andra i samma situation

    Hemma:
    - Kunna fördela jobbet bättre? Ändra några rutiner?
    - Förenkla saker? 
    Matlagning: storkok så ofta inte behöva laga något alls, enklare mat och färdigt eller halvfabrikat, enkla tillbehör som couscous och frysta grönsaker, bestämma att hämtmat en gång i veckan (om ekonomin tillåter)
    Städning: Möjligt dra ner på något? Köpa tjänster?
    - Möjligt att ena i taget kan komma bort på fritidsintresse, promenad eller träffa någon kompis? Komma bort en natt eller två? Lite egentid kan göra under och förhoppningsvis ge mycket mer än det tar energi av att klara sig ensam emellanåt. 
    - Möjlighet att gå ner i tid eller ta ut mer föräldradagar?

    Familj och vänner:
    Vet de hur tufft ni har det? Många vill hjälpa då. 
    - Kan någon vara barnvakt? Om inte, kan någon vara hos er då en av er är hemma och uttalat vara det som hjälp, dvs ta hand om barnet och/eller praktiska saker som tvätt, disk och matlagning?
    - Om ni har flera barn, göra något med det barnet?
    - Laga mat en gång per vecka eller månad men regelbundet, antingen hos er, så ni blir bjudna om det inte är svårt för er ta er dit eller så att personen lämnar den lagade maten hos er.
    - Ta ett tvättberg med sig hem och leverera det tvättat och vikt. Eller hjälpa till hos er. 

    Viktigt också att försöka hitta och lägga märke till de bra saker som finns, även om de är små. Kanske tom skriva ner tre bra saker per dag. Ska vara i positiv bemärkelse dvs Vi har funkat bra ihop idag istf Vi har inte grälat. Ger mycket mer positiv tanke. 

    Lycka till!

  • Guldnovan

    Det låter som en svår situation för er båda. Jag har inga andra råd än att ni nog båda behöver prata om hur allt känns. Hoppas ni orkar för det behövs både för er och barnets skull. {#emotions_dlg.flower}

  • Myten7891
    Mannagrynet1 skrev 2022-09-25 09:01:55 följande:

    Jag tycker du känns riktigt egoistisk. varför skaffade ni barn och då? Och Spec behöll ett barn med CP! Tycker ni får skylla er själv eftersom ni gjorde valet att behålla detta barn. 


    Du har nog ingen större koll!! Det inte alla diagnoser, funktionsvariationer syns innan födsel!!! 
    Han
  • Billie38

    Fokusera på att få avlastning, det är inget att skämmas över att behöva om barnet är krävande.


    Det är även positivt för barnet i längden att ha andra vuxna att lära sig från och få pauser från er.


    Ni behöver ju pauser för att orka och vårda er själva, var och en för sig men även tillsammans och för
    att ha orken att vara bra föräldrar. Detta gäller ju alla föräldrar, men extra mycket om ni har barn med funktionshinder.
    Hjärta

Svar på tråden Jag orkar inte..