• Spucks

Deltidsjobb i Sverige

Jag har nu i flera veckor letat efter deltidsjobb och jag hittar nästan ingenting. Är det så ovanlig att jobba deltid i Sverige? Det jag hittar är mest studentjobb (där det är krav att man antingen är student eller ha ett annat jobb), försäljning och timsanställningar.
    Finns det inga "riktiga" jobb, dvs. med fast antal timmar och fast m
    ånadslön, inom administration och liknande? Eller tittar jag på fel ställe? Jag har mest sökt via arbetsförmedlingens hemsida, för de andra jobbsidorna jag hittade listar samma jobb.

• Svar på tråden Deltidsjobb i Sverige
  • Anonym (Dyrt)

För oss som är ett litet bolag är det dyrt med deltidsanställda. En deltidsanställd tar lika mycket resurser av bolaget som en heltid, det ska finnas en arbetsplats, dator, licenser till våra system, lönen ska administreras varje månad, personen ska ha en chef, löne- och utvecklingssamtal mm mm. Men drar bara in hälften så mycket pengar, eller 70% eller vad nu personen jobbar. Så vi har inte deltidstjänster.

Kanske är det lättare på stora bolag? 

• Anonym (Leta)

Finns massor inom vård, service, städ, väktare mm

• Fjäril kär

Jag jobbar deltid men det var från början en heltidstjänst som min chef gjorde om. 

Mitt tips är att du söker heltidsjobb och vid en intervju så får du helt enkelt tala om att du helst vill ha deltid och anledningen till det och sen se vad som går att göra. 

Under alla mina år i yrkeslivet så har jag lärt mig att vissa deltidsjobb ibland i praktiken är heltid och att gränsen mellan deltid och heltid är flytande beroende på typ av yrke. I mitt jobb är deltid 36 timmar i veckan och heltiden 40 timmar.. 

• Citronella

Facket gillar att förstöra för de som vill jobba deltid. Arbetsgivaren har ett rehabansvar om man inte har annan huvudsakliga sysselsättning det är därför bara studenter och de med annat jobb får ta de jobben. 

• Spucks
    Anonym (Dyrt) skrev 2022-09-25 07:43:23 följande:

För oss som är ett litet bolag är det dyrt med deltidsanställda. En deltidsanställd tar lika mycket resurser av bolaget som en heltid, det ska finnas en arbetsplats, dator, licenser till våra system, lönen ska administreras varje månad, personen ska ha en chef, löne- och utvecklingssamtal mm mm. Men drar bara in hälften så mycket pengar, eller 70% eller vad nu personen jobbar. Så vi har inte deltidstjänster.

Kanske är det lättare på stora bolag? 

Tack för förklaringen, detta har jag inte tänkt på, att det kanske kostar arbetsgivaren mer.
    Anonym (Leta) skrev 2022-09-25 08:28:07 följande:

Finns massor inom vård, service, städ, väktare mm

Tyvärr kan jag inte jobba ob tider, förutom ibland. Annars hade jag även kunnat tänka mig jobba inom handel. Jag har inte heller utbildning eller erfarenhet av någon av de områden ... och för att vara ärlig, till sociala jobb inom vården eller även som tex. elevassistent är jag helt olämlig (förskolebarn går bra).
    Fjäril kär skrev 2022-09-25 08:33:20 följande:

Jag jobbar deltid men det var från början en heltidstjänst som min chef gjorde om. 

Mitt tips är att du söker heltidsjobb och vid en intervju så får du helt enkelt tala om att du helst vill ha deltid och anledningen till det och sen se vad som går att göra. 

Under alla mina år i yrkeslivet så har jag lärt mig att vissa deltidsjobb ibland i praktiken är heltid och att gränsen mellan deltid och heltid är flytande beroende på typ av yrke. I mitt jobb är deltid 36 timmar i veckan och heltiden 40 timmar.. 

Är det vanlig? Att de annonserar en heltidstjänst men går med på att anställa någon på deltid?
    Citronella skrev 2022-09-25 17:12:29 följande:

Facket gillar att förstöra för de som vill jobba deltid. Arbetsgivaren har ett rehabansvar om man inte har annan huvudsakliga sysselsättning det är därför bara studenter och de med annat jobb får ta de jobben. 

Vad är rehabansvar?
  • Citronella
    Spucks skrev 2022-09-25 19:28:41 följande:
    Vad är rehabansvar?
    Arbetsgivaren måste erbjuda rehabilitering om du blir sjuk eller skadar dig, något som är väldigt dyrt. 
  • Spucks
    Citronella skrev 2022-09-25 19:33:58 följande:
    Arbetsgivaren måste erbjuda rehabilitering om du blir sjuk eller skadar dig, något som är väldigt dyrt. 
    Oi, vad märklig. Jag antog att det är försäkringskassan som står för sånt.
Svar på tråden Deltidsjobb i Sverige