• Anonym (hjälp)

Vad kan man göra?? Ung person med flera självmordsförsök i bagaget.

Hej

Jag har en vän vars barn försökt ta livet av sig ett antal ggr. Nu senast fyra ggr på tre v varav ena gången när hen var inlagd på sjukhuset! Men ÄNDÅ skrivs personen ut dagen efter! 

För personen själv säger att hen är frisk. Personen är nyligen myndig så föräldrarna får ju inget veta heller. 

Vid något tillfälle (av de senaste, detta har pågått i ett par år) så försökte personen själv kräkas upp tabletterna så vi uppfattar det som ett desperat rop på hjälp, men det finns ingen hjälp att få tydligen. 

Personen är transexuell och bara det är ju oerhört påfrestande kan jag tänka mig, och de misstänker ev bipolaritet också, ev något mer. 

Men vad kan man göra? Kan personen tvångsomhändertas? Eller vad kan föräldrarna göra? Jag stöttar med det jag kan, men jag kan inte mycket om psykisk ohälsa.. 

• Svar på tråden Vad kan man göra?? Ung person med flera självmordsförsök i bagaget.
  • Citronella

Vilken jobbig situation, fint att du bryr dig. Psykiatrin har inte resurser därför skrivs svårt sjuka ut snabbt säger man att man är frisk krävs protesterar inte vårdpersonalen pga platsbrist. Det ska krävas väldigt mycket för tvångsvård och den upphör så fort personen inte är en direkt fara för sig själv eller andra så även om ni får till en tvångsinläggning är det inte säkert att det vara mer än ett par dagar. 

Det bästa ni kan göra är att få personen att själv söka hjälp, följa med till möten om det behövs och att se till att han/hon har boende och andra stödinsatser som kan behövas det betyder kriga med myndigheter. 

Det du kan göra som vän är att lyssna och finnas där. Erbjuda dig att ringa samtal om det behövs och ta reda på telefonnummer mm sådant tar oftast en enorm tid och man blir runtslussad hela tiden. 

• Anonym (hjälp)
    Citronella skrev 2022-10-15 21:02:26 följande:

Vilken jobbig situation, fint att du bryr dig. Psykiatrin har inte resurser därför skrivs svårt sjuka ut snabbt säger man att man är frisk krävs protesterar inte vårdpersonalen pga platsbrist. Det ska krävas väldigt mycket för tvångsvård och den upphör så fort personen inte är en direkt fara för sig själv eller andra så även om ni får till en tvångsinläggning är det inte säkert att det vara mer än ett par dagar. 

Det bästa ni kan göra är att få personen att själv söka hjälp, följa med till möten om det behövs och att se till att han/hon har boende och andra stödinsatser som kan behövas det betyder kriga med myndigheter. 

Det du kan göra som vän är att lyssna och finnas där. Erbjuda dig att ringa samtal om det behövs och ta reda på telefonnummer mm sådant tar oftast en enorm tid och man blir runtslussad hela tiden. 

Tack. Det är helt galet som det har blivit! 
Svar på tråden Vad kan man göra?? Ung person med flera självmordsförsök i bagaget.