• acarlsson

    Dricker alltid för mycket

    Som rubriken säger så dricker jag nästan alltid för mycket de gånger jag dricker. Exempel igår, jag och hustrun skulle äta lite gott och ta några glas vin och/eller öl, men det slutade med hela min söndag har varit förstörd för att jag är så sjukt bakfull? 


    Detta eftersom jag inte kunde sluta dricka i vettig tid. 


    Vissa människor har ju den genen, min fru till exempel, som indikerar att man inte ska dricka mer. Men jag dricker antingen till någon säger till mig att sluta, eller tills jag däckar, vilket naturligtvis inte bra.
    Det finns lösningar på detta problem som fungerar för mig, till exempel med hjälp av en app. Problemet är att jag aldrig kommer ihåg att använda appen. 
    Så min fråga här i gruppen är egentligen: har ni några tips på hur jag ska göra för att komma ihåg att använda appen?
    Jag vill inte sluta dricka, då jag verkligen uppskattat ett gott vin, men jag vill inte dricka så okontrollerat som jag gör. 😝
    Tacksam för input! 
  • Svar på tråden Dricker alltid för mycket
  • Sythir

    Be personerna i ditt sällskap att påminna dig om att använda appen med jämna mellanrum. Alternativt ställa larm på mobilen som ringer, låt säga, en gång i timmen de dagarna du ska dricka med en påminnelse att inte glömma. 

    Du kan också testa att dricka varannan vatten. Efter en öl eller ett glas vin dricker du ett stort glas vatten innan du börjar inta nästa alkoholhaltiga dryck. 
     Om du dricker hemma kan du ju köpa hem ett begränsat antal drycker. På så sätt kan du inte dricka för mycket såvida du inte springer ut på krogen efteråt. 
     Är du ute på restaurang och dricker kan du i förväg bestämma dig för att efter ett visst antal öl eller glas vin ska du avsluta kvällen och gå hem.

  • Anonym (Frågan)

    Kan du inte bara sätta en gräns på hur många glas du får dricka på en kväll och hålla dig till det, eller bryter du det om du uppnår de glasen förtidigt? Isåfall behöver du nog sluta dricka helt.

  • tompatiger

    kör en vit månad om du klarar det!
    Under tiden kan du nyktert fundera på vad som gör att du alltid blir karatefull!

  • Dexter dot com

    Fråga din fru och dina närmaste vänner om hur många glas vin du kan dricka och fortfarande vara trevlig och inte jätteberusad. Säger dom 5 glas så sätt gränsen vid 4 glas och gå över på alkoholfritt efter det. Klarar du inte av att begränsa dig behöver du söka hjälp och reda ut varför du ha ett behov av att tappa kontrollen.

  • acarlsson

    Tack för input.
    Precis de saker som ni nämner hjälper, problemet är alltså att komma ihåg att öht be människor om hjälp/sätta igång app/dricka varannan vatten/sätta en gräns. Min fru kommer ihåg ibland, men hon ska inte behöva agera mamma.

    Nu dricker jag de här mängderna väldigt sällan, och det är väl därför jag inte har fått  rutin på det. Men de gånger det blir så är det jäkligt jobbigt. Hade velat ha en alkomätare inbyggd i Apple Watch:en eller nåt sånt. 😄

    Men bara genom att prata om det här gör förhoppningsvis att jag kommer ihåg det lättare nästa gång. 👍

  • Friger

    Nu har jag visserligen inte det problemet. Men när jag är ute med jobbet så brukar jag smyga in lite lättöl när jag dricker. I glas så syns det ju inte.

    Är chef och vill ha huvudet klart om något skulle hända.

  • Anonym (Z)

    Men glömmer du för att du är tankspridd eller för att alkoholen dunklar till minnet? 


    Eller tänker du att du ska sluta vid 3 glas och när du är på 3 känns löftet tråkigt och dumt och du tar 7 glas?

  • SaraL77

    Du har alkoholproblem och bör rimtligtvis inte dricka överhuvudtaget. Förstår att det inte är det du vill höra men det är sanningen.

  • acarlsson
    SaraL77 skrev 2022-09-28 08:13:05 följande:

    Du har alkoholproblem och bör rimtligtvis inte dricka överhuvudtaget. Förstår att det inte är det du vill höra men det är sanningen.


    Det kan vara så. Men jag har inga problem att ha vita månader och så vidare, så jag är inte så säker. Men absolut, tanken har slagit mig. 

    Z: De gånger jag kommer ihåg från start så är det inga problem att hålla sig på mattan. Att komma ihåg mitt i drickandet har nog aldrig hänt, och det är heller aldrig någon som har påoekat något. Huvudet får betala dagen efter istället...

    Nåväl, nästa gång blir det varannan vatten så ser vi vad som händer!
  • Anonym (Motsatt)

    Nu har vi helt motsatt problem, att det mesta vinet förfars om vi köper en vanlig flaska vin, men mitt tips är att bara köpa hem den mängd du vill dricka och små flaskor om du tex vill dricka ett glas vin.

  • Anonym (glupsk)

    Köp bara vin på halvflaska, problemet löst.

    Jag kan inte sluta äta choklad, jag äter till den tar slut.

    Då köper man bara så mycket som man får äta i veckan.

Svar på tråden Dricker alltid för mycket