Ersättning från brott
Om man blivit utsatt för misshandel och förövaren blir dömd så man blir tilldelad ersättning från brottsofferfonden. Går det då direkt till krono om man har skulder? Måste man ha hemförsäkring vid tidpunkten för brottet?
Om man blivit utsatt för misshandel och förövaren blir dömd så man blir tilldelad ersättning från brottsofferfonden. Går det då direkt till krono om man har skulder? Måste man ha hemförsäkring vid tidpunkten för brottet?
Ditt biträde måste kräva skadestånd om du ska få pengar. Beloppet bestäms av domstolen
Ditt biträde måste kräva skadestånd om du ska få pengar. Beloppet bestäms av domstolen
Jag är ett brotts offer själv. Personen fick 5 års fängelse samt skulle betala 400 000 kr till mig. Men.. Problem, denna personen har inte den summan så jag fick aldrig hela summan (domen kom 2017). Jag skulle få resten via kronofogden, men personen äger inget och har ingen lön heller... så ha det i baktanken
Ja jag fick en del av staten, men det var "bara" ca 100 000 kr. Så dumt system. När han inte kan betala de tycker jag han ska jobba åt staten eller sitta inne längre, men men..
Varför skulle man inte kunna det? De två är överhuvudtaget inte relaterade, hemförsäkring ersätter inte misshandel.
Du har rätt till det, du kommer få pengar kronofogden stjäl dem inte, din skuld kommer minska och därmed räntorna. Du ska såklart betala av din skuld så snart du kan det inkluderar skadestånd. Företag ligger ute med pengar och det förstör för dem, det är din uppgift att göra rätt för dig.
Det är svårt för kronofogden att utmäta skadestånd.
Du bör skydda beloppet du får genom att sätta pengarna på ett eget bankkonto
helst i annan bank än du normalt har för din ekonomi.
Om du får in pengarna på ditt vanliga lönekonto så "blandas" skadeståndet och
dina vanliga pengar och då blir dom utmätningsbara.
Hoppas du förstår vad jag menar.
Det är svårt för kronofogden att utmäta skadestånd.
Du bör skydda beloppet du får genom att sätta pengarna på ett eget bankkonto
helst i annan bank än du normalt har för din ekonomi.
Om du får in pengarna på ditt vanliga lönekonto så "blandas" skadeståndet och
dina vanliga pengar och då blir dom utmätningsbara.
Hoppas du förstår vad jag menar.