• Anonym (Ts)

Ersättning från brott

Om man blivit utsatt för misshandel och förövaren blir dömd så man blir tilldelad ersättning från brottsofferfonden. Går det då direkt till krono om man har skulder? Måste man ha hemförsäkring vid tidpunkten för brottet?

• Svar på tråden Ersättning från brott
  • Anonym

Ditt biträde måste kräva skadestånd om du ska få pengar. Beloppet bestäms av domstolen

• Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2022-09-26 19:28:18 följande:

Ditt biträde måste kräva skadestånd om du ska få pengar. Beloppet bestäms av domstolen

Okej tack, det kommer jag få hjälp med. Jag har ett väldigt bra ombud. Men det var inte svar på mina frågor?
  • Anonym (?)
    Anonym (Ts) skrev 2022-09-26 19:53:49 följande:
    Okej tack, det kommer jag få hjälp med. Jag har ett väldigt bra ombud. Men det var inte svar på mina frågor?
    Går det inte till kronofogden så ska du såklart göra rätt för dig och föra över pengarna till Kronofogden själv. Jag förstår inte vad hemförsäkring har med det här att göra. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (?) skrev 2022-09-27 09:34:46 följande:
    Går det inte till kronofogden så ska du såklart göra rätt för dig och föra över pengarna till Kronofogden själv. Jag förstår inte vad hemförsäkring har med det här att göra. 
    Har hört nånstans att man inte kan få ersättning från brottsofferfonden utan hemförsäkring?

Kronofogden får pengar av mig iaf, men då jag är totalt sönderslagen och kommer få bestående men för livet tycker jag att jag bör ha rätt till detta?
  • Anonym (Kvinna)

Jag är ett brotts offer själv. Personen fick 5 års fängelse samt skulle betala 400 000 kr till mig. Men.. Problem, denna personen har inte den summan så jag fick aldrig hela summan (domen kom 2017). Jag skulle få resten via kronofogden, men personen äger inget och har ingen lön heller... så ha det i baktanken

Ja jag fick en del av staten, men det var "bara" ca 100 000 kr. Så dumt system. När han inte kan betala de tycker jag han ska jobba åt staten eller sitta inne längre, men men..

• Anonym (?)
    Anonym (Ts) skrev 2022-09-27 11:27:54 följande:
    Har hört nånstans att man inte kan få ersättning från brottsofferfonden utan hemförsäkring?

Kronofogden får pengar av mig iaf, men då jag är totalt sönderslagen och kommer få bestående men för livet tycker jag att jag bör ha rätt till detta?

Varför skulle man inte kunna det? De två är överhuvudtaget inte relaterade, hemförsäkring ersätter inte misshandel. 

Du har rätt till det, du kommer få pengar kronofogden stjäl dem inte, din skuld kommer minska och därmed räntorna. Du ska såklart betala av din skuld så snart du kan det inkluderar skadestånd. Företag ligger ute med pengar och det förstör för dem, det är din uppgift att göra rätt för dig. 

• felix le chat

Det är svårt för kronofogden att utmäta skadestånd.

Du bör skydda beloppet du får genom att sätta pengarna på ett eget bankkonto
    helst i annan bank än du normalt har för din ekonomi.

Om du får in pengarna på ditt vanliga lönekonto så "blandas" skadeståndet och
    dina vanliga pengar och då blir dom utmätningsbara.

Hoppas du förstår vad jag menar.

• Anonym (Ts)
    felix le chat skrev 2022-09-27 13:14:10 följande:

Det är svårt för kronofogden att utmäta skadestånd.

Du bör skydda beloppet du får genom att sätta pengarna på ett eget bankkonto
    helst i annan bank än du normalt har för din ekonomi.

Om du får in pengarna på ditt vanliga lönekonto så "blandas" skadeståndet och
    dina vanliga pengar och då blir dom utmätningsbara.

Hoppas du förstår vad jag menar.

Kan jag få det utbetalt till ett syskon?

Detta är en hypotetisk fråga i nuläget då mannen inte ens är dömd.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ts) skrev 2022-09-27 13:25:05 följande:
    Kan jag få det utbetalt till ett syskon?

Detta är en hypotetisk fråga i nuläget då mannen inte ens är dömd.
    Varför vill du inte betala dina skulder?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (?) skrev 2022-09-27 14:18:33 följande:
    Varför vill du inte betala dina skulder?
    Det har jag aldrig sagt!!
  • Anonym (?)
    Anonym (Ts) skrev 2022-09-27 14:23:37 följande:
    Det har jag aldrig sagt!!
    Du säger det i trådstarten. Istället för att betala skulderna vill du behålla pengarna själv.
Svar på tråden Ersättning från brott