• Zerre

Försäkringskassan vab

Hej. 
    Kan börja med att säga att jag ringt försäkringskassan flera gånger, senast idag 3 gånger.

Jag undrar helt enkelt vad ni får ut BRUTTO för en dag VAB, samt er årslön & arbetstid.

Jag tjänar 430000kr och får ut 770kr brutto per dag för VAB. 524kr netto.
    Kan detta verkligen stämma?
    Jobbar 8 timmar per dag, 2080 timmar per år, dock ännu mer då jag har övertid och beredskap ej inräknat.

Försäkringskassan säger att de har ett system som räknar åt dom, och att de inte vet hur det fungerar. De säger också att min skattetabell gör så att jag skattar högt,  men det har väl ingen påverkan på min BRUTTO ersättning? 

Övriga bekanta har inte så lågt som mig men tjänar mindre än mig.
  • Svar på tråden Försäkringskassan vab
  • Anonym (Kan stämma)

Min årsinkomst ligger på 413000, arbetar heltid och ligger då på maxersättningen för vab vilket är 1081 kr per dag.
    Gränsen är 30188 och det står klart och tydligt på deras egna hemsida, exempelvis kassakollen.
    Däremot medan jag var föräldraledig så beräknades den ersättningen per kalenderdag, och då låg den på 754 (detta var 2020 och då hade jag lägre lön).
    Så är vabben i anslutning till föräldraledighet så stämmer det nog faktiskt. 
    Jag hade själv tänkt fråga men gjorde det aldrig, men eftersom ersättningen beräknas på kalenderdagar så borde man väl ändå kunna vabba en helg kan man tycka då? men bara spånar, har ingen aning.

Svar på tråden Försäkringskassan vab