• Osynlige jag

    Tips på vad man kan göra efter studenten?

    Var lite svårt att lägga in rätt kategori på denna fråga. Ska själv ta studenten i sommar så är ett frågetecken på vad jag vill göra näst här i livet :). 

    Vad kan man göra efter studenten( förutom att plugga på universitet)? 


    Vad gjorde ni som redan har tagit studen? 
    Berätta gärna om eran erfarenhet eller idéer:). 

  • Svar på tråden Tips på vad man kan göra efter studenten?
  • Anonym (?)

    Värnplikt
    Jorden runtresa
    Jobba
    Resa och jobba utomlands
    Au pair
    Sitta hemma på rummet, spela datorspel och bli försörjd av förädrarna

  • Anonym (Anonym1)

    Ja, själv hoppade jag på en 30-poängs universitetskurs efter min gymnasieutbildning.

    Nu i efterhand hade jag hellre valt något av detta:


    Söka till ett universitetsprogram
    Söka till en yrkesutbildning
    Backpacka i Australien :)
    Dra till ett land i EU och studera en språkkurs och/eller jobba. 
    Jobba på första bästa arbetsplats som butik eller industri 
  • Melonklyftan

    Med ditt universitetsbetackande i åtanke, så är jag fruktansvärt tacksam över att jag valde att fortsätta studera på universitet. Utvecklades enormt som person. Från osäker och blyg till att våga ta mer plats. Ska också sägas att jag avskydde gymnasiet och skolkade större delen av tiden, så är absolut ingen pluggis egentligen. Men universitetet öppnar upp för att helt snöa in på ett specifikt ämne och möta andra likasinnade. Stort plus också att det lett till ett jobb som jag bara kunde drömma om innan, som producent. Så avfärda inte helt chansen att studera vidare, kolla lite om det finns något som kan intressera.

  • Anonym (Elin79)

    Jag började på en YH utbildning som jag tyckte lät kul, men hoppade av efter ett halvår. Det var väldigt likt gymnasiet så ... tråkigt helt enkelt. 
    Istället jobbade jag så mycket jag kunde på det extrajobb jag haft (Pressbyrån) i drygt ett halvår, sen började jag en annan kortare yrkesutbildning nästkommande höst. 

    Jag hade nog gjort samma idag, jag visste inte då exakt vad jag ville göra utan testade mig fram. Även om jag nu som 40+ vet mer om saken så spelar det ingen roll för var jag då valde liksom. 

    Idag har jag man, jobb, boende och universitetsstudier i ryggen så allt har liksom fallit på plats. Det jag dock kan haka upp mig på är att en del uttrycker att det skulle ta sån tid att läsa på högskola och att man "blir gammal". Somliga vill ha barn tidigt men då är liksom högskola uteslutet för då blir man en "gammal mamma". Det håller jag inte med om, läser du efter gymnasiet så kan du vara klar när du är 22-23 och har alla möjligheter att både bilda familj tidigt och vara ung på arbetsmarknaden med en bra utbildning i ryggen. 

  • Anonym (Stenåldern)
    Anonym skrev 2022-09-27 12:14:54 följande:

    Ingen har tagit studenten sedan 60-talet. 


    Precis. Det är ett relativt nytt påfund att kalla det för att "ta studenten". På min tid gick man ut gymnasiet. Hörde aldrig nån säga då att de tagit studenten.

    Hur eller hur ts: Man gör vad man vill bara man gör rätt för sig. Jag pluggade privat ett år och arbetade lite under tiden. Flyttade hemifrån förstås. 
  • Jårdi

    Jag visste inte vad jag ville efter gymnasiet så testade mig fram.
    aupair 
    jobbade i Norge 
    folkhögskola som innebar en längre utlandsresa
    Arbetade inom restaurang/café/butik 

    började universitetet efter fem år. Det var skönt att göra lite annat emellan då jag var väldigt skoltrött. 

  • Anonym (Ulrika)

    Några saker som personer i min närhet gjort:
    Göra värnplikten
    Vikariera i barnomsorg/skola och sedan resa
    Plugga upp betyg/läsa in ämnen samtidigt som man jobbar
    Jobba "på riktigt" (heltid, tills vidare)

  • Anonym (Precis!)
    Melonklyftan skrev 2022-09-27 12:54:42 följande:

    Med ditt universitetsbetackande i åtanke, så är jag fruktansvärt tacksam över att jag valde att fortsätta studera på universitet. Utvecklades enormt som person. Från osäker och blyg till att våga ta mer plats. Ska också sägas att jag avskydde gymnasiet och skolkade större delen av tiden, så är absolut ingen pluggis egentligen. Men universitetet öppnar upp för att helt snöa in på ett specifikt ämne och möta andra likasinnade. Stort plus också att det lett till ett jobb som jag bara kunde drömma om innan, som producent. Så avfärda inte helt chansen att studera vidare, kolla lite om det finns något som kan intressera.


    Håller verkligen med, fast från andra sidan. Jag tänkte studera vidare men göra något annat ett år först. Fast precis som för många andra, så blev det inte så att jag började studera sedan. Så jag hankade mig fram på lågbetalda skitjobb i nästan 20 år tills jag äntligen fattade att jag måste studera. Så jag tycker i alla fall att du bör fundera på att plugga. Man kommer inte långt på gymnasieutbildning i dagens samhälle. Faktum är att man i princip inte kommer någonstans.
  • Osynlige jag

    Tackar för alla bra svar och idéer! Är ny här så har ingen aning om hur man citerar folk, någon får lära mig:). 
    Ni får gärna fortsätta skriva och så, alltid bra att få lite info om hur livet funkar efter gymnasiet liksom. 

  • Anonym (Nn)

    Nu har du verkligen chansen att göra något som du drömmer om att göra!! Ta chansen när den finns :) 


    Många jobbar och sparar pengar efter studenten och sen väljer de ut nått äventyr de är sugna på innan de börjar plugga på universitet eller dylikt. 


    Ex: 


    Resa några veckor/månader i asien 
    Resa till Australien på ?Working holiday? 
    Köpa en segelbåt och segla en längre sträcka nästa sommar. 
    Starta nått företag inom nått 
    Åka till något land som Au Pair, ett bra sätt att få bo utomlands under ett år. 
    Läsa nån kurs eller gå nån kurs i något kreativt ämne ex målning/ drejning osv. 
    Sök säsongsjobb i svenska fjällen eller Alperna.
    Andra typer av säsongsjobb kan vara kul också  

    Hör med andra vad de ska hitta på och låt dig inspireras. Folk brukar ha massvis med planer och idéer. 

  • Anonym (Nn)

    Vill bara lägga till att du absolut borde studera också men att ta 1-2 år och göra något annat kan vara mycket kul och självförverkligande. Bra att sätta upp ett syfte och mål med att ta ett år och faktiskt göra nått med det också. 

  • Anonym (rävhatt)

    Jag ville inte släppa min naturvetarmatte 1-2 år för då hade jag troligen glömt för mycket och inte klarat mina mattekurser på uni. Så jag läste 3 terminer och sen tog jag paus och drog till Frankrike en termin med min kille och två av hans kompisar.

    Han ville åka skidor, jag ville lära mig franska. Vi fick båda som vi ville och det var väldigt nyttigt för mig att bo utomlands och att vi fixade våra egna liv den tiden. Det var då jag blev vuxen.

Svar på tråden Tips på vad man kan göra efter studenten?