Är det asperger eller social fobi? Kvinna 30
Hej! Jag undrar om ni kan hjälpa mig klura ut vad jag lider utav då jag tycker att symtomen delvis stämmer överens med aspergers men även social fobi.
Jag är utbildad inom vården men jobbar just nu i en matbutik (blev utbränd pga en destruktiv relation men planerar börja inom vården igen)
Under mitt arbetspass kommer många kunder fram frågar om matvaror, jag har inga problem hjälpa till. Har alltid förstått de sociala samspelet bra, ingen har sagt något annat, haft två längre förhållanden men inga barn.
Hursomhelst så har jag inga problem prata med främlingar eller frivilligt gå fram och hjälpa kunder, men mina problem har alltid varit fikarummen med kollegorna. Jag blev mobbad som barn över mitt utseende, har alltid haft dåligt självförtroende, har bara hört positivt om mitt utseende i vuxen ålder, men blir lätt nervös av andra tjejer i min ålder, just dessa typer som mobbade mig högstadiet. Män gör mig sällan nervös på det sättet. Märker hur jag tänker på sättet jag pratar, hur min kroppsställning är, var mina armar tar vägen osv, när jag har lunch med kvinnliga kollegor i min ålder. Dock är det främst kvinnor som se bra ut, som jag blir nervösa över, vet inte om det är omedvetet för jag vet att de var ofta dessa tjejer som gjorde narr av mig i högstadiet. Jag får alltså lättare va mig själv, skämta och prata fritt med kvinnor jag känner ser lika bra/ mindre bra än mig själv, de låter elakt sammanfatta det så, jag värderar inte andras utseende men den här sociala ångesten släpper ändå då. Hoppas ni förstår mig rätt.
Vissa dagar på jobbet jobbar jag med yngre kollegor som är väldigt busiga och flummiga och jag känner inte att vi är på samma nivå av humor och ytligt prat. Så jag blir rätt trött i huvudet väldigt fort, känner att jag inte alltid deltar så mycket socialt, dock drar jag mig inte undan men känner väl inget särskilt engagemang att prata massa med dom.