Är det asperger eller social fobi? Kvinna 30
Hej! Jag undrar om ni kan hjälpa mig klura ut vad jag lider utav då jag tycker att symtomen delvis stämmer överens med aspergers men även social fobi.
Jag är utbildad inom vården men jobbar just nu i en matbutik (blev utbränd pga en destruktiv relation men planerar börja inom vården igen)
Under mitt arbetspass kommer många kunder fram frågar om matvaror, jag har inga problem hjälpa till. Har alltid förstått de sociala samspelet bra, ingen har sagt något annat, haft två längre förhållanden men inga barn.
Hursomhelst så har jag inga problem prata med främlingar eller frivilligt gå fram och hjälpa kunder, men mina problem har alltid varit fikarummen med kollegorna. Jag blev mobbad som barn över mitt utseende, har alltid haft dåligt självförtroende, har bara hört positivt om mitt utseende i vuxen ålder, men blir lätt nervös av andra tjejer i min ålder, just dessa typer som mobbade mig högstadiet. Män gör mig sällan nervös på det sättet. Märker hur jag tänker på sättet jag pratar, hur min kroppsställning är, var mina armar tar vägen osv, när jag har lunch med kvinnliga kollegor i min ålder. Dock är det främst kvinnor som se bra ut, som jag blir nervösa över, vet inte om det är omedvetet för jag vet att de var ofta dessa tjejer som gjorde narr av mig i högstadiet. Jag får alltså lättare va mig själv, skämta och prata fritt med kvinnor jag känner ser lika bra/ mindre bra än mig själv, de låter elakt sammanfatta det så, jag värderar inte andras utseende men den här sociala ångesten släpper ändå då. Hoppas ni förstår mig rätt.
Vissa dagar på jobbet jobbar jag med yngre kollegor som är väldigt busiga och flummiga och jag känner inte att vi är på samma nivå av humor och ytligt prat. Så jag blir rätt trött i huvudet väldigt fort, känner att jag inte alltid deltar så mycket socialt, dock drar jag mig inte undan men känner väl inget särskilt engagemang att prata massa med dom.
I vuxen ålder har de alltid gått bäst prata med folk om vi är 1-1 eller 3 totalt, är det större grupper blir jag mer tyst, dock har jag ögonkontakt, nickar och stämmer in stämningen, säger någon kommentar eller så, men är lite i bakgrunden men ändå delaktig.
Kan ha många bra längre dialoger i allt från en timme eller längre med andra när det bara är vi två, menar då en ge - och ta dialog där båda pratar.
Min rädsla är just att jag i framtiden gärna vill vidareutbilda mig inom något som ex psykolog, behandlingspedagog eller liknande, ett väldigt socialt yrke. Dock märker jag skillnader. Skulle jag visualisera mig att jag jobbar ex som psykolog, sjukgymnast eller liknande där man har ett eget kontor och man träffar en kund i taget, så känns detta jättebra. Precis lagom, man är social en timma i taget och sen knaprar man på sin dator en liten stund innan en ny kund kommer.
Men om jag tänker att jag ex jobbar på ett behandlingshem, så blir jag mer stressad socialt. Inte att jag INTE skulle förstå de sociala samspelet, men just att de känns som jag aldrig får va själv ens en liten stund, menar alltså ha eget kontor, datorarbete. De känns väldigt överväldigad att vara social en heeel arbetsdag, förstår ni hur jag menar?
De finns dagar på jobbet jag har idag, i matbutiken där jag knappt hinner prata med kollegor för vi har jättemånga leveranser som kommer och då tvärtom känner jag mig snabbt väldigt ensam. Så jag skulle aldrig vilja ha ett jobb där jag är helt ensam heller, utan lagom..
Så min fråga är, vad är socialfobi, gamla sår från tidigare mobbning? och vad är tecken på asperger? Kan ni som inte har socialfobi eller Aspergers ÄNDÅ känna er trötta efter en social arbetsdag?
På tester så är jag ambivalent, alltså varken introvert eller extrovert.
Tacksam för svar!