• Anonym (Bob.)

Fler som jobbar svart?

Blev arbetslös som ung, byggde mitt egna hus under tiden, grannar fråga om hjälp, detta växte till heltid o blev uppbokad mer än ett halvår i förväg.

Starta sedan företag, arbetsförmedlingen tvinga ut mig. Lovat för många kunder, fick starta egetbidrag 6 månader o kunde avsluta alla svart jobb o räkna vitt på resterande.

Nu är jag där igen, 20 år senare, företaget vilande, bytte boende, renovera medans jag stämpla, börja hjälpa en kund svart. Det tar samma fart igen, begär 400 kr timme svart, med företag 680 minus rot, folk väljer att köpa material själv o väljer 400 kr timme.

Finns det fler som gör som jag? har läst att svartjobben ökar, inte bara bland Svenskar men utländska arbetare som tar det svart.
    Vilket fick mig att fråga om svart, o förvånad att det flesta väljer svart.
    Har min första svarta tid som en av det bättre i mitt liv, nu kan jag leva lika igen, man tar ledigt mellan objekt, ingen bokföring, fakturering.

Frågan handlar inte om rätt o fel, om fler väljer svartjobb som jag?

• Svar på tråden Fler som jobbar svart?
  • Anonym (Ellis)

Jag förstår att du har ett koncept som fungerar i din vardag. 
    Du lurar staten på skatt men du är å andra sidan helt utesluten från många av de försäkringar som skatt och sociala avgifter är tänkta att gå till, såsom sjukpenning, föräldrapenning och så småningom pension. 
    Det är ett val du gjort.  Inget jag skulle rekommendera.

• SaraL77

Nä, sitter på spetskompetens och fakturerar därefter. Men jag kan förstå att du som snickare lockas av att jobba svart då din kompetens inte på något sätt är unik och således inte betalar särskilt bra.

• Anonym (född utan silversked)

Jag vill inte jobba svart, och jag vill inte köpa svartjobb.

Jag betalar min skatt och är stolt över att bidra. 

• Anonym (Vera)
    Anonym (Ellis) skrev 2022-09-28 08:57:41 följande:

Du lurar staten på skatt men du är å andra sidan helt utesluten från många av de försäkringar som skatt och sociala avgifter är tänkta att gå till, såsom sjukpenning, föräldrapenning och så småningom pension. 

Jag tänker ungefär lika. Det är en risk man tar när man jobbar svart. Blir man sjuk är sgi typ noll. Pension blir det som sagt inte heller. 
  • Anonym (Bob.)
    Anonym (Ellis) skrev 2022-09-28 08:57:41 följande:

Egentligen en onödig diskussion, vi vet hur man skyddar sin sgi, framkommer om man läser det jag skrev via juridik.
    Pension handlar om 18,5% som läggs av lön på pension, sedan skattar man pensionen på samma sätt som lön, tjänstepension 30%. ISK har man redan betalt schablon skatt. Bara för att redogöra hur det fungerar.

Vad jag söker svar på är andra som arbetar svart, hur man döljer inkomsten?

Har redan arbetat 3 månader, 55k gick in på mitt konto, 62k gick in på min förälders konto, för betalas över till mig, 56k till min sambos konto.
    Beloppen drar ihop sig o blir betydande, hur döljer ni dessa inbetalningar?
    Mina föräldrar flaggar, vågar bara ta en till utbetalning till sig.
  • Kallemjau

Trolltråd.

Ingen "seriös" svart-arbetare tar betalt via inbetalning till konto. Det är bara en tidsfråga innan du får frågor från banken. Ska du jobba svart på heltid så är det kontanter som gäller. 

• Anonym (Ellis)
    Anonym (Bob.) skrev 2022-09-29 07:58:29 följande:
    Egentligen en onödig diskussion, vi vet hur man skyddar sin sgi, framkommer om man läser det jag skrev via juridik.
    Pension handlar om 18,5% som läggs av lön på pension, sedan skattar man pensionen på samma sätt som lön, tjänstepension 30%. ISK har man redan betalt schablon skatt. Bara för att redogöra hur det fungerar.

Har redan arbetat 3 månader, 55k gick in på mitt konto, 62k gick in på min förälders konto, för betalas över till mig, 56k till min sambos konto.
    Jag har full koll på detta, arbetar med liknande frågor. Lägg pengarna i madrassen eller starta solarium
  • Anonym (Bob.)
    Kallemjau skrev 2022-09-29 08:11:52 följande:

Trolltråd.

Ingen "seriös" svart-arbetare tar betalt via inbetalning till konto. Det är bara en tidsfråga innan du får frågor från banken. Ska du jobba svart på heltid så är det kontanter som gäller. 

Nu fungerar inte systemet som flesta tror, mina utbetalningar från skatteverket. Ex begäran av rotbidrag betalas av skatteverket själv direkt till mitt privata konto, enkla förklaring, det är enda konto som finns upptaget.
    Har drivit företaget som enskilt.
    Årliga belopp av rot låg på snitt ca 500-700k SKV betala in på mitt privata konto.
  • Anonym (Bob.)
    Anonym (Ellis) skrev 2022-09-29 08:15:49 följande:
    Jag har full koll på detta, arbetar med liknande frågor. Lägg pengarna i madrassen eller starta solarium
    Vet att vissa brukar få betalt via Euro, en 500 eurosedel drar ganska bra och blir inte skrymmande, men samtidigt har jag begränsat tiden till max 1 år. Dels för att vara kvar i systemet, ang sgi osv.

Inkomsten som enskild är sällan lätt att tyda, köpte en dyr bostad för några år sedan, fråga revisor, vad är min inkomst i verkliga pengar? han titta på mig o svara du har haft ett bra år.
    Banken begärde två års deklaration för bedömning. fråga hur mycket får jag låna? banken svara hur mycket behöver du?
    Vad berätta resultatet i verkliga pengar i konto? fick svar fortsätt med det du gör!
  • Anonym (after5am)
    Anonym (Bob.) skrev 2022-09-29 07:58:29 följande:

Kontant eller utspridda målvakter. Det du gör nu lär skita sej vilken sekund som helst... Krypto är ett alternativ om du vill lägga pengar på hög.
  • Anonym (Bob.)
    Anonym (after5am) skrev 2022-09-29 09:26:48 följande:
    Kontant eller utspridda målvakter. Det du gör nu lär skita sej vilken sekund som helst... Krypto är ett alternativ om du vill lägga pengar på hög.
    Tror inte det, har haft granskning en gång, tre skattehandläggare, gick igenom hela bokföringen. Ställde frågor under varje, fick 2 veckor på mig o svara var o en, detta fortsatte i 3-4 månader, jag ringde o fråga om det inte är bättre ni tar in hela bokföringen på en gång, men nej. Allt för att vara besvärlig o få mig att sluta. SKV hitta ingenting.
    Krypto är lite osäkert, faller hårt efter teknik skifte.
Svar på tråden Fler som jobbar svart?