• Lina542

    Uppstötningar

    Jag har en liten fundering. Har en son på 3 veckor som jag delammar och det funkar bra. Han är mestadels en väldigt nöjd bebis. Men 3-4 gånger om dagen får han upp något i munnen och börjar smaska, gör miner och sväljer ner igen. Ibland vaknar han av det och ibland inte. Antar det är magsyra då det syns att det smakar väldigt illa. Är detta vanligt? Gör era bebisar så?
  • Svar på tråden Uppstötningar
  • Anonym (mycket)
    Lina542 skrev 2022-09-28 01:08:17 följande:
    Uppstötningar
    Jag har en liten fundering. Har en son på 3 veckor som jag delammar och det funkar bra. Han är mestadels en väldigt nöjd bebis. Men 3-4 gånger om dagen får han upp något i munnen och börjar smaska, gör miner och sväljer ner igen. Ibland vaknar han av det och ibland inte. Antar det är magsyra då det syns att det smakar väldigt illa. Är detta vanligt? Gör era bebisar så?
    Det är mycket vanligt och i princip helt normalt. bebisar har en kort matstrupe och deras magmun är lite omogen och sluter inte helt tätt när de är små. Och då äör det lätt hänt att mjölken skvalpar upp. Det kan också bli en kräkning, vilket även det är helt normalt. 

    Om det förkommer mycket och blir så surt så att bebisen bara skriker, inte vill äta, inte kan komma till ro, eller kräks så den inte går upp i vikt, då kan man medicinera.  

    Men om det bara är lite obehag och inte pågår precis hela tiden, då brukar man bara låta det vara tills det växer bort av sig själv. Brukar ske inom de första månaderna, och ännu mer när bebisen börjar äta lite vanlig mat. 
Svar på tråden Uppstötningar