• Fagerlund

    Vilken bild är sexistisk?

    Jämför dom här två bilderna. Är någon av dom, ingen eller båda sexistisk? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken bild är sexistisk?
  • Xenia

    Om någon bild är sexistisk så är det kvinnans. Dels för att hon ser så tillgjord ut och flörtigt tittar in i kameran, medan mannan koncentrerar sig på kaffet. Dels pga textens "kitchen ass-" som i sig får en att tänka på rumpan.

  • Anonymous31

    Den kvinnliga är MER sexistisk. 
    Men båda är objektifierande. Så jag röstade för båda.

  • Xenia
    skolios skrev 2022-10-12 13:06:54 följande:

    Båda är sexistiska.


    Jag kan inte se något sexistiskt alls på mannens bild. Det ser ut som sommar och han har bar överkropp, kanske jobbar han i trädgården eller på huset.

    Kvinnans bild skulle inte vara sexistisk heller om hon ägnat sig helt åt disken och inte fjompat sig och om inte texten funnits. Och om hon haft mer kläder på sig. Hon ser ut som om hon nyss stigit upp ur sängen och tagit på sig ett förkläde.

    Men egentligen beror allt på sammanhanget. En bild som tagits i hemmet/sommarstugan och utan text och utan att spridas utanför familjealbumet är ju inte sexistisk.

    Men en professionellt tagen bild avsedd att spridas blir en helt annan sak.
  • Litorina

    Ogenomtänkt kan-inte-sova-analys: båda bilderna är objektifierande. 

    Bilden på kvinnan är sexistisk eftersom den anspelar på fördomen om kvinnor att deras främsta uppgift är att sköta hemmet och vara snygg. Jag har aldrig stött på fördomen att mannens plats i hemmet skulle vara  kaffebryggaren. Bilden på mannen bryter mot traditionella könsfördomar. Bilden på kvinnan bekräftar dem. 


    Men en enda bild är ytterst sällan ett problem. Bilden på kvinnan hade varit rätt kul om det inte var så att det var den tusenmiljonte sån bilden man såg. Det är ensidigheten i den sammantagna porträtteringen av män respektive kvinnor som är ett problem, som är sexistisk. 

Svar på tråden Vilken bild är sexistisk?