• Anonym (bonusmamma)

    Räknas detta som normal hänsyn? (Bonusbarns beteende)

    Hej!

    Jag (Kvinna, 40 år) bor med min make och två bonusdöttrar (11 och 12 år). Det är ibland lite spänningar med att pappan (min make alltså) tycker att jag är för kritisk mot barnen när jag rättar dem (Jag säger t.ex. "Kan du ställa din disk i diskmaskinen?" och liknande, medans han gärna låter 'saker passera'). Jag låter sällan sker passera, för jag tror att gott beteende hemma måste skapas i god tid innan riktiga tonåren slår, och allt som barnen inte gör drabbar ju också mig. Det är ju jag som till slut får ta tag i diskberget som byggs upp, pga att en person börjat ställa saker ovanpå diskmaskinen istället för i den.

    Nu till diskussionen vi hade igår:

    Jag satt och åt middag ensam hemma, för pappan och barnen hade varit på träningar. Plötsligt ringer det på dörren och jag går (såklart) för att öppna. Det är barnen som gått i förväg från parkeringen, med maken (som har en nyckel) kanske 10-15 steg bakom sig, påväg mot dörren.  Jag suckar lite inombords, för barnen vann bara nån sekund på att ha mig att avbryta det jag gjorde (jag läste samtidigt som jag åt).

    Jag sa ingenting då, men senare så försökte jag förklara för 11-åringen att om hon är tillsammans med sin pappa som har en nyckel, så kanske hon inte behöver ringa på dörren - eftersom hon ju inte vet vad jag gör, jag kanske är upptagen. Hon vet ju om att pappa inte är upptagen utan strax ska öppna dörren iallafall.

    Min make reagerar på detta och hoppar in i barnets "försvar", så vi börjar gräla. Jag tycker jag försökte (på trevligt sätt, jag var inte arg eller otrevlig) lära barnen lite om hänsyn, och min make meddelade argt att jag har ju själv ringt på dörren när jag inte kunnat hitta min nyckel i min väska (när jag var jättekissnödig, och undrade om jag ens hade lagt en nyckel i väskan). Jag tycker inte de situationerna är ens i närheten av att vara jämförbara, och jag tycker pappan underminerar mig big time om han ska hoppa in och säga "Vad pratar ni om? Vad säger 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-29 09:50
    (Råkades skicka för tidigt, här komemr resten:)

    ...jag tycker pappan underminerar mig big time om han ska hoppa in och säga "Vad pratar ni om? Vad säger du till Xxx?". Ofta för att sedan lägga sig i samtalet - genom att ställa sig på deras sida såklart.

    Så jag har egentligen två frågor

    1) var det så konstigt att tycka att barnen gott kan vänta på att pappa ska öppna dörren än att störa mig, när de ändå itne vinner många sekunder på den manövern?

    2) vad gör man som bonusförälder när bio-pappan tycker att man inte ska lära barnen diciplin, inte får säga "negativa saker" till dem, och inte klaga på dem på minsta sätt? Är så trött på att bli utmålad som 'bad guy' när jag bara vill att alla i hemmet ska hjälpas åt...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-29 10:16
    Fundera på om era svar skulle låta annorlunda om detta var en kärnfamilj...? Jag verkar få väldigt mycket hat bara för att jag skrev 'bonusmamma'... Råd som att jag ska flytta ifrån mitt hem och min make (!) för att jag vill att hyfsat stora barn ska städa undan efter sig och visa lite hänsyn mot mig?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-29 15:17
    Detta är svar på ett inlägg, men värt att upprepa här:

    Trist att man ens måste förklara att grunden är trygg och bra hemma. Förra helgen var barnen och jag ensamma och bowlade. jag är ute på skogspromenader med dem, eller spring eller cyckelturer med dem, enskilt, ofta. Vi kan prata om det mesta. Vi målar och pysslar ihop. Vi älskar helger och pyntar huset till halloween, påsk, jul och påhittade helger - till min makes stora fasa. Barnen tyr sig ibland mer till mig än till deras pappa. De vill mysa i soffan. De vill att jag ska komma och titta på deras träningar/matcher. Jag hjälper med deras läxor. Jag är den som har koll på önskelistor och köper julklappar, ordnar kalendrar. etc. etc. Alla som träffar oss säger att vi har en makalöst fin relation.

    Vi har ETT NORMALT LIV.

    Jag hatar inte mina bonusbarn. Jag hatar den fixa idén om att man som bonusmamma inte får säga till om minsta lilla sak utan att bli ifrågasatt! Både hemma och uppenbart här på familjeliv... och till viss del hatar jag stök... So shoot me!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-30 09:29
    Skrev detta i tråden men fungerar också som allmän uppdatering:

    Vi har iaf kommit överens om att barnen ska försöka använda egen nyckel eller vänta in pappa om han har en nyckel (=inte springa iväg från bilen liksom), och annars att de nu får plinga EN gång och sedan vänta tålmodigt, för det som skaver är nog att jag upplevt det så stressande att det kommer flera pling om man inte fixar det GENAST (otroligt jobbigt om man t.ex. sitter i ett Teams-möte med kamera och ljud på). Vi har sagt att detta handlar både om tålamod OCH lite hänsyn också....

    Maken verkar också förstå att han inte borde börja rätta mig inför barnen på sånt där negativt sätt, utan att vi kommunicerar mer mellan oss två och försöker visa enad front... Han ska också ta tag i att hjälpa till mera i hemmet samt bättre koll på viktiga regler att följa; vi jobbar på att ha alla starkare regler/principer vi tror på i ett skrivet dokument, så att vi kan påminna oss själva om vilka saker som är värt att "ta fighten" för (inte alltid, men ändå så barnen får samma signaler från oss båda).

    Annat bra tips jag snappade upp från en vänninna IRL :) var att (under perioder när de känns mer spännt, som den här veckan som kan ha påverkats av att jag och maken både haft jet lag) sätta tre gummiband på ena handleden (eller kanske fyra i två olika färger för att representera de olika barnen?); tillrättavisar man ett barn så flyttas gummiband till andra handleden, och målet är sedan att man måste säga tre positiva saker för att få flytta den tillbaka. Är alla gummiband på fel handled är det ett väldigt tydligt tecken på att man måste gå en skogspromenad eller dricka en kopp te i ensamhet... Detta kan jag tänka mig att implementera för att visa för min make att jag inte alls är ute efter att driva negativitet eller förstöra flickornas självförtroende... För det var tydligen något HAN hade snappat upp, att tillsägningar är super-super jobbigt för barn och kan typ ge men för livet... Håller itne riktigt med om det, men är villig att testa detta - det där med "fem gånger mer kärlek" låter ju ändå mysigt, so why not?

  • Svar på tråden Räknas detta som normal hänsyn? (Bonusbarns beteende)
  • Anonym (peta)
    Anonym (bonusmamma) skrev 2022-09-29 09:45:48 följande:
    Räknas detta som normal hänsyn? (Bonusbarns beteende)

    Hej!

    Jag (Kvinna, 40 år) bor med min make och två bonusdöttrar (11 och 12 år). Det är ibland lite spänningar med att pappan (min make alltså) tycker att jag är för kritisk mot barnen när jag rättar dem (Jag säger t.ex. "Kan du ställa din disk i diskmaskinen?" och liknande, medans han gärna låter 'saker passera'). Jag låter sällan sker passera, för jag tror att gott beteende hemma måste skapas i god tid innan riktiga tonåren slår, och allt som barnen inte gör drabbar ju också mig. Det är ju jag som till slut får ta tag i diskberget som byggs upp, pga att en person börjat ställa saker ovanpå diskmaskinen istället för i den.

    Nu till diskussionen vi hade igår:

    Jag satt och åt middag ensam hemma, för pappan och barnen hade varit på träningar. Plötsligt ringer det på dörren och jag går (såklart) för att öppna. Det är barnen som gått i förväg från parkeringen, med maken (som har en nyckel) kanske 10-15 steg bakom sig, påväg mot dörren.  Jag suckar lite inombords, för barnen vann bara nån sekund på att ha mig att avbryta det jag gjorde (jag läste samtidigt som jag åt).

    Jag sa ingenting då, men senare så försökte jag förklara för 11-åringen att om hon är tillsammans med sin pappa som har en nyckel, så kanske hon inte behöver ringa på dörren - eftersom hon ju inte vet vad jag gör, jag kanske är upptagen. Hon vet ju om att pappa inte är upptagen utan strax ska öppna dörren iallafall.

    Min make reagerar på detta och hoppar in i barnets "försvar", så vi börjar gräla. Jag tycker jag försökte (på trevligt sätt, jag var inte arg eller otrevlig) lära barnen lite om hänsyn, och min make meddelade argt att jag har ju själv ringt på dörren när jag inte kunnat hitta min nyckel i min väska (när jag var jättekissnödig, och undrade om jag ens hade lagt en nyckel i väskan). Jag tycker inte de situationerna är ens i närheten av att vara jämförbara, och jag tycker pappan underminerar mig big time om han ska hoppa in och säga "Vad pratar ni om? Vad säger 


    Gud vad petig och småaktig du låter. Skulle inte orka med att bo med dig en sekund ens. Och stackars ungar som ska ha dig över sig som en hök och slå ner på minsta grej som de råkar göra som förargar dig. 

    Och kalla dig inte bonusmamma, du är säkerligen inte en bonus i deras liv. 
  • Anonym (Flytta!)

    När man kommer in i en befintlig familj, ska man passa sig mycket noga för att komma in och uppfostra på det sätt som du gör. Du kommer in i en redan existerande och fungerande familjekonstellation. Varför flyttade du in, om deras sätt inte passade dig? 

    Jag hade ALDRIG stått ut med att någon skulle påpeka alla fel jag gör med mina barn. Jag uppfostrar mina barn på mitt sätt. Inte efter hur en ny partner anser att man ska göra.

    Passar det inte, rekommenderar jag att du flyttar. 

  • Anonym (bonusmamma)
    Anonym (peta) skrev 2022-09-29 09:50:12 följande:
    Gud vad petig och småaktig du låter. Skulle inte orka med att bo med dig en sekund ens. Och stackars ungar som ska ha dig över sig som en hök och slå ner på minsta grej som de råkar göra som förargar dig. 

    Och kalla dig inte bonusmamma, du är säkerligen inte en bonus i deras liv. 
    Nåja, jag är inte efter dem som en hök, det kanske var lite dåligt formulerat att säga att jag "sällan låter något passera" - jag menar att om vi kommit överens om en sak, så vill jag att det sköts såsom vi kommit överens. Till exempel att man lämnar köket i gott skick = typ ställer tillbaka mjölk och smör i kylskåpet. 

    och som du kanske borde förstå så är detta med dörrklockan bara ett exempel, men det som störde mig var att jag (till skillnad mot att slå ner på dem som en hök), tog upp saken mjukt lite senare och bara försökte förklara hur hänsyn kan se ut. Det var ju onödigt i mina ögon att ha mig till att öppna dörren, den skulle ju strax öppnas iallafall!
  • Mrs Moneybags

    Tycker inte att det är konstigt för ett barn att ringa på dörren när man har kommit hem. Såååå jättejobbigt kan det väl inte vara att öppna dörren och välkomna sin familj hem? 

    Ska pappan då skrika - nej, ring inte på dörren, jag kan öppna för styvmor vill sitta ner!! Låter inte det lite galet, haha. 

    Tror inte du vinner den här typen av småttiga diskussioner, faktiskt. Varför inte ge barnen hemmanyckel, förresten? Då slipper du resa dig upp när någon ringer på dörren. Du kan sitta i soffan hela kvällen och ta det lugnt.  

  • Anonym (Flytta!)
    Anonym (bonusmamma) skrev 2022-09-29 09:55:34 följande:
    Nåja, jag är inte efter dem som en hök, det kanske var lite dåligt formulerat att säga att jag "sällan låter något passera" - jag menar att om vi kommit överens om en sak, så vill jag att det sköts såsom vi kommit överens. Till exempel att man lämnar köket i gott skick = typ ställer tillbaka mjölk och smör i kylskåpet. 

    och som du kanske borde förstå så är detta med dörrklockan bara ett exempel, men det som störde mig var att jag (till skillnad mot att slå ner på dem som en hök), tog upp saken mjukt lite senare och bara försökte förklara hur hänsyn kan se ut. Det var ju onödigt i mina ögon att ha mig till att öppna dörren, den skulle ju strax öppnas iallafall!
    Det är barn det handlar om. Barn tänker inte alltid hela vägen. Att ständig påpeka allt de gör fel, sätter en oerhörd press på dem. Oavsett om det levereras mjukt eller inte. Du levererar ständigt negativ kritik!
  • Anonym (bonusmamma)
    Anonym (Flytta!) skrev 2022-09-29 09:54:04 följande:

    När man kommer in i en befintlig familj, ska man passa sig mycket noga för att komma in och uppfostra på det sätt som du gör. Du kommer in i en redan existerande och fungerande familjekonstellation. Varför flyttade du in, om deras sätt inte passade dig? 

    Jag hade ALDRIG stått ut med att någon skulle påpeka alla fel jag gör med mina barn. Jag uppfostrar mina barn på mitt sätt. Inte efter hur en ny partner anser att man ska göra.

    Passar det inte, rekommenderar jag att du flyttar. 


    Öh? jag har bott här sedan barnen var 1 och 3 år gamla... men ok...

    Saken är den att de närmar sig tonåren och börjar bli ganska stökiga och slarviga av sig... "Deras sätt" har kommit smygande, så att säga.

    Och vadå "uppfostra på det sätt jag gör"? Har man inte som bonusmamma rätt att sätta egna gränser och förklara hur man önskar ha det i sitt eget hem?
  • Anonym (bonusmamma)
    Anonym (Flytta!) skrev 2022-09-29 09:57:15 följande:
    Det är barn det handlar om. Barn tänker inte alltid hela vägen. Att ständig påpeka allt de gör fel, sätter en oerhörd press på dem. Oavsett om det levereras mjukt eller inte. Du levererar ständigt negativ kritik!
    Ständigt? Och du vet detta, hur? 

    95% av kommunikationen mellan mig och barnen är positiv (vilket är itressant att du bara antar inte är fallet).
  • Anonym (bonusmamma)
    Anonym (Flytta!) skrev 2022-09-29 09:57:15 följande:
    Det är barn det handlar om. Barn tänker inte alltid hela vägen. Att ständig påpeka allt de gör fel, sätter en oerhörd press på dem. Oavsett om det levereras mjukt eller inte. Du levererar ständigt negativ kritik!
    min tanke är denna: jag VET att barn inte tänker hela vägen. Det var därför jag beskrev ett annat sätt att tänka för dem. Inte för att jag blev JÄTTESTÖRD just den här gången, utan för att det händer ofta och jag insåg att barnen nog aldrig tänkt att jag tycker det är onödigt att spriga och öppna dörren när den ändå öppnas automatiskt tio sekunder senare. Så jag FÖRKLARADE.

    Hur ska barn lära sig saker om ingen vågar förklara?
  • Anonym (peta)
    Anonym (bonusmamma) skrev 2022-09-29 09:55:34 följande:
    Nåja, jag är inte efter dem som en hök, det kanske var lite dåligt formulerat att säga att jag "sällan låter något passera" - jag menar att om vi kommit överens om en sak, så vill jag att det sköts såsom vi kommit överens. Till exempel att man lämnar köket i gott skick = typ ställer tillbaka mjölk och smör i kylskåpet. 

    och som du kanske borde förstå så är detta med dörrklockan bara ett exempel, men det som störde mig var att jag (till skillnad mot att slå ner på dem som en hök), tog upp saken mjukt lite senare och bara försökte förklara hur hänsyn kan se ut. Det var ju onödigt i mina ögon att ha mig till att öppna dörren, den skulle ju strax öppnas iallafall!
    Jag vidhåller att du låter petig och småaktig. Och kommer in i deras liv som en oönskad främling som ska börja "fostra" på ett otrevligt och petigt sätt. Bra av pappan att han står på sina barns sida i alla fall.

    Det där med dörrklockan är säkert bara ett exempel på allt du håller på och petar småaktigt i, och det bottnar nog egentligen i att du stör dig på de här barnen vad de än gör. Innerst inne stör du dig på att de finns, men försöker linda in det i att du "fostrar". I värsta fall kommer de snart att välja bort att bo hos er, med följden att deras relation med sin egen pappa blir sämre eller obefintligt. 

    Det du beskriver är vanligt barnbeteende, och barn är barn och lär sig. Men du ska inte gå in och fostra innan du har relationen till det, och det kommer du aldrig att få om du börjar med att vara såhär petig och småaktig. 
  • Anonym (Flytta!)
    Anonym (bonusmamma) skrev 2022-09-29 09:59:48 följande:
    Öh? jag har bott här sedan barnen var 1 och 3 år gamla... men ok...

    Saken är den att de närmar sig tonåren och börjar bli ganska stökiga och slarviga av sig... "Deras sätt" har kommit smygande, så att säga.

    Och vadå "uppfostra på det sätt jag gör"? Har man inte som bonusmamma rätt att sätta egna gränser och förklara hur man önskar ha det i sitt eget hem?
    Du har rätt att sätta gränser i ditt eget hem, men inte på samma sätt i ett hem där annans barn bor!
    Anonym (bonusmamma) skrev 2022-09-29 10:01:17 följande:
    Ständigt? Och du vet detta, hur? 

    95% av kommunikationen mellan mig och barnen är positiv (vilket är itressant att du bara antar inte är fallet).
    Att barnen får en tillsägelse för att de ringer på dörren i sitt eget hem, indikerar inte direkt att du låter många saker passera...
Svar på tråden Räknas detta som normal hänsyn? (Bonusbarns beteende)