• Thu 29 Sep 2022 19:17
    3661 visningar
    8 svar
    8
    3661

    Självlysande leksaker.

    Jag hade "lyskompisar" när jag var liten, små figurer (och snören etc) som lyste i mörkret.

    Kan man få tag i såna nu, var de radioaktiva? Mina föräldrar trodde det, men lät mig ändå leka med dem.

  • Svar på tråden Självlysande leksaker.
  • Anonym (Lysis­)
    Thu 29 Sep 2022 22:09
    #1

    Googlade på lysisarna som hette Glow in the dark, men fick bara upp stjärnor, dinosaurier och kondomer. :(

  • Fri 30 Sep 2022 02:04
    #2

    Hej!

    Om du googlar på Hasbro Glo Friends eller på Gloworms eller Glow in the dark 80s, sistnämnda på Etsy, så får du upp massor. På Etsy finns också fejkade varianter, som såldes tätt friskt i Sverige vad jag minns. På Ebay säljs ganska många av dessa gamla lysmaskar eller lyskompisar.

    Är det de du menar, så var de tydligen kopplade till My little pony, och det fanns egna videofilmer om dem. 

    Mina var nog inte original, men jag minns att de jag hade laddades upp av solen och lyste om natten. Jag tror inte att de var radioaktiva, men kan tänka mig att de var cancerogena, eftersom de är av plast och olika färger, och från den tiden. Det var ju inte så noga med materialen då. 

    Är det inte dessa får du leta vidare!

  • Anonym (Lysis­)
    Fri 30 Sep 2022 11:14
    #3

    Tack fåglar för att denna fråga väcktes! 

  • Fri 30 Sep 2022 15:47
    #4
    Fågel Flax skrev 2022-09-30 02:04:31 följande:

    Hej!

    Om du googlar på Hasbro Glo Friends eller på Gloworms eller Glow in the dark 80s, sistnämnda på Etsy, så får du upp massor. På Etsy finns också fejkade varianter, som såldes tätt friskt i Sverige vad jag minns. På Ebay säljs ganska många av dessa gamla lysmaskar eller lyskompisar.

    Är det de du menar, så var de tydligen kopplade till My little pony, och det fanns egna videofilmer om dem. 

    Mina var nog inte original, men jag minns att de jag hade laddades upp av solen och lyste om natten. Jag tror inte att de var radioaktiva, men kan tänka mig att de var cancerogena, eftersom de är av plast och olika färger, och från den tiden. Det var ju inte så noga med materialen då. 

    Är det inte dessa får du leta vidare!


    Om de är från samma tid lär de väl fortfarande vara giftiga, men man kanske inte måste leka med dem :)

    Roligt att det finns i alla fall.
  • Fri 30 Sep 2022 15:48
    #5
    Anonym (Lysis) skrev 2022-09-29 22:09:28 följande:

    Googlade på lysisarna som hette Glow in the dark, men fick bara upp stjärnor, dinosaurier och kondomer. :(


    Haha, ja jag hittade först bara sidor där folk som jag minns att de fanns.
  • Anonym (U235)
    Fri 30 Sep 2022 15:51
    #6

    De är radioaktiva. Vi testade med geigermätare då vi gick i gymnasiet.

    Men jag gissar att de som säljs numera är svagare.

  • Anonym (hm)
    Fri 30 Sep 2022 15:57
    #7
    Anonym (U235) skrev 2022-09-30 15:51:23 följande:

    De är radioaktiva. Vi testade med geigermätare då vi gick i gymnasiet.

    Men jag gissar att de som säljs numera är svagare.


    Va, är det sant? Jag hade en massa i sängen som barn. 
  • Anonym (U235)
    Fri 30 Sep 2022 18:45
    #8
    Anonym (hm) skrev 2022-09-30 15:57:07 följande:
    Va, är det sant? Jag hade en massa i sängen som barn. 
    Var säkert ingen fara. Vi har jämt radioaktiv bakgrundsstrålning omkring oss, dock inte på samma nivå som mitt armbandsur ger.

    När jag jobbade med teknisk utrustning fick jag ha en lite dosa i fickan för att kolla att jag inte fick för mycket strålning i mig.

    sv.wikipedia.org/wiki/Bakgrundsstr%C3%A5lning
Svar på tråden Självlysande leksaker.