• Magnussons

    Linser - Har optiker rätt att neka?

    Hej! Jag vill börja använda linser och har nu varit i kontakt med optiker för nytillpassning av kontaktlinser. Optikern gav mig tunna linser att prova där och dom satt väldigt bra. Då jag är helt ny på detta så gick det inget vidare under min "träning" och jag får komma på återbesök för ytterligare träning. Jag fick inget recept eller linser med mig hem tills jag har kommit på återbesök som jag har nästa vecka. Jag är väldigt nervös och rädd att jag inte kommer klara att få ut linserna på återbesöket och vet inte om jag får linserna med mig hem förrän jag klarar av detta.... Problemet är att jag inte har den tiden att komma och öva hos optiker utan jag vill öva hemma i lugn o ro. Speciellt då jag lätt blir nervös och obekväm att göra det där framför optikern. Jag känner nu att jag börjar ångra mig med linser och vet inte ens om jag vill ha det längre... Har optiker rätt att neka mig provlinserna nästa gång? Har jag rätt att kräva att få  linserna, receptet eller annars pengarna tillbaka? 
    Tacksam för all hjälp! 

  • Svar på tråden Linser - Har optiker rätt att neka?
  • Anonym (guzz)

    Min kompis hade samma problem, hon var tillbaka minst 3-4 gånger. Men några linser fick hon inte då de inte ansåg att hon klarade det tillräckligt bra.

    Jag sa till henne att iaf be att få receptet, då hon ju betalat för undersökningar och provande. Men icke, det fick hon inte heller.
    Nu är min kompis lite försiktig av sig så jag erbjöd mig att gå med och hjälpa henne att få det, men hon tyckte bara att allt var så pinsamt.

    Så hon går med sina glasögon, inga linser, bara utgifter för ingenting.

    Kräv att få receptet och skicka efter linser, eller köp på apoteket och ta det i den takt du behöver.

  • Anonym

    Vadå "rätt"?
    Självklart är ingen SKYLDIG att sälja någonting till någon annan.

  • Anonym (Åttan)

    Jag sa bara till optikern att jag hade haft linser innan, fick prova ut ett gäng och så var det inget mer med det. 


    Har nu haft linser i flera år och allt jag behövde veta googlade jag mig / youtubade mig till. Skulle kunna ta ur, tvätta linserna, sätta in linserna i sömnen. Jag ville inte heller stå framför en optiker med rinnande ögon och draggla som en tok. Första gångerna är knepiga men sen går det verkligen hur lätt som helst. 
    Mina ögon mitt ansvar tänkte jag :) Dessutom går man ju en gång per år på undersökning för att kolla om allting är bra (iallfall i mitt abonemang) 

  • Citronella

    Månadslinser är lättare att sätta in. Jag har aldrig hört talas om att man får göra någon slags prov innan man får linser det är för ens egen skull de visar hur man ska göra. Du kan köpa linser själv på Apoteket om du vet vad du har för styrka. 

  • KyrkmusenM

    Ja, en optiker kan neka om hen gör bedömningen att du inte klarar av det. Detta då optiker är ett legitimationsyrke dvs vederbörande är ansvarig att de uppsatta kriterierna som är satta uppfylls. 

    Jag skulle personligen köpt linser på t ex apoteket och övat hemma i lugn och ro före nästa optikerbesök. Om du tror du klarar få ut dem på egen hand. 

  • Magnussons
    Anonym skrev 2022-09-30 08:19:15 följande:

    Vadå "rätt"?
    Självklart är ingen SKYLDIG att sälja någonting till någon annan.


    Fast jag har ju betalat för det? Nytillpassning av linser kostade 695 kr och då ingår synundersökning, träning och linser. Jag tänker inte gå därifrån tomhänt och kastat pengar i sjön
  • Anonym (Drgåggle)

    En optiker är ansvarig för sina recept, på samma sätt som en läkare.

    Går du till läkaren och ber om recept får du betala för besöket även om läkaren inte anser att du ska få något recept.

  • Anonym

    går aldrig att citera här.

    Optikern ser nog det som att du betalt för en körutbildning men inte ett körkort, s a s.
    Du anses förmodligen ha fått åtminstone det mesta av det du betalat för.

  • Anonym

    går aldrig att citera här.

    Optikern ser nog det som att du betalt för en körutbildning men inte ett körkort, s a s.
    Du anses förmodligen ha fått åtminstone det mesta av det du betalat för.

  • Anonym (guzz)

    Vet du vad du har för styrka på glasögonen och du inte har några brytningsfel eller annat så är det bara att dra av 0,25 på linserna.
    Funkar klockrent, iallafall på minussidan.

  • Magnussons
    Anonym (guzz) skrev 2022-09-30 11:48:48 följande:

    Vet du vad du har för styrka på glasögonen och du inte har några brytningsfel eller annat så är det bara att dra av 0,25 på linserna.
    Funkar klockrent, iallafall på minussidan.


    Tack! Jag har -3.00 på ena och andra -3.25. Haft tankar på att köpa själv och ta den tiden som jag behöver för att öva hemma i lugn och ro, men nu har jag betalat för det så känner mig besviken och att jag har hamnat i en "position" som jag inte vill vara i...
Svar på tråden Linser - Har optiker rätt att neka?