• Gullvivor

Lön utbetalas till en annan person, problem?

Jag skulle vilja ändra lönekontot så att min lön istället utbetalas till en annan person. Jag undrar om det på något sätt kan bli problematiskt (t.ex deklarationen) eller fungerar det lika bra?

Jag hittar inte särskilt mycket information om just detta, förutom att man måste redogöra för skatteverket när det är dags att deklarera, men det sker väl automatiskt eftersom det är jag som arbetar även om det är en annan person som får lönen? Eller har jag missat något? 

• Svar på tråden Lön utbetalas till en annan person, problem?
  • Anonym (RK)

På mitt jobb anger man konto numret man vill ha utbetalning till. Det är allt. 

• Anonym (1 minut)

Det tog en minut att googla att det är ok. 

• Anonym (Kf)

Du kommer inte undan kronkalle för att du begär löneutbetalning till någon annans konto. Kanske kan du lura soc ett tag, men de upptäcker de sen när du ska Lämna in deklarationen och då åker du dit så det sjunger om det.

Men annars, jodå. Det kan du göra. 

• Anonym (Hej)

Hur mycket lön du tjänar får de tag på ändå. De kollar bara med arbetsgivare. 
    Men du kan absolut se till att lönen betalas ut på vilket konto du väljer. 

• Gullvivor
    Anonym (1 minut) skrev 2022-09-30 00:15:42 följande:

Det tog en minut att googla att det är ok. 

Jag vet att det är ok (lagligt), står även i ts och det var inte min fråga. 
    Anonym (Kf) skrev 2022-09-30 02:32:50 följande:

Du kommer inte undan kronkalle för att du begär löneutbetalning till någon annans konto. Kanske kan du lura soc ett tag, men de upptäcker de sen när du ska Lämna in deklarationen och då åker du dit så det sjunger om det.

Men annars, jodå. Det kan du göra. 

Menar du kronofogden? Isåfall har de inget med detta att göra, annars hade jag nämnt det i min fråga, men tack för svar..
  • Gullvivor
    Anonym (Hej) skrev 2022-09-30 03:39:30 följande:

Hur mycket lön du tjänar får de tag på ändå. De kollar bara med arbetsgivare. 
    Men du kan absolut se till att lönen betalas ut på vilket konto du väljer. 

Det var lite så jag tänkte, men läste då (vilket inte var någon trovärdig källa men typ det enda jag hittade) att man behövde redogöra själv för skatteverket så misstänkte att det kanske kunde bli krångligt. Men tack för svar! 
  • PH76
    Gullvivor skrev 2022-09-30 04:21:17 följande:
    Det var lite så jag tänkte, men läste då (vilket inte var någon trovärdig källa men typ det enda jag hittade) att man behövde redogöra själv för skatteverket så misstänkte att det kanske kunde bli krångligt. Men tack för svar! 
    Nej då, du behöver inte redovisa själv. Detta görs automatiskt av företaget och är inte baserat på vilket konto pengarna går till, utav vem som är anställd och fått pengarna. Ur företagets synpunkt så är det du i båda fallen.
  • Anonym (X)

Varför måste lönen gå direkt öht, kan du inte sätta över när du får den?

• Gullvivor
    PH76 skrev 2022-09-30 07:17:35 följande:
    Nej då, du behöver inte redovisa själv. Detta görs automatiskt av företaget och är inte baserat på vilket konto pengarna går till, utav vem som är anställd och fått pengarna. Ur företagets synpunkt så är det du i båda fallen.
    Tack, vad bra! 
    Anonym (X) skrev 2022-09-30 07:27:05 följande:

Det är ju också ett alternativ, men tänker att det blir enklare i längden om det görs automatiskt.
  • Anonym (Överföring)
    Gullvivor skrev 2022-09-30 07:42:32 följande:
    Tack, vad bra! 
    Anonym (X) skrev 2022-09-30 07:27:05 följande:

Det är ju också ett alternativ, men tänker att det blir enklare i längden om det görs automatiskt.
    Jag hade nog gjort en automatöverföring från kontot till det andra kontot, så att det förs över vid löning. Fast iofs så kanske summan inte är exakt samma varje månad?
Svar på tråden Lön utbetalas till en annan person, problem?