• Anonym (Blivande mamman)

Lämnad i vecka 15, nu vill han att jag gör abort

Hej! 

Jag är i vecka 15 och min man har nu meddelat att han vill att jag gör abort. Han har uttryckt att han inte kommer följa med på kommande mvc-besök och ultraljud etc. som han känner nu vill ha inte heller ha något med barnet att göra när det föds. 

Som ni förstår är jag alldeles förtvivlad. Hur sjutton kan man göra på det sättet? Det är en sak att avsluta en relation, en annan att önska livet ur sitt barn. 

Hur gör man nu? Jag antar att man löser det själv. Jag tänker inte göra abort nu, jag känner redan sparkar och barnet är efterlängtat. Några tips på saker att tänka på? Min mamma kan vara med på förlossningen och det känns bra. Det är inte första barnet så jag känner mig lugn inför att bli mamma, även om det var några år sedan sist. Finns det någon som är i en liknande situation, som vill följas åt och vara bollplank? Någon som ska ha barn på egen hand? Jag bor i närheten av göteborg. 

• Svar på tråden Lämnad i vecka 15, nu vill han att jag gör abort
  • Miss Skywalker

Bra att du inte gör abort för kräkets skull.

• Anonym (---)

se till att få ensam vårdnad från början. 

• Anonym (Hmm..)
    Anonym (---) skrev 2022-09-30 15:04:44 följande:

Ts har enskild vårdnad om de inte är gifta.
  • MotherOfMiracles

Åh, fina du! Så otroligt sorgligt att du hamnat i den här hemska sitsen mitt underben graviditet!

Jag var där du är nu förra året. Min man sa abort eller skilsmässa. Jag valde att behålla mitt barn och blev ensam fyrabarnsmamma i mars i år. Jag har inte ångrat det en sekund. Man ångrar aldrig ett barn och kärleken till och från ett barn är det största i livet. 

Låt alla känslor komma. Ta hjälp av kurator för att bearbeta och ventilera. Ta hjälp av anhöriga med allt detbprslt

• MotherOfMiracles

Ta hjälp av anhöriga med praktiska saker som städa, handla, tvätta när magen blir stor och tung.

ta hjälp av en advokat med det juridiska så att du inte blir blåst på något som rätteligen är ditt. 

Och framför allt - kom ihåg att du är fantastisk! 

• Anonym (FYI)
    Anonym (---) skrev 2022-09-30 15:04:44 följande:

Anonym (Hmm..) skrev 2022-09-30 15:07:07 följande:
    ...och det är hur lätt som helst för mannen att ansöka om gemensam vårdnad hos tingsrätten, en ren formalitet om det inte är allvarliga fel på honom (nej, att säga att ts ska göra abort räknas inte).

• Anonym (Teddy)
    Anonym (FYI) skrev 2022-09-30 17:25:00 följande:
    Anonym (Hmm..) skrev 2022-09-30 15:07:07 följande:
    ...och det är hur lätt som helst för mannen att ansöka om gemensam vårdnad hos tingsrätten, en ren formalitet om det inte är allvarliga fel på honom (nej, att säga att ts ska göra abort räknas inte).

Varför skulle han vilja ha gemensam vårdnad om han inte vill ha barnet? Varför ens påpeka för ts att den möjligheten finns när mannen sviker henne på det värsta sätt som finns? 
  • Anonym (x)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-09-30 17:31:50 följande:
    Varför skulle han vilja ha gemensam vårdnad om han inte vill ha barnet? Varför ens påpeka för ts att den möjligheten finns när mannen sviker henne på det värsta sätt som finns? 
    Inte den du svarar till men inte ovanligt, i alla fall inte om jag utgår från tidigare trådar här på forumet med samma tema. Mannen vill inte ha, de gör slut, han vill ha gemensam vårdnad när barnet är fött eller efter några år.

Nu när han är "anti", det är nu man ska få han att skriva på papper..
  • Anonym (Wa)

Du får ju inte ens göra abort nu 

• Anonym (Ugglan)
    Anonym (Wa) skrev 2022-09-30 17:50:14 följande:

Du får ju inte ens göra abort nu 

Nu hade du nog otur.
    Fri abort till och med vecka 18

Du som är gravid har rätt att själv bestämma om du vill göra abort om det inte har gått mer än 18 graviditetsveckor. Det vill säga till och med 18 hela veckor och noll dagar in i graviditeten.

Särskilt tillstånd efter vecka 18

Efter den 18:e graviditetsveckan behöver du tillstånd av Rättsliga rådet vid Socialstyrelsen för att få göra abort. Då måste det finnas särskilda skäl till aborten.

Exempel på skäl kan vara att du har problem med alkohol eller droger, att du mår psykiskt dåligt eller att fostret har någon skada eller missbildning. Ålder kan också vara ett särskilt skäl.

Socialstyrelsen får inte ge tillstånd till abort om fostret kan överleva utanför den gravidas kropp. Därför räknas 21 hela veckor och sex dagar in i graviditeten som sista dagen för abort.

www.1177.se/Skane/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/abortlagen/
Svar på tråden Lämnad i vecka 15, nu vill han att jag gör abort