Anonym (Livia) skrev 2022-09-30 15:43:39 följande:
Jag håller inte med om just det här. Hur mycket man tjänar ska inte spela in när det kommer till hur mycket ansvar man har över hus och barn. För mig handlar det om respekt. Oavsett om man tjänar 18k i månaden eller 88k är man en ändå "likvärdig" part av familjen. Man ska inte behöva ta en större hemmaroll för att en partner råkar tjäna mer.
Jag säger ingenstans att det är en ursäkt för att stjälpa över allt på den andre.
Men det är rimligt att man blir extra trött av att tjänsteresa (det blir då jag), och om det då är "värt det" för familjen ekonomiskt så hade jag som partner tagit hänsyn till det också och gett den som reser mer vila den veckan.
Annars får man nog köpa att den som tjänar 88 k byter jobb under småbarnstiden, kanske tappar 25 k brutto/månad och då kanske man inte kan få lika många nya möbler och spahelger och sånt lullull.
Liksom det finns män som är arbetsnarkomaner finns det kvinnor som glatt spenderar utan att tänka på vad det kostar deras partner. Men när maken får hjärtinfarkt av stress och övertid, man måste sälja villan i hast och dra ner budgeten är det inte lika roligt.