• Amoure­ux
    Fri 30 Sep 2022 18:40
    850 visningar
    3 svar
    3
    850

    Positivt ägglossningstest i enbart några timmar?

    Hej,
     
    Nu är jag lite förvirrad och behöver hjälp.
     
    Jag hade mens 20-24 september och jag började ta ÄL-test den 26 september för att vara säker på att inte missa min ägglossning som beräknades vara den 3 oktober.
     
    Hur som helst så såg jag svaga streck både den 26 och 27 september men så vart det positivt den 28 september(!)
    Blev så paff att jag tog ett till test 3 timmar senare (kl 18) men då var det inte positivt längre?
    Dagen efter och idag är det så svagt att det knappt syns något streck så de första testen var svagare än de jag tog efter det positiva testet. 
     
    Hur som helst, jag har läst att de flesta har positiva test i 1-3 dagar, men mitt var ju inte ens positivt i 1 dag?
     
    Lägger in bild på hur de ser ut nu när det torkat samt på hur de såg ut 10 min efter jag tog testet.
     
    Kan det vara falskt positivt?
    Tänkte då jag egentligen har beräknad ÄL 5 dagar senare?
     
    (har en cykel på ca 27 dagar)

  • Svar på tråden Positivt ägglossningstest i enbart några timmar?
  • Fri 30 Sep 2022 18:54
    #1

    Nej, de flesta får absolut inte positiva äl-test i flera dagar. Testen blir positiva minst 12 timmar och max 48 timmar före ägget släppt. Rent teoretiskt kan man alltså få ett positivt test några gånger om man råkar testa när det är 47 timmar tills det är 13 timmar kvar, men de flesta slutar testa när det blivit positivt. Och vissa har jättekort stegring så det kan krävas 2 test per dag för att inte missa.

    Falsk positivt kan de inte vara. Däremot är de inget bevis på att äl kommer ske utan visar bara att hormonet finns där. Om äl infaller tidigare än brukligt infaller självklart BIM tidigare också. Äl styr när mensen ska komma.

  • Amoure­ux
    Fri 30 Sep 2022 18:58
    #2

    Tusen tack för svar!

    Får hoppas detta slutar med en graviditet 😃

  • Fri 30 Sep 2022 19:02
    #3

    Ja, hoppas får man  när man försöker. Glad

Svar på tråden Positivt ägglossningstest i enbart några timmar?