• Anonym (Orolig Förälder)

Swisha fel nr

Sonen på 15 fick igår runt 23 en swish. Strax efter ett sms där det stod att ett nr som slutat på XX har råkat swisha fel kan du swisha till detta nr istället.
    Sen ringde även personen som smsat.
    Ett annat nr ringde sen och bad honom swisha . 

Sonen tog och swishade tillbaka till det nr pengarna kom ifrån, där finns ju ett namn. På de andra nr finns inga namn när man söker. 

Bör man göra något mer? Han har blockat alla nr. 

• Svar på tråden Swisha fel nr
  • Friger

Han gjorde rätt. Duktig grabb!

Det luktar skumraskaffärer.

Nä, det finns inget mer att göra.

• Anonym (Klantarslen)
    Friger skrev 2022-09-30 19:10:51 följande:

Eller är folk bara helt vanliga klantarslen.

Finns en dåre som försökte öppna parkeringskonto med mitt mobilnr sex gånger för några veckor sen.

Min man fick avisering i mobilen från PostNord om ett fuckton kaffekapslar som nån loser beställt, med adress till en stad 10 mil bort.
  • Anonym (Hm....)
    Anonym (Orolig Förälder) skrev 2022-09-30 19:07:37 följande:
    Swisha fel nr

Sonen på 15 fick igår runt 23 en swish. Strax efter ett sms där det stod att ett nr som slutat på XX har råkat swisha fel kan du swisha till detta nr istället.
    Sen ringde även personen som smsat.
    Ett annat nr ringde sen och bad honom swisha . 

Sonen tog och swishade tillbaka till det nr pengarna kom ifrån, där finns ju ett namn. På de andra nr finns inga namn när man söker. 

Bör man göra något mer? Han har blockat alla nr. 

Jag skulle inte gjort någonting. 
    Luktar bedrägeriförsök och att han swishade låter inte ok.  Jag skulle kontakta både polis och bank oavsett nu. 
    Han bör byta bank-id. 
  • Anonym (a)
    Anonym (Hm....) skrev 2022-09-30 19:18:48 följande:
    Jag skulle inte gjort någonting. 
    Luktar bedrägeriförsök och att han swishade låter inte ok.  Jag skulle kontakta både polis och bank oavsett nu. 
    Han bör byta bank-id. 
    Äh, det händer ju ingenting om man swishar tillbaka till samma nummer en stund senare. Det man inte skall göra är godkänna något med bankid utan att kolla noga vad som står, och definitivt inte samtidigt som någon ringer och vill att man skall logga in.

Jag har själv klantat mig en gång när jag skulle köpa kaninbur. Fick skicka sms och ringa och be om pengarna tillbaka. De var lite misstänksamma, men jag fick dem.
  • Anonym (S)

Jag skulle ringt banken och frågat. Min bank svarar dygnet runt.

• Anonym (Skeptisk)

Det är en form av bedrägeri som folk sysslar med. Kontakta polis.

• Anonym (Abc)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2022-09-30 19:39:08 följande:

Det är en form av bedrägeri som folk sysslar med. Kontakta polis.

Hur går det till mer exakt?
  • Anonym (Hm....)
    Friger skrev 2022-09-30 19:10:51 följande:

Jo de ska anmäla händelsen eftersom han blev ombedd att swisha till ett annat nummer.. Det var precis det som det står om i artikeln nedan. 
  • Anonym (Hm....)

Anmäl detta till polis. 

• Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2022-09-30 22:01:47 följande:
    nyheter24.se/nyheter/1036666-har-ar-satten-du-kan-bli-lurad-pa-pengar-genom-swish

Jag tycker artikeln är lite missvisande. Jag tror det vanligaste är att det är en person som håller på att bli bedragen som Swishar till "fel" nummer. T.ex att bedragare låtsas ha något till salu på Blocket eller liknande. De anger fel nummer till köparen för att vara anonyma, sedan kontaktar de den med "fel" nummer och säger att ett misstag begåtts, och att pengarna ska till ett annat nummer.

Sonen gjorde helt rätt som Swishade tillbaka pengarna till samma nummer!

Jag skulle nog inte orka polisanmäla själv . Jag skulle i stället ge de andra telefonnumren till den som Swishade, och uppmana den personen att polisanmäla.

Vill man kolla vem som bedragarna ville skicka pengarna till så kan man påbörja en Swish-överföring. Precis innan man ska slut-godkänna så ser man namnet på mottagaren. Oavsett namn så ska man förstås avbryta Swish-betalningen.

• Anonym (Abc)

(Skeptisk):

Som vanligt går det inte citera i det här jävla forumet.

Du skrev att det är en form av bedrägeri Men i länken verkar det snarare handla om försök till penningtvätt som Ts son blivit utsatt för. Som på intet sätt påverkar honom men smart av honom att skicka tillbaka till samma nummer. Då blev inte dem pengarna tvättade.

Svar på tråden Swisha fel nr