• Josse

    Sälja och köpa fastighet, olika ägarandelar?

    För 10år sedan köpte jag och min man ett hus. Jag sålde i samband med detta en bostadsrätt så ägarandel i huset blev 75% på mig och 25%min man. Vi ska nu sälja vårt hus och flytta till vårt feriehus, feriehuset ägs idag av 1/3 min man, 1/3 hans barn A. sedan tidigare äktenskap och 1/3 av hans barn B. sedan tidigare äktenskap, tanken är att vi skall köpa ut barnen så jag kan köpa in mig i feriehuset. 
    Jag har förställt mig att vi ska bli 50% ägare vardera så jag betalar för 1,5 barn och han således för 0.5 barn men nu sa han att vi köper ut ett barn vardera så andelarna blir att han står för 75% och jag 25% och förklarar detta med att så har det ju varit i gamla huset fast viceversa. Jag är spontant inte bekväm med detta men finns det någon fördel med att andelarna är olika?

  • Svar på tråden Sälja och köpa fastighet, olika ägarandelar?
  • Anonym

    Förstår inte vad du menar med frågan. Naturligtvis finns det en fördel med det, men inte för dig som får en mindre del ...?
    Samtidigt:
    Naturligtvis finns det en fördel med det men inte för honom som får betala en större del av allt ...?

    Fattar nog faktiskt inte frågan riktigt, eller skillnaden mot alla andra andelsaffärer där för- och nackdelar är desamma.

    Bakgrundshistorien verkar ju också helt onödig? Din fråga rör väl bara det nya ägarförhållandet och inte huruvida bagarens ena dotter sålt ditt förra ex stuga som sköttes av din hund etc?

  • Anonym (T)

    Finns väl för- och nackdelar med allt. Äger han mer så få han ju betala mer för renovering/underhåll Du har mindre kapital låst i boendet och kan placera dina pengar någon annanstans.

  • Um Hamza

    Om ni ägde olika tidigare för att ni inte hade möjlighet ekonomiskt till att äga samma, så verkar det sniket av honom att han vill äga mer nu bara för att, även om du har råd... Om han har velat det hela tiden kunde han väl sparat ihop sin del av kontantinsatsen i det gamla huset så att han också kunde äga 50%? Säg att du ska äga 50 % eller så blir det inget. Det är väl tack vare dig som ni ens hade råd att skaffa ert förra hus.

  • Anonym (Rakt på sak)

    Eftersom stugan tillhör honom och hans barn ska du vara tacksam för om han låter dig köpa in dig i den alls.

    Ni tänker båda två knasigt, huset borde ha stått 50/50 på er båda, stugan likaså om den ska vara bådas.

  • Anonym (M)

    Hur fördelade ni vinsten på ert första boende, fick du 75% och han 25%? 


    Jag hade nog inte brytt mig, jag hade placerat mina pengar på börsen istället. Men var noga med äktenskapsförord, så du säkrar dina pengar. 

  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (M) skrev 2022-10-01 11:08:26 följande:

    Hur fördelade ni vinsten på ert första boende, fick du 75% och han 25%? 


    Jag hade nog inte brytt mig, jag hade placerat mina pengar på börsen istället. Men var noga med äktenskapsförord, så du säkrar dina pengar. 


    Det första boendet var ts eget, huset köpte de tillsammans och bor där än, men de ska sälja det och flytta till feriehuset, som ts make äger med sina barn.
  • Anonym (M)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-10-01 11:18:23 följande:
    Det första boendet var ts eget, huset köpte de tillsammans och bor där än, men de ska sälja det och flytta till feriehuset, som ts make äger med sina barn.
    Jag menade det första gemensamma boendet, där TS lade in mer. Glömde det var FL, sorry. 
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (M) skrev 2022-10-01 11:25:15 följande:
    Jag menade det första gemensamma boendet, där TS lade in mer. Glömde det var FL, sorry. 
    Men de har ju inte sålt det än? Så ja, FL i sitt esse där läskunnigheten ligger på topp.....
Svar på tråden Sälja och köpa fastighet, olika ägarandelar?