• Anonym (Kvinna ny på jobbet)

Kvinna ny på arbetsplats bland män

Jag är en kvinna i 30 års åldern som är ny på en arbetsplats som svetsare, där det är väldigt mansdominerat. Jag har jobbat där i ca 2 månader och märker av en viss jargong bland äldre och medelåldersmän. 

Nu vänder jag mig till både de som själva är äldre män och även ni andra med tips och råd. Fördomar finns ju såklart i alla åldersgrupper och kön och de får man ju respektera. 

Men som man, har du något tips hur jag kan komma in i gruppen lite mer som ung kvinna? Vad är de bästa sättet bryta den stela stämningen som är i fikarummen? Om du som man, får välja hur en go kvinnlig arbetskamrat ska vara, hur ska hon vara då? Dela gärna med dig! 

Tacksam för svar där vi håller en god ton Skrattande

• Svar på tråden Kvinna ny på arbetsplats bland män
  • Anonym (K)

Män är precis som vilka andra personer som helst, om du klarar av att vara social inom andra grupper borde du klara det där också. Sen kan vissa arbetsplatser ha starka grupperingar däremot som gör det svårare att ta sig in/bli insläppt.

Var trevlig och försök lära känna dina kollegor, prata lite allmänt osv.

• Anonym (Kaffedraken)

Jag har själv jobbat på typiska mansdominerade arbetsplatser och har stört mig på mycket av jargongen som finns där. Jag är inte den typen helt enkelt, så det kan gå mig på nerverna. Många är jävligt löjliga.
    För mig så har det alltid känts stelt i början på ny arbetsplats, men efter ett tag har jag lärt mig vilka jag funkar bra ihop med, och kan prata med. Jag tror att du ska vara dig själv bara. 

Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-10-01 13:19:14 följande:

Jag har själv jobbat på typiska mansdominerade arbetsplatser och har stört mig på mycket av jargongen som finns där. Jag är inte den typen helt enkelt, så det kan gå mig på nerverna. Många är jävligt löjliga.
    För mig så har det alltid känts stelt i början på ny arbetsplats, men efter ett tag har jag lärt mig vilka jag funkar bra ihop med, och kan prata med. Jag tror att du ska vara dig själv bara. 

Tack för svaret! Men finns de några speciella tips eller knep??
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Kvinna ny på jobbet) skrev 2022-10-01 13:25:12 följande:
    Tack för svaret! Men finns de några speciella tips eller knep??
    Ingen aning. Jag vet bara att om det kommit nån ny tjej på jobbet så vill jag vara snäll mot henne. Jag vet ju att det är jobbigt när man är ny, plus att jag vill visa respekt. Jag undviker höhö-humorn och sexistiska kommentarer.
  • Anonym (K)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-10-01 13:27:33 följande:
    Ingen aning. Jag vet bara att om det kommit nån ny tjej på jobbet så vill jag vara snäll mot henne. Jag vet ju att det är jobbigt när man är ny, plus att jag vill visa respekt. Jag undviker höhö-humorn och sexistiska kommentarer.
    Kaffedraken levererar igen. Fler män borde tänka på att hålla igen på det där grabbiga och visa respekt för kvinnor.
  • Studentpappa

Det är ju väldigt olika, på en del arbetsplatser är det grottmänniskonivå och det fixar inte jag som man heller. Det blir för låg nivå helt enkelt, det enda som funkar i en sådan grupp är att sänka sig till deras nivå. Klaga på miljömuppar, gnälliga kärringar och hur roligt det är att supa så kommer du antagligen in i gruppen.

Ride it like you stole it
    Studentpappa skrev 2022-10-01 13:38:17 följande:

Det är ju väldigt olika, på en del arbetsplatser är det grottmänniskonivå och det fixar inte jag som man heller. Det blir för låg nivå helt enkelt, det enda som funkar i en sådan grupp är att sänka sig till deras nivå. Klaga på miljömuppar, gnälliga kärringar och hur roligt det är att supa så kommer du antagligen in i gruppen.

Tack för svaret! Suck men så lågt vill jag inte sjunka :( 
  • Studentpappa
    Anonym (Kvinna ny på jobbet) skrev 2022-10-01 13:46:24 följande:
    Tack för svaret! Suck men så lågt vill jag inte sjunka :( 
    Nej men tyvärr är det där man hamnar, annars ses du som PK eller någon stropp som vill vara bättre än de andra, också hamnar man ändå utanför. 

Sen kanske inte det gör något om det finns några andra som inte ligger på grottmänniskonivå som man kan bilda läger med. Att läxa upp gamla gubbar och tro på bättring är som att tro på tomten. Kulturen brukar sitta i väggarna på många arbetsplatser, det som kan få ordning på det är att anställa folk med bra attityd och schyssta värderingar men det har ju lång tid.
    Ride it like you stole it
  • Tow2Mater

Vad betyder viss jargong i er grupp?

Driv lite med dig själv, få dem att skratta.

• Anonym (Kaffedraken)
    Tow2Mater skrev 2022-10-01 14:12:23 följande:

Gör en bröstkruka och ta med en växt till fikarummet. Tillför lite kvinnlighet:

svenska.yle.fi/a/7-10020721

Ja, varför inte? Seriöst nu, jag tror få män tar illa upp om en kvinna mysar till det lite på arbetsplatsen, med blommor o sånt. Kvinnor har ofta bättre öga för sånt. Jag var på alltför många arbetsplatser där enda inredningen var bilder urrivna ur FibAktuellt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-10-01 15:36:24 följande:
    Ja, varför inte? Seriöst nu, jag tror få män tar illa upp om en kvinna mysar till det lite på arbetsplatsen, med blommor o sånt. Kvinnor har ofta bättre öga för sånt. Jag var på alltför många arbetsplatser där enda inredningen var bilder urrivna ur FibAktuellt.
    Ja seriöst. Men tror tiderna för dessa tidningsurklipp är länge sedan. Men just en växt i bröstkruka skulle visa dem att TS har humor, och att hon inte är en feministsissy som kommer ta dem till HR för minsta lilla sak som kan råkas felsägas. Det kan lätta upp hela stämningen.

Placera bröstkrukan i fönstret med orden jag tycker det är lite kvavt härinne, gröna växter sägs rensa luften.

Den stela stämningen i fikarummen kan ju också bara bero på att folk har varit där för länge och varken vill eller orkar prata längre, och det är ju svårare att göra något åt. Fast en korg bullar kanske kan vara uppskattat om det tas med och bjuds på.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tow2Mater skrev 2022-10-01 15:45:33 följande:
    Ja seriöst. Men tror tiderna för dessa tidningsurklipp är länge sedan. Men just en växt i bröstkruka skulle visa dem att TS har humor, och att hon inte är en feministsissy som kommer ta dem till HR för minsta lilla sak som kan råkas felsägas. Det kan lätta upp hela stämningen.

Placera bröstkrukan i fönstret med orden jag tycker det är lite kvavt härinne, gröna växter sägs rensa luften.

Den stela stämningen i fikarummen kan ju också bara bero på att folk har varit där för länge och varken vill eller orkar prata längre, och det är ju svårare att göra något åt. Fast en korg bullar kanske kan vara uppskattat om det tas med och bjuds på.
    Ja, på många arbetsplatser får man väl inte ens sätta upp porrbilder längre.
    Jag tror många ställen skulle behöva fler tjejer. Tjejer kan vara roliga att prata med, och det blir annan atmosfär. Många män skärper sig också när det är tjejer med. Dom som inte gör det, kan man ju säga till. 
Svar på tråden Kvinna ny på arbetsplats bland män