• Anonym (Lär mig)

Är det här bra mat?

Jag håller på att försöka få ordning på maten. Jag har skrivit tidigare i veckan om hur jag känner runt mat och lite hur jag äter. Är det här bra till imorgon?

Frukost: mannagrynsgröt med kanel, socker och mjölk.
    Middag: fläskfilé med crème fraiche vitlökssås och spenat och broccoli
    Om jag blir hungrig mellan eller efter: scones med ost eller leverpastej.

Detta är vad jag kan komponera av vad jag har hemma som låter som riktig mat. Behöver jag något mer eller eller har ni andra tips? Mannagryn är inte farligt att äta trots att de gick ut för 2 år sen va? 

• Svar på tråden Är det här bra mat?
  • Anonym (Mat)
    Anonym (Lär mig) skrev 2022-10-01 23:14:39 följande:
    Är det här bra mat?

Jag håller på att försöka få ordning på maten. Jag har skrivit tidigare i veckan om hur jag känner runt mat och lite hur jag äter. Är det här bra till imorgon?

Detta är vad jag kan komponera av vad jag har hemma som låter som riktig mat. Behöver jag något mer eller eller har ni andra tips? Mannagryn är inte farligt att äta trots att de gick ut för 2 år sen va? 

Vore bra om du kunde länka till din andra tråd också; då blir det lättare att inte säga saker som går emot det du skrivit där. Min spontana reaktion är till exempel att du borde ha ytterligare ett huvudmål, samt att du med fördel kan ta bort sockret på gröten och byta ut scones mot frukt, eller iaf mot bättre bröd än scones, men du kanske har skrivit i din andra tråd om varför du hoppar över ett huvudmål osv? 

Vad gäller mannagrynen är de ok så länge de smakar och luktar bra (något som f.ö. gäller de flesta matvaror).
  • Anonym (Ärtan)
    Anonym (Lär mig) skrev 2022-10-01 23:14:39 följande:
    Är det här bra mat?

Det låter ju toppen faktiskt. 

Kolla efter bagg i mannagrynen först bara. 
  • Anonym (Lär mig)
    Anonym (Mat) skrev 2022-10-02 01:43:42 följande:
    Vore bra om du kunde länka till din andra tråd också; då blir det lättare att inte säga saker som går emot det du skrivit där. Min spontana reaktion är till exempel att du borde ha ytterligare ett huvudmål, samt att du med fördel kan ta bort sockret på gröten och byta ut scones mot frukt, eller iaf mot bättre bröd än scones, men du kanske har skrivit i din andra tråd om varför du hoppar över ett huvudmål osv? 

Vad gäller mannagrynen är de ok så länge de smakar och luktar bra (något som f.ö. gäller de flesta matvaror).
    Jag hittar den inte, men jag skrev mest om mitt förhållande till mat och varför, det att min mamma varit väldigt oberäknelig och ena dagen kunde skälla på mig för att jag inte ätit mat och andra dagen skällt på mig för att jag ätit mat. Min mamma lagade inte mat till mig heller, eller köpte mat. Jag fick smyga med hennes pengar/stjäla hennes pengar. Jag tror jag nämnde också att jag glömmer/nekar att jag är hungrig ibland. 
  • Anonym (Lär mig)
    Anonym (Ärtan) skrev 2022-10-02 03:12:30 följande:
    Det låter ju toppen faktiskt. 

Kolla efter bagg i mannagrynen först bara. 
    Bagg? Skalbaggar? 
  • Mrs Moneybags

För mig är det för lite frukt och grönt.
    Havregrynsgröt är bättre. Toppa med bär istället för socker. 

Middagen kan väl vara okej om halva tallriken är broccoli och spenat. Slopa en av såserna. 

Vad hände med middagen? 

Ät tex en grönsakssoppa eller en stor sallad på kvällen och glöm inte någon frukt också. Eller ugnsrostade grönsaker med lax eller något annat hälsosamt. 

• Mrs Moneybags

Ta bort scones och käka grovt knäckebröd istället så får du även tillräckligt med fibrer i kombination med havregrynsgröten. 

• Anonym (My)

Det ser ut som en bra början, i alla fall. Som de andra skriver så är det ju relativt få måltider jämfört med vad de flesta brukar äta. Där kan du ju experimentera lite för att komma fram till vad som passar dig. Här i Sverige är standard att äta lagad mat till både lunch och middag, men så är det ju inte överallt i världen. Frågar du mig så är leverpastejmackor en helt okej lunch - men helst på fullkornsbröd då.

• Anonym (My)
    Anonym (Lär mig) skrev 2022-10-02 03:14:21 följande:
    Jag hittar den inte, men jag skrev mest om mitt förhållande till mat och varför, det att min mamma varit väldigt oberäknelig och ena dagen kunde skälla på mig för att jag inte ätit mat och andra dagen skällt på mig för att jag ätit mat. Min mamma lagade inte mat till mig heller, eller köpte mat. Jag fick smyga med hennes pengar/stjäla hennes pengar. Jag tror jag nämnde också att jag glömmer/nekar att jag är hungrig ibland. 

Är det denna? www.familjeliv.se/forum/thread/82015698-hur-mycket-ska-man-vaga-egentligen
  • Anonym (Freja)
    Anonym (Lär mig) skrev 2022-10-02 03:15:52 följande:
    Bagg? Skalbaggar? 
    Är det svarta prickar i eller det ser konstigt ut så släng det bara.

Varför äter du inte lunch? Om du tycker det är tråkigt att laga mat så kan du till exempel laga storkok med soppa och frysa portionsvis. Enkelt att värma i micron, och så tar du scones till. Scones är inte lunchmat utan mer mellanmål.

Din frukost, ta bort sockret och köp havregryn när dina mannagryn är slut. Det mättar bättre.

Middag, själv vill jag ha färska grönsaker varje dag, sallad, paprika, gurka, morot, jag köper det som är billigast.

Mellanmål, komplettera med frukt. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Freja) skrev 2022-10-02 08:14:20 följande:
    Är det svarta prickar i eller det ser konstigt ut så släng det bara.

Varför äter du inte lunch? Om du tycker det är tråkigt att laga mat så kan du till exempel laga storkok med soppa och frysa portionsvis. Enkelt att värma i micron, och så tar du scones till. Scones är inte lunchmat utan mer mellanmål.

Din frukost, ta bort sockret och köp havregryn när dina mannagryn är slut. Det mättar bättre.

Middag, själv vill jag ha färska grönsaker varje dag, sallad, paprika, gurka, morot, jag köper det som är billigast.

Mellanmål, komplettera med frukt. 
    +1
Svar på tråden Är det här bra mat?