• jajje

Orolig över mamma

Hej! Jag vill inte ha några arga svar angående att vi måste gå till läkaren, det är farligt osv för tro mig jag vet! 
    Det enda jag vill ha är svar av någon som kanske haft liknande osv.
    Det gäller min mamma som haft ont i magen sedan i Torsdags, det värker liksom i hela magen och trycker man lite på magen så får hon jätteont. 
    Jag är bara så orolig över min mamma som är allt för mig. Hon säger att det blivit bättre sen i Torsdags men jag ser att hon har ont. Jag ringde 1177 utan att hon visste och dom säger att vi ska åka till vc imorgon, men hon vägrar  så envis❤  jag är bara så orolig, hon är pigg förövrigt, ingen feber, illamående eller så. Men finns det någon som haft liknande som bara kan peppa 

• Svar på tråden Orolig över mamma
  • Anonym (covidmage)

Omöjligt att gissa vad det kan vara.

Men har hon haft covid?

Både jag och min man har fått inflammationer på olika ställen i kroppen flera gånger efter det, och ett ställe är mage/tarm.

Han fick först ta blindtarmen akut två veckor efter covid, och sen åkte han två gånger till till akuten för inflammerad tarm inom ett par månader, då han hade jätteont (hans mage är en svaghet allmänt så allt som slår där blir värre för honom). Typiskt gör det ont 2-3 dagar och går sedan över på några dagar till.

Jag har också haft detta efter covid,  i samband med förkylning, två gånger.
    Det började värka i ett mindre område men kändes sedan inflammerat i hela mag/tarmpaketet, från uppe vid magmunnen och ända ner mot venusberget och från höftben till höftben- väldigt obehagligt. Men så länge jag höll mig helt stilla var det bara obehag, rörde jag mig fick jag smärthugg.

• Anonym (covidmage)

Var lite otydlig- min man hade inte virus vad han visste en av gångerna, och jag fick också detta från "ingenstans" en av gångerna, alltså utan att vara förkyld eller mätbart sjuk för övrigt.

• Fjäril kär

Det kan ju vara precis vad som helst men det första jag tänker på är förstoppning, urinvägsinfektion, njursten, gallsten, livmoderinflammation, framfall, missfall, könssjukdom.,blindtarmen. 

Är hon kanske i klimakteriet och kan behöva ett besök hos gyn?  Hur är det med cellprov tex? Har hon mens? Preventivmedel? Kan det finnas en spiral som hamnat snett? Gravid? 

• jajje
    Fjäril kär skrev 2022-10-02 20:32:20 följande:

Det kan ju vara precis vad som helst men det första jag tänker på är förstoppning, urinvägsinfektion, njursten, gallsten, livmoderinflammation, framfall, missfall, könssjukdom.,blindtarmen. 

Är hon kanske i klimakteriet och kan behöva ett besök hos gyn?  Hur är det med cellprov tex? Har hon mens? Preventivmedel? Kan det finnas en spiral som hamnat snett? Gravid? 

Hon är inte förstoppad, hon har liksom ont i hela magen. Mitt på liksom när man trycker.  För ett tag sedan hade hon ont på höger sida, typsikt blindtarmen men då åt hon antibiotika för en tand och då försvann det i magen. Men nu är det som sagt hela magen. Hon är 57 år så allt angående preventivmedel osv finns inte med i bilden. Tror dock det var längesen hon gjorde cellprov.
  • jajje
    Anonym (covidmage) skrev 2022-10-02 20:29:19 följande:

Omöjligt att gissa vad det kan vara.

Men har hon haft covid?

Både jag och min man har fått inflammationer på olika ställen i kroppen flera gånger efter det, och ett ställe är mage/tarm.

Han fick först ta blindtarmen akut två veckor efter covid, och sen åkte han två gånger till till akuten för inflammerad tarm inom ett par månader, då han hade jätteont (hans mage är en svaghet allmänt så allt som slår där blir värre för honom). Typiskt gör det ont 2-3 dagar och går sedan över på några dagar till.

Jag har också haft detta efter covid,  i samband med förkylning, två gånger.
    Det började värka i ett mindre område men kändes sedan inflammerat i hela mag/tarmpaketet, från uppe vid magmunnen och ända ner mot venusberget och från höftben till höftben- väldigt obehagligt. Men så länge jag höll mig helt stilla var det bara obehag, rörde jag mig fick jag smärthugg.

Ja det är verkligen omöjligt. Ja hon har haft covid men det var längesen nu. Min mamma har liksom ont i hela magen och det blir ibland värre när hon ätit och trycker man lite lätt så gör det jätteont. Hon mår som sagt bra förövrigt ingen förkylning, diarré, feber osv. Jättejobbigt
  • SurrrHommel

Matförgiftning?

blev matförgiftad för några år sedan och hade ont i magen i fyra dagar +. Inga andra symptom!

• jajje
    SurrrHommel skrev 2022-10-02 21:06:25 följande:

Matförgiftning?

blev matförgiftad för några år sedan och hade ont i magen i fyra dagar +. Inga andra symptom!

Jag tror inte det, hon har ju ätit på sitt jobb (skolan) och hemma. Tänker att man hade hört om någon annan blivit det. Det är ju jättesvårt att ens gissa, men man blir orolig.
  • Anonym (Teddy)

Menar du att din mamma har så ont men att hon vägrar söka vård? Varför? Finns det någon ni känner som kan tala henne till rätta? Kan du få henne att själv ringa 1177 och prata med ssk där? Eller ännu bättre, känner du någon med vårdutbildning, som kan besöka din mamma och tala om för henne hur viktigt det är att hon söker vård?

• Anonym (S)

Inte för att vara sån men det kan lika gärna vara cancer som tarmvred eller nåt annat. Hon måste till läkare för att ta reda på vad.

• Anonym (Gallan)

Utöver alla tips kan det även vara gallblåseinflammation och då blir det ofta operation. Hon bör söka vård. 

• Anonym (Annie)

Jag har haft gallproblem. Det är ett helvete. Reagerade på många saker att äta när gallan strulade. Till slut hamnade jag akut på sjukhus och fick ta bort den. Dock hade de konstaterat innan genom röntgen att jag hade gallstenar och fick dikofenak som hjälp. Fick även problem med bukspotskörteln då en sten satt sig där, vilket jag i efterhand  fått höra fler som fått. 

Jag har även tagit bort blindtarmen ganska nyligen. Det var nog faktiskt värre än gallan på sitt sätt i smärtskala. Dessutom brast den när jag väl var på sjukhuset vilket i sig kan vara farligt om man inte kommer till sjukhus omgående. 

Så. Summa summarum. Din mamma vill inte till sjukhuset. Din mamma är allt du har. Du ser till att ta din mamma till sjukhuset. IDAG. 

Är det gallan kan hon få hjälp med mediciner. Är det blindtarmen försöker man många gånger häva med antibiotika. Det blev ju bättre, men inte bra med det för din mamma. 

Sök. Vård. Idag. 

• Anonym (Luttrad)
    Anonym (Annie) skrev 2022-10-03 10:18:43 följande:

Så. Summa summarum. Din mamma vill inte till sjukhuset. Din mamma är allt du har. Du ser till att ta din mamma till sjukhuset. IDAG. 

Om en vuxen myndig människa inte vill söka vård kan man inte tvinga dom. Hur skulle det gå till menar du? Lyfta dom med våld in i bilen, klubba ner dom, söva ner dom, hota med pistol? Jag tillhör själv dom som endast skulle söka vård akut om jag bröt benet. Och endast om jag verkligen vet att jag brutit ett ben. Man får ingen smärtlindring och ingen hjälp om man inte har en väldig tur. Man blir utskälld, negligerad, inte trodd, felbehandlad. 
  • Anonym (L)

Min mamma hade ont i hela magen i ett par dagar. Hon kände sig inte förstoppad men hade ingen matlust, och det kändes inte som gaser samt kom heller inte ut några gaser. När jag till slut sa att nu åker du in eller så får du skylla dig själv om du dör så åkte hon in. Hon hade tarmvred och hade hon kommit in ett dygn senare kunde hon absolut ha dött eller fått ha stomi. 

Det är bara att din mamma väljer, ha ont eller sök vård. Finns inga andra svar att ge.

• Anonym (R)

Om hon inte vill söka vård så kan hon inte ha så ont. 

• Sanna43
    Anonym (Luttrad) skrev 2022-10-03 14:19:52 följande:
    Om en vuxen myndig människa inte vill söka vård kan man inte tvinga dom. Hur skulle det gå till menar du? Lyfta dom med våld in i bilen, klubba ner dom, söva ner dom, hota med pistol? Jag tillhör själv dom som endast skulle söka vård akut om jag bröt benet. Och endast om jag verkligen vet att jag brutit ett ben. Man får ingen smärtlindring och ingen hjälp om man inte har en väldig tur. Man blir utskälld, negligerad, inte trodd, felbehandlad. 
    Hur man blir behandlad när man söker vård beror helt på vem man är och vem man träffar. Alla blir inte felbehandlade och alla behandlar inte folk illa
Svar på tråden Orolig över mamma